Page 49 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 49
Blfu. oturum: Nıİ [ özgğnoftl R.llmi 8.k,m,id.i A..y& 47
dırmayacaİtır. Dolayısı/aAnaFsa Tasla&'nda bö},le birdiizenlemeye}€rverilmeme-
si isabetli olmuştırr.
Düşiinceyi açıklama özgürlüğü açüsından dikkat çeken §on husus, 2001 Anayasa
Değişikliği il€ 1982 26. madd€sine ekl ercr! " Di$ünceyı açükl^ııa ve yay-
^nayasası'nn
ma hüftiyetinin kı/llan nıLrında uygulaıMcak şekil, şafu ue üsüıler kanunla dikqnb-
ııi,'' şeklindeki hükümdür. Şu ana kadar bu yönde bir yasal diize nleme yapma yoıuna
gidilmemiş olmaİta berabeİ, düŞünceyi açüama özgürlüğünü bu yönlü
şekilde çok
olaraı dtizenleme isteği, tehlit€li ve ürkiitücüdiir. siya§a] reiimin niteliğini değiştı
İebilec€k ağİl*ta olan bu hükiim, Anayasaİoyucunırn aslünda "düşünce özgiirlüğii"
kavramlna ne denli yabanc! olduğunu 8österir. zira tanaatimizce bir özgii.ıüğün kul_
lanımrn! göstermeye yönelü her yasal diizenleme, kaçınllmaz olaİak özgürlük alanrn n
srnırlanmasl sonucunu doğuracaİnr. DolaFslyla ne düşünceyi hsıtlamadan bu yönd€
bir yasa ç*armak; ne de yasaİın, tüm düşünce biçimlerini şekil, şart ve usul olaraİ tek
tek belirleyebi]mesi mtiİİ*iindiir. Dolai,ıslyla furayasa TaslaF'nda bu yönde bir hüİ-
me de yer verilnemiş o]nasl, yine isabetli olİnuştur.
Demokratik rejimin özü o|an düşünce özglirlüğüne ilişkin Anayasal hiiİümlerin
düzenlenmesi, son derece önemli biI konudur. 1982 Ana}asası döneminde }asal for-
müller nedeniyle IHAM önüne 8ötürülen davalardaki sicilimiz korkunç bir tablo}t
oİtaF ç*aİmaııad[. lsaatisti}sei ömekierle bu tablo}u ortaya ko},Tnaİ mümİündür.
Düşünceyi açüama özgtirlüğtnü diizer eyen ltlAsln 10. maddesi},te il8ili olarat,
IHAM, bugüne kadar 37 deüete ilişkjn toplam 430 kaİar vermiştiİ. Bu kaİarların l9o'ü
(% 44,18) Türkiye'ye aittir. En az biİ k€z lo. maddenin ihıalinin lespit edilmiş olduğu
256 karann ise, l23'ü (% 48,04} tek başlna Tükiye'ye ainir Konu},a ilişkin en çokbaş-
l4rrunun Türkiye aieyhine ,aPılmış olması ve en çok ihlaj karannın Türkiye haİlında
verilmiş olması, düşünce iizgürlügii sorununun Türkiye aç§ından önemini korudu_
ğunu ve }asal },a da furayasal kurallaj oluşturulurken ne denli diİkadi dawanJmasl
gerekigini onaya ko}maktadlr.
son söz olarak şunIar söylenebilir beıki. lnsantaİ şiddet çağr§ yapmadlRan, fune_
rikan Yüksek Mahlemesi'niı kuIandlğı formiilasyonla toplumda açü ve mevcut bir
tehlike yaratmadüklan siiİece{, toplumun çoğunluğunu rahatsız eıse de düşüncelerini
özgürce sawnabilmelidirler. Özellikl€ de toplumsa] sonrr ara iıişkin yeni yol-
çözüm
lanna ulaşmaı, düşünmek ve düşünceyi korkusuzca açıklayabilmeue mümıündür.
6 Amrikan F.d.alYük*k Mahk.msi, düşün.e 6ı9ünoğun. yaqla. nrd.ha|.|..i d.ğ.n..dirirk.. va nnlrl,m:
s,nlrarm b.l]nm.y. ç.hl rk.i/ çoğunltkla'.aç kE trv.utt.hlik.6Lçotij,,nÜ kulla^@ki.dr. Hıtlabu öl!üt
a.l*A3Dd,rmda a aadaolkenrd.d. kabulq6fty. b.rlam,$ll. Aç,k y.mevcult hlik. Öllrrd, h.r
d.Vada, düşün.e aç,klanalann,n, d.Vl.tin önle@kt hakh old;ğuhi.a* r..*.,ıt ııiı. ı,uıly'ooır-ı
koşull.da yarlilp y.p,lfudEmm v.bu.it likt olup olmdlklann . *iiic"_i unıa.,n, t ş,. i,nu9a.,
di]şin..yi açklaru dıqğrüği a!6ündan söı kontsu olabil.c.k t.k noı.ni, y"p, r" a,kl".u"., *lı
".ıo*
2adn f durumbna, kamudü.nind., ndnalç.l&alaim. u hu2uEuzüUkıan da alacak ş.ki;d.önml -hir
..hat,nlğr, \@ d.reeVahld' olanaç kVğmvcltbiltehlik.yğ n.o- a.. ı,,i,.,ı,i., e,olçot9..ği".,
5ıı,* a,ı *.**,.",,i.ı i.
q,5omuı ro1uııdrd. bd,tn.goL.*, o ,
doqu.may_ia ind. jJça hÜ|tii|.b l.(.\ ğu.Ln o,titakidçı,,na|d,, düFn(. öısj;luğunün ro4ru, i|ı,nd.
otğ&, durda'aç,r|,r/, t.h,Ü.n n,Jph.rİ n fun fn.y...l,.l k,. ofudj olru5.n,. ..m.v(UtlJk" l$.
dürün.. açüklanannda ku lan lan kelme enn ar.ryaratna olar,lğnm k.sin. yakm dMm, d., ml.;. ''