Page 54 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 54

52 To]uü.] 8ın!i lir.,j  sivi.  Bi. Anaü  Anr,ı




        ilişkindiİ.  Tüm  bu sorunlal  özü itibariye   şu  soruyla  i]inülidir:  "Çe*ıdt  f.rlüııİtın  tdn-
        de b.nndıİan  bıİ ıoplmdı  bu faİuüİtsnn  eştd|İ .emelınde b.nşçıt  blİİİteltğtnı

        nıBıı  .rsıyablllrlz?"  Şimdi  bu, sadec€  itlkemizin  değl,  tüm  dünyanın  kaİşl  karşrya
        bulunduğu  bir sonrn. lşte  bu  çok  kiilttiİltilük  politikalaJı  da. bu sorun ekseninde  üre-
        dlen formüllerd€n  biri. Faruılüarırı  eşit]ik  temelinde  baİışçül  birtikteliğini  sagalabil-
        menin  bir bire}§el/toplumsa]  boyutu  vaJ,  bir de devlet€  ilişkin  bir bo}utu  var.  Birey-
        s€l  ve topıumsal  bo}utu  hoşgörü kütiifünün  yaygınlaştırılmasıdrr.  Elbette  ki hoş8örü
        dendiğinde  bu kal'İam,  ayrrı zamaİda,  hoş-gören  ile hoş-8örülen  aIasnda  bir hiye,

        ra§it ilişkiyi ima eder.  Çünİü   hoş-gören  kabul etmediği  bir  şeyi  hoş görüyor,  Dola!ı-
        sıyla k€ndi  dogrusı.rnı.rn  dışındaki  bir düştinceyi  doğru  kabul  etmiyor,  lanl§  gödyoİ
         dolayısıyla  kendisini  üst bir  pozisyonda  telakİi  ediyor,  Bu işin doğasında  val, elbette
         ki herkesin  kendi doğrusu  vardür, bii ideolojisi,  bir dünya  görüşü  bir hayat  tarzr vardır,
         Bu onun  kendi doğrusudur,  bunu  inkar  etmek  ya  da  o ıişiden  bunlr  inkar etnesini  is,
         temek  doğru  bir  şey  değildir.  Burada  yapılması   8eİeken  bireysel  v€  toplıümsal  dineyde
         kişiterin  kendi dotsu]arı  dlşındali  doğİulara  tahammiil  edebi]İnesidir,  sa}8ı  göst€rme-
         sidir,  hoş8örü  göstermesidiİ.
            Ama devlet için  a},rıl  şeyi  söyleyemeyiz,  devlet  diizeyinde  yapılması  g€reken  taru-
         madu.  Devlet  herhan8  bir farkİlık  lehine  bir tercihıe  bırlunmamalıdrr,  Yani ister  id€-
         oloiÜ faİklılÜ  olsun,  ister diinya  görüşü  açıslndan,  isteretnik,  ister kiiltürel,  ister hayat
         ıarzı açıstndan  d€vlet  kamu)al,  hePimizi  ıemsil  ediyor.  Devletin  yapacağı  iş bütün fark-
         lılrİlan olduğu  gibı kabul  etmektir.  Bu bagamda  anayasa  büİit  önem  taşıyor,  Ana-
         yasalar  dünya  8örüşü   ve hayat  tarran  açısından  ideolojik  çoğulcu]uğu   güvence  a]ona
         alan metinler  olrna]ıdır.  AnayasalaI  herhan8i  bir ideoloiiyi,  dünya  görüşünü  resmi bir
         ideoloii  ya da resmi  bir dünya  görüşü  olarak  kabul  etmemelidir,  Krsacası  anayasalar

         id€olojü  tekliği, monizmi  değil  çoğülculuğu   kabııl  etmeLi  ve  8üvenc€   altüna almalıdür,
         oysa  bizim  82 anayasasü   ,hepimizin  bildiği  8ibi-  Atatürk  ilke ve inkrlaplaı  olarak  ifade
         edilen  Atatürkçiiılüğii  ya da Kemalizmi  r€smi  bir ideoloji  olarak  kabul etmiştiİ,  BiJ kere
         bu resmi  ideolojinin  kablrl edilmesi  peşinen  bu ideoloiiye  ya da bu ideolojik  tercihe
         uymayan  toplıımsal  kesimlerin  dı§lanmasl,  öt€kileştirilmesi  arılamına  gelir,
            "Bu  İ€3ırn  ıdeolortnin  lninn haldan  ya  da  özglırter  hukuıu açı§mdon  anlaml  ne-
         dt ?" ozgürlük]erin  smırının  belirlenmesidir,  Nitekim  bugün  ülkede  yaşanan  bu sıcak
          sorunlar,  cumhuriyetle  yaşı  olan Kün sorunu,  A.levi  sorunu,  gayn-müslim  azınl*lar
          soruİu,  başönü§ü  sonrnu  dendiğinde  hep  gelip  sonuçta  bu resmi  ideolojinin  duvanna
          toslayıp  geridönüyor.  N€den,  çünl(ü   klrmü  çizgileriteşkil   ediyor,  Bu anlamda  anaya-
          sada  İesmi  bir ideolo'inin  olmamasl  toplum§al  ve siyasal  çoğulculuğun   güvence  allna
          alrnabilme§i  bakrmndan  çok  büyilk  bir önem  ıaşıyor,
             Biz hazırladrFmız  bu taslakta,  ger€k  anaya§anın  başlan$ç  kısmında  var olan  bu
          resmi  ideolojiye  atf  yapan  ifadeleri  ve  gerek  42, 58 ve l34,  maddelerdeki  ifadeleri  ç*ar,
          drk. Daha  doğrusu,  iki maddeyi  tümüyle  anayasa  metninden  çüaİdrk,  diğer  maddel€r,
          de ise resnıi ideoıojiye  atıfyapan  ifadeleri  madde  metinlerinden  çüardük,   Sadec€  mil
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59