Page 57 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 57

snii.  fufun|  Bı! [ Ör4inokl*  R.j,|s.tfifüi  Adrg  55




            ça  belirtilmiş  bir  y€üi  gibi  değit  d€,  sanki  meIkezin  yerei  yönetirrıler  ijzerinde böyle
            çok  belirgin  bir kontrolü  vaİİuş   8ibi  ve merkezi  yönetimle  yerel  yönetimleİ  sanli  a},rı
            varlr}İar  d€ğil  de teı bir varlığn  parçalan},Tnış  gibi  hiyerarşik  bir biçimde  kullanılıyoİ,
            Öz€likle  de lçişleri BaİaJ  üF'nın  belediye  başkanlan  iizerindeki  denetim yetkisini  ne_
            relere varügnı  da hepimiz  biliyoDz.  DolaysıyIa  bıınun doğru  mecrasına   çekilnesi
            önerrılidit.  Bu  çerçevede  anaya§a  laslağında  dile  geairdiğimiz  bir taİlm  ifade  değişik-
            İklerinin  aslmda  iasama  or8anna  bir irrıkan verdiğini  hatrrlamamız  lazüm.  Anayaca
            mes€lesini  düşünfuken  yallaşımümız  şu  olnaİdlr:  Kanunla  diizenlenebilecek  a}İın,
            trlan bjz anayasaya  koyama}ız  ya  da koymamalr},rz.  Yani  yeİel  yönetinlerin  özerkliği
           il€  il8ili  açık bir ilke  aslmda  isıeniyorsa  konabilir,  bu özerİliğiJı  bo}utlan  daha geniş  bir
           biçimde  tanmlanabilir  ama sadece  yasama  organına  bile  bu konuda  8eniş  bir iizerklik
           düzenlem€si   }apma   yetkisinin  v€rilmesi  bile önemli  bi. adımdlr.
              son olaral  bu eğitim  haklı ve dil mesele§i  iIe ilgiti  konırlarda  bir  şey'er  söylem€k  is-
           tiyonrm. Devlederin  re§mi  dili,  bir  veya birden  fazla  oıabiti.  Resmi  dilin  bir  veya birden
           fara olnast  başka  ş€ydir,  anadil  meselesi başka  bir  şeydir.  Tiirkiye cufihuriyeti'nde
           biliyorsunuz  İesmi  dil ile anadil  irzdeş olaİaİ füsi de Türkçe  znnnediıi}or,  yani bugün_
           kü  anayasa  diizenimizde  aslında  ifade  çok  da buna bu doğultuda  olmama}la  biİlikıe
           böyle  adaşülıyor.  2005 yılnda  Yargttay  Huluk Genel  Kurulu,  Eğitim_s€n'in  anadilde
           eğitimi  saı,unan  tüzii& maddesinin  değiştirilmesine,  a}§i takdirde Eğitim,Sen'in  kapa_
           tılması   8erekeceğine  dair bir kalaf  verdi.  Bu karann  gerekçesinde  açıkça  şöyl€  denil-
           mişti:  Türkiye'de  Tüİkçeden  başka bir dilin  anadil  olabileceğini  salunmak  Türkiye'd€
           Türklerden  başka  halkiann  yani  bİden fazla halkm  en aandan mevcudiyetini  dile
           getirmek  aİılarrıına  gelir, Bu ise Ttiikiye cumhuİiyeti'nin  devleıin  ijlkesi  ve milletiyle
           bölünmez  bütürİüğij  gibi  bir taİrm  aİayasal  ilİ€lerine  ve ilgili anayasa  maddeIerine
           aykmdır.  Du  nedenle  Eğitim,s€n  anaya§a  ultun  bir faaliyet   8östermeyen  bir sendi}.a
           haline  8elmiştiİ.  Bu  8€Iekçeye  dayanarak  sendikarıın  kapatılmasl  8erektiğine  karar

           veriliyoıdu  ki Eğitim-sen  bu maddeyi  tiizüğ,iind€n   ç*aıarak  kapatı]maııan  kunıjdu.
           AJna  önümiizde  de böyle biI yiiİsek  mahkeme  kararı  vaİ ve oırlann  onün  dayanağnı
           oluşturan  ana}asal  di\zenlemeler  !ar.
              Eğ€r  daha  demokatiİ  bir anayasa  istiyorsal  Yargıtay  Hüuİ  Gen€l  Kurulu'nun  bu
           sözünü eitiğim  karan meseh  bne  bir rehb€İdir,  o karann  dayanağ  olan  anayasa  mad_
           d€lerini  değişıirmek  gerekiyor.  Bu maddelerden  bir tanesi  d€  işt€  42. maddede  yeİ alan
           "Tükçeden  başka hiçbir  dil okullarda anadil  olaraİ okufulamaz''  fıkasıdır,  Bu f*Iaiün
           yeniden yaz  masl  ve anadilin  Türkçe  ile §ınrrlandıfılmaslna  dönük bir t€k  kiiltiirlü,  tek
           biçtnli  uniform  bir toplum  iaratİna  id€alini  an* Tiirkiye'nin  bürakınası  ger€kiyor,
              Galiba  bir anakronizrrıle  malul  bir tanhimiz  de var, onun  için  biraz bocalıyoruz.  os_
           manlı  devleti  l6. yijzylda  batıda  ırlus_d€vlet  oluşurken  Roma  lmparatorluğu'na  ben_
           zer bir yapı oluşturuyordu.   Şimdi  ise Tüİkiye Cumhuriyeti  de, ulus de!.l€tin  yapısünln
           l9.  iüzüddaİinden  farllı  bir biçimde   çözümeye  başladıF,  daha  demokatik  ve  çogulcu
           biİ gelişme  doğnıtusuna  girdiği  bir  çerçevede  utus-devleıi  oluşıurmatta  inatlaŞmal
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62