Page 131 - Diyarbakır Barosu İstanbul Protokolü
P. 131

lsTANBUL  PRoTOKOL0


           oLayl naslL yaşadlğl  Ve nasıt  antamtandırdlğl,   çocıjğa   baklm verenlerin  o[ay-
           dan hemen  sonraki  tepki[erinden  ve tutumLanndan  daha   çok  etkitenirlj1  lş-
           kence  görmüş  ya da işkenceye  tanık  olmuş  üç  yaşlndan  küçük  çocuklaf  için
           çocuğa  baklm  veren kişinin  oynad|ğl  koruyucu  Ve güven  verici  ro[  çok  önem,
           tidir.lr?  Çok  küçük  çocuklann   travmatik  yaşantı[ara  verdiği  tepkiLer  araslnda
          tipik olanl,  huzursuzLuk,  uyku bozuktuğu,  5inirtitik,  abartlLl irkiLme tepkisi
           Ve kaçlnma  9ibi  betirtilerle  ortaya  çlkan  artmlŞ  uyanlmlşllk  durıJmudur.lJç
           yaşlndan  büyük  çocuktar  çoğuntukl,a  içe kapanmaya  Ve travmatik  olaylar
           üzerine doğrudan  konuşmamaya  eğitim[idirter,  sözet  ifade  yeteneğa  getişim
           boyıJnca  artat somut  iştem  döneminde  (8-9 yaş),  çocuktar  otaytan  qüvenitir
           bir  şekitde  kronotojik  oLarak s!ralamaya  baştayabitdikterinde  bu  yetenekte
           betirgin  bir artlş görütür.  Bu dönemde  somut  işLemLer  ve zamansaymekansaI
           kapasite  gel,işir'j3  Bu yeni  yetenekler  ha[a  klrlLgandlr  Ve soyut işlem  döne-
           minin  başlan9|Clna  (12  yaş)  kadar   çocukLar,  sürektitiği  otan bir taftda tuta.ll
           bir anLatl  kurmayl  beceremezteı  Ergenlik  flrtlnaLı  bir getişim  dönemidir  lş-
           kencenin  etkiteri  çok  farktı  otabitir,  işkence  yaşantl[an  ergenlerde  anti-sosyaI
           dav.anlş[aria  50nuçlanan de.in kişitik  değişimterine  yot  açabilirl]a  öte  yan-
           dan işkencenin  ergenler  üzerindeki  etkiLeri  daha küçük  çocuktarda  9örüLen-
           lere de benzeyebitir.
           (b) Kljnik  değe endimeler

           314.TssB  betirtiterı  çocuktarda   görütebjtir.  Bu betirtiLer erişkinterde  göztem-
           tenentere  benzeyebiLir]s,İ6,1y,ts8,  ancak ktinisyenin  değertendirmesinde  ço-
           cuğun sözet ifadeteri  yerine  davranlş[arlna  daha  çok  ağlrL|k  Vermesi  gerekit
           Örneğin  çocuk  yeniden  yaşantl[ama  beLirtilerini,travmatik  o[ayln  özeLliklerini
           temsit eden  tekdÜze  oyuntan  tekrar tekrar  oynayalak,  oyun 5llaslnda  ya da
           oyun  dlşlnda  oLayl  9ÖrseI  bir  şekitde  hatlrtayarak,  travmatik  olay ve kabus-
           tar|yta  itgiti  5ürekLi  soru  sorarak  ve konuşafak  sergiteyebi[ia  Çoauk,   altlnl  |s-
           tatma, bağırsak  hareket[erinin  kontroLünü  yitirme, içe kapanma,  duygu[anlm
           klslttltlğl,  kendine  Ve başka[anna  yönelik  tavlrLarlnda  değişiktikLer  Ve bir  qe-
           teceği otmadığl  duygusu  gibi betirtiter  de  9eliştirebitir   Artmış  uyanlmlşhk
           durumu  yaşayabi[ir  ve  tabLoya  gece terörü""",  yatağa yatma  zortuktan,  uyku
           bozuk[ukLarl,  irkilme  tepkilerinde  artma, sinirlil,ik  Ve ciddi  düzeyde  dikkat  Ve
           konsantrasyon  güçtükteri  ektenebitir.  Travmatik  olaydan önce  Var  oLmayan
           !9lkqEl]yelaELlrgan   davranlş[ar,  akran[ara,  yetişkinlere,  hayvanLara  yöne[ik
           1]1  5 von  oY..be.k  onlno,'Faf]t]esYi.tim€§   de Viole..es  .ottect  ve5 €t  en exit  Q!etle  !.qence,quet
           modeG  de  soin§?  Le  poid devuei'u.e  pedopsych  atle,  R*ue  Fronça  se d.  psy.hiatri.  et  de  Psychoto
           9ü.  Medl.ate,  1998:14:]5,'9
           1]2  V6.app€,"La  que@  an  ex Yougoslavie:Un  lega.d sul  tes €nf.nls  Ğfu9ies:  M R. Mo.o  V.  s,Lebovic
           .ds P\yİhiolrie  hunonnone  4 e,  youloshvie   .ten Amenıe FaQ  o! tro!froİis  e  |Pa|s:  PUF),  |995
           1!]]Piiqet,Lanassan.edet'int€tii9.n.€.hezle.fint.Oetachaux.tNlestLe,NeuchateL199t
           114  Bkr,125  num36ll  dipnot
           115LCTelL'chldhoodt.!m.'Anoutlineandov.Oie:AmericanJounatofPsy.hü.lry1991;148:1020
           116  Nat onal cenlel  fol l.fants,Toddkls  a.d  Fam  l e5.z€ro  to lhree,1994.
                    -o.io.tule
           1]7  F,siro^     !n e^rant,o!  tel avat 6 de ltthnocenİsme  psychoLoq  que-.E^fon.€s,  199r]
           4:105-1lr.
           1]8  L Bailly  l.5  .aıastlophes  et te!6  .onleqU€n.e5   psychot.aumatiqu€5.hez   l'enfant, (Pa.s, EsF

                                                                            119
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136