Page 125 - Tasarrufun İptali
P. 125

«TASARRUFUN İPTALİ DAVASI» DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ
                 Bir hükme verilmesi mümkün olan anlamların içinde, “zamanın
            koĢulları ve gereksinimlerine en uygun olanı” tercih edilmelidir. Yo-
            rumla anlamı saptanan hükmün uygulanması, dürüstlük kuralına aykırı
            sonuçlar  doğurmamalıdır.  BaĢka  bir  deyiĢle;  yorumla  anlamı  tesbit
            edilen hükmün uygulanması, dürüstlük kuralı (MK. mad. 2) ile bağ-
            daĢmadığı, böyle bir hükmün uygulanmasını istemenin “hakkın kötüye
            kullanılması” sayıldığı hallerde, hakimin söz konusu hükmü uygula-

            mamasını gerekir. 626 627
                 “Kanunun  yapıldığı  andaki  kanun  koyucunun  iradesinin  araştı-
            rılması”na yönelik tarihi yorum yerine bugün -Ġsviçre‟de olduğu gibi-
            hukukumuzda da benimsenmiĢ olan objektif yorum yönetiminde amaç
            “kanun koyucunun kanunu yaptığı andaki iradesinin ne olduğu değildir.
            Gerçi kanun, yapıldığı andaki kanun koyucunun bir eseri ve o andaki
            iradesinin bir ürünüdür. Bu yüzden de kanun koyucu kanunu yaparken
            o zamanki Ģartları ve toplumdaki ihtiyaçları gözönünde tutmuĢtur. Ne
            var ki, kanun, yapılmasından ve yürürlüğe konulmasından sonra kanun
            koyucunun iradesine bağlı olmaktan çıkmıĢtır; bağımsız bir varlık ha-
            line dönüĢmüĢtür. Bu yönteme göre, bunun sonucu olarak, önemli olan
            kanun koyucunun baĢta ne istemiĢ olduğu değil; fakat hukukun genel
            kavramlarına göre tekniğin geliĢimi ve Ģimdiki Ģartlar göz önünde tu-
            tularak ondan çıkarılabilecek anlamdır. Bu özelliği ile objektif yorum
            yöntemi, kanunu, yeni ihtiyaçların ve düĢüncelerin etkisi altında kap-
            samı  değiĢen  adeta  bir  zarf  gibi  telakki  etmektedir.  O  halde,  yorum
            yapılırken,  kanunun  uygulanması  anındaki  toplum  ihtiyaçlarına  ve
            düzenlenmek isteten yarar veya çıkar uyuĢmazlıklarına en uygun ge-
            lecek bir biçimde kanun yorumlanmalıdır. Öyle ki kanun, hukuk dü-
            zeninin bütünü içinde, olabildiğince uyumlu bir biçimde yer alabilme-
            lidir.  Bunun  için,  zamanla  değiĢen  ihtiyaçlar  nedeniyle  toplumdaki
            adalet duygusunu sarsacak sonuçlar doğurma tehlikesine meydan ve-
            recek olan kanun yapıldığı andaki kanun koyucunun iradesini ve ama-
            cını aramak yerine; yorum anında toplumun içinde bulunduğu Ģartları
            ve  ihtiyaçları  karĢılayan  kanun  koyucunun  bugünkü  iradesinin  ve
            amacının ne olduğunu saptamak gerekir.


            626   OĞUZMAN,  M.K.  Medeni  Hukuk  Dersleri  (GiriĢ-Kaynaklar,  Temel
               Kavramlar), 1994, s: 48 vd.
            627   Çeşitli  “ yorum ilke ve metodları” hakkında ayrıntılı bilgi için bknz :ATAAY, A.
               Medeni Hukukun Genel Teorisi, s: 214 – TEKĠNAY, S.S. Medeni Hukuka GiriĢ
               Dersleri,  s.:  54  –  ÖZSUNAY,  E.  Medeni  Hukuka  GiriĢ,  s:  192  –  ŞMRE,  Z.
               Medeni Hukuka GiriĢ, s: 162 – AKĠPER, S.G. Türk Medeni Hukuku, (Başlangıç
               Hükümleri) s: 114  –  UMAR, B. Hukuk BaĢlangıcı, s: 131 vd. – DÖNMEZER,
               S./ERMAN, S. Nazari ve Tatbiki Ceza Hukuku (Genel Kısım), C: I, s: 190 vd. –
               EDĠS, S. Medeni Hukuka GiriĢ ve BaĢlangıç Hükümleri ,1979, s: 190 vd.

                                                                             125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130