Page 130 - Diyarbakır Barosu İstanbul Protokolü
P. 130

DIYARBAKlR  BARosU


            309.  Önemti  slnlrllllklarlna  rağmen  nöropsikotojik  değertendilme,  beyin  ha-
            sanndan  kuşkutanIlan  o[9u[arln  ince[enmesinde  ve beyin hasannl Tss8'den
            aylrt etmede  yarart|  otabitir. Nöropsikotojik  değe.tendirme  aynl  zamanda,
            TssB ve iLişkiti diğer bozuktı.]klarda  9örüıen  haflza probtemteri  9ibi  özgüt
            be[irtiterin  5aptanmaslnda  da kuttanltabitir

            5 .  Çocuklor  ve lşkence
            310, lşken(e  bir  çocuğu   doğrudan  ya da doLaytl  otarak  etkiteyebitir.  Bu etki,
            çocuğun  işkence  görmesine  ya da a[lkonulma5ına,  ebeveyn  veya yakln  akra-
            ba[annln  işkence  9örmesine,  işkenceye  ve  şiddete  tanIk  oLmaslna  bağll  oLa-
            bitiı  Ço.uğun  çevresindeki  insantardan  biri işkence  qördüğünde,  işkence  do-
            Laytı yotdan  bite  otsa kaçlnılmaz  ola.ak  çocuğu  etkiteyecektiı  çünkü  işkence,
            mağdlrl,ann  tüm aitesini  Ve mensubu  butunduktan toptutuklaıl  etkilemek-
            tedir. lşkencenin  çocukLar  üzerindeki  etkiterini  tüm boyutlarlyta  tartlşmak ve
            işkence  gören  ço.ukl,arln  nasıt  değertendlritmesi  9erektiğine  dair  yot göste-
            ri(i il,keteri  tartlşmak  bu kllavuzun  kapsaml  dlşlndadlrYine  de bir  çok  önemLi
            nokta  özet[enebiliı
            511.  Öncetikte. işkence  görmüş  ya  da işkenceye  tanık  olmuş otabiteceği  düşü-
            nüten  birçoauğu  değeatendirirken,ktinisyen,çocuğun  bakımVeren  kişiterden
            destek  atdlğlndan,  ve değerlendirme  slraslnda  kendani  9üVende  hissettiğan-
            den emin oLmalıdlr.  Bır, bir ebeveynin  veya  çocuğa  baklm  velen güvenilir  bir
            kişinin,  değertendirme  slraslnda  orada  bu[unmasınl  gerektirebiLir.  lkinci  ola-
            rak,  ktinisyenin  çocuktarln  travmayta  itgiti  duygu  ve düşüncelerini  sözden  zi-
            yade  davranlşlarla  ifade ettiklerini  unutmamasl  gerekir.llo  Çocuğun  duygu  ve
            düşün.eterina  ifade  edebitme  becerisi  yaşlna,getişimset  düzeyine ve de aite
            dinamikteri,  kişatik  özel,tikteri,  kü[türet normtar  9ibi  diğer  faktörtere  bağlıdlr.
            ]12, Eğer  çocuk  flzikset  ya  da cinset otarak bir satd|.|ya  uğramlşsa,  müm-
            künse  çocuk   istisman  konusunda  uzman  biri  taraflndan  göfütmesi  önemtidir.
            Çocuk  taraflndan muhtemelen  travmatik  o[arak  yaşant|[ana(ak  olan  cinsel
            organ  muayenesi,  bu[gutan  yorum[amada  tecrübeti  bir k[inisyen  taraflndan
            yap|l,ma1,1dlr  Bazl durum[arda  muayeneyi  videoya   çekmek,  çocuğu  yeniden
            muayene  editmek zorunda  blrakmadan  başka  uzman[ann  da butgutaı  hak-
            klnda  9örüş  betartebitmesi  açl5lndan  uygundur.  Genel  anestezi  verilmeden
            tam  bir cinset  olgan  ve anü5  muayenesi  yapmak  uygun olmayabi[ir.  Ayrlca
            kIini5yenin,  muayenenin   çocuğa  tacizi  hatlr[atabiteceğjnın  Ve  çocuğun   kendi-
            tiğinden  bir  şekitde  bağlrabi[e(eğinin  ve muayene  süraslnda  psikoto'ik  otarak
            dağıtabateceğinin  farklnda olmasl  9erekit
            |a)  Ge liŞ i n i  n d e  ğ  e rlen  d i ri l n e  5 i
            313. Bir  çocuğun   işken.eye  tepkisi;yaşlna,  içinde  buLundı.lğu  getjşimset  dö-
            neme  ve bi[işseL  yetenekterine  bağtldIr.  Çocuğun   yaş| küçütdükçe,  travmatik

            1]oCschla.,"Evalu.tiğnanddocumentationofpsycho{oq]cal4idenceoftortuİe'(bas]lmamşnakale),
            L999.

            128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135