Page 69 - Tasarrufun İptali
P. 69

«TASARRUFUN İPTALİ DAVASI» DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
                 Bu konuda özel düzenlemenin yapıldığı diğer bir Kanun da 5510
            sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 88. madde-
            sinin 20. fıkrasıdır. 345   Burada da “İşveren tarafından sigorta primleri
            ve diğer alacakların haklı bir sebep olmaksızın süresi içinde ödenme-
            mesi halinde tüzel kişiliği haiz işverenler ile birlikte kanuni temsilcile-
            rin Sosyal Güvenlik Kurumuna karşı müştereken ve müteselsilen so-
            rumlu oldukları;”
                 “Kurumun  sigorta  primleri  ve  diğer  alacakları  haklı  bir  sebep
            olmaksızın bu kanunda belirtilen sürelerde ödenmez ise kamu idarele-
            rinin tahakkuk ve tediye ile görevli kamu görevlileri, tüzel kişiliği haiz
            diğer işverenlerin şirket yönetim kurulu üyeleri de dahil olmak üzere
            üst düzeydeki yönetici veya yetkilileri ile kanuni temsilcileri Kuruma
            karşı işverenleri ile birlikte müşterek ve müteselsilen sorumludur”
                 Ģ e k l i n d e düzenlenmiĢtir. 346



            345   Ayrıntılı bilgi için bknz: YARALI, L. age. s:65 vd. – MUTLU, Z. A. Anonim
               ġirketlerde SSK. Prim Borçlarının Ödenmemesinden Doğan Sorumluluk, 2007,
               s:78 vd. – DEYNEKLĠ, A. agm. s:754
            346   ġirket tarafından ödenmeyen “kamu borçları”ndan dolayı, Ģirket dıĢında baĢka
               bir kiĢinin de sorumluluğuna iliĢkin benzer bir düzenlemeyi  -Limited şirketten
               tahsil  edilemeyen  kamu  borçlarından  dolayı  Limited  şirket  ortaklarının
               sorumluluğu”nu-  6183  sayılı  Amme  Alacaklarının  Tahsili  Usulü  Hakkında
               Kanunun 35. maddesinde görüyoruz.
               Bu  husus,  anılan  Kanunun  35.  maddesinde  “Limited  şirket  ortakları  şirketten
               tahsil  imkanı  bulunmayan  amme  alacağından  sermaye  hisseleri  oranında
               doğrudan doğruya sorumlu olurlar ve bu kanun hükümleri gereğince takibe tabi
               tutulurlar”  ş  e k l i n d e düzenlenmiĢtir. (Ayrıntılı bilgi için bknz: YARALI, L.
               age. s:235 vd. – CANDAN, T. age. s:169 vd. – COġKUN, M. age. s: 296 vd. –
               YILMAZ, K. age. s:433 vd. – KARAKOÇ, Y. age. s: 640)
               Bu  madde  uyarınca  “şirketten  tahsil  imkanı  bulunmayan”  amme  alacağını
               -sermaye hisseleri oranında- Ģirket ortağından talep edilmesi için ö n c e Ģirket
               ortağı hakkında icra takibi yapılıp kendisine ödeme emri gönderilmesi gerekir.
               (YILMAZ,  K.  Kamu  (Amme)  Alacaklarının  Tahsil  Usulü  Hakkında  Yasa
               “Açıklama, Yorum, Yargı Kararları”, 2006, s:423, 426)
               Yüksek  mahkeme  de  “Limited  şirketten  tahsil  imkanı  bulunmayan  amme
               alacaklarından  dolayı  6183  sayılı  Kanunun  35.  maddesi  gereğince  „sermaye
               hisseleri oranında sorumlu olan Limited şirket ortakları hakkında önceden icra
               takibi yapılıp bu paranın kendilerinden ödeme emri gönderilerek talep edilmesi
               (ve ondan sonra ortak hakkında aciz vs. işlemlerine girişilmesi) gerekeceğini”
               çeĢitli  içtihatlarında  açık  seçik  vurgulamıĢtır.  Bknz:  17.  HD.  19.09.2011  T.
               1153/7801;  10.07.2008  T. 1067/3916; 03.06.2008 T. 986/2995; 07.02.2008 T.
               4314/457
               Görüldüğü gibi, 6183 sayılı Kanunun 35. maddesi çerçevesinde Limited Ģirketten
               tahsil  imkanı  bulunmayan  kamu  borçlarından  dolayı,  „sermayeleri  hissesinde‟
               sorumlu olan Ģirket ortaklarından ödenmeyen kamu borcunun talep edilebilmesi
               için,  kamu  idaresi  tarafından  icra  takibi  yapılıp,  kendisine  ödeme  emri

                                                                              69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74