Page 48 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 48

46  fuğrlno  3,{n  ii!!:  si! ]8trAdtsg  A6y  i



           1982  Anayasa§ı'nrn  26.  maddesi,  İHAs'ın l0. maddesi  ile ka§  aştırJd!ğmda,  bun,

        lann biİe-bi.  örtiışmediği,  ancaİ  aralannda  büyiik  ölçtide  bir benzerlik  bulunduğu  8ö-
        rlilüİ. IİtAs'da  olürp da, t982 Anayasasinda  yer verilmemiş  t€k  sünırlama  nedeni  l,ardlr:
        "sagü  ve ahnhn  korunmasf.  Buna ka§dık,  1982  Ana},asası, ltlAs\n  t0. maddesin-
        de bulunmayan  dön sıNıama  nedenine  düa  yer vermektedir:  "currüuri}€tin  temel
        nitelikl€rinin  korunmasr",  "Devletin  iüesi  v€  mil]eti  i]e bölilrmez  bütiinlüğiintin  ko-
        runmasi', 'suçlulann  cezalandınlmasİ  ve "Kanunun  ön8ördüğt  meslek  sıIlannm  ko-

        runmasl".  Bu anlamda  Anayasa  Ta§laF'nın  IHAS  ile bir  Parale[ik   kurma  çabası  içinde
        olduğu  8ödenmekediİ.   Anayasa  Taslağü, ltlAs'da  olup da 1982  Ana}asası'nda  yer ve
        rilmeyen  "G€nel  sagıt  v€  genel aİnİün korunması"  sınırlama  nedenlerini,26,  madde-
        sine  eLJemekte;  1982  Anaya§asİnda  ItlAs'dan  farklı olarak düzenlenmiş  oıan dört sınır-
        lama  nedenini  fika  meminden  gl(armaktadır.  Ana}asa  Taslağı,  1982 Anayasaslnda  ve
        lılAs'da  bu]unma}"n  iki sınıİlama  nedeni  daha eklemektedir:  "savaş kışkrrtlcüFnın
        engellenmesi"  ve 'heı  t{irlü  aynmcılık,  düşmanlük  veya  kin ve nefret sa\,unuculuğunun
        en8eltenm€si  ". Düşünceyi  açıklama  özgüIlügiinün  eıT ensel nitelit kazanmış  standart,
        tan düşünüldiiğünde,  bu son ü smdama  nedeninin  euenmesi  yerinde olmıışfur,
           Ancak  aslında  [tlAs'ın  da düşünceyi  aç,tlama öz8ülüğiinün  sınlrlannı  çok  geniş
        tllttuğu  ortadadır.  Devletler, lHAs'da öngörülen  nedenleİden  baz annı alıp  anaya§a-
        lanna  koyabitirleİ,  ancal  bu genel  çerçevenin  öte§ine  geçemeder.  zira ItlAs,  deltetl€r
        için,   8üvence  sisiemi  balomından  "minimum  §tandafl",  sınırlama  si§temi  bahmrndan
         "ma}simrrm  standan"  olu§turur.  IİIAs'da öngöriilenden  daha  fazla  sınırlamaya  yer
        veren bir devlet,  bu slnıİIamarl  kulıandüğ  oranda  demokasi  anlayışından  uzaklaşrıırş
         olur.  Hiçbir  Al,rupa  Anayasasında  bu sınırlama  nedenlerinin  hepsini  toplu halde  gör-
         met mürr*ün  değildir.  Bu tiİ dedetl€rin  anayasalan  düşünce özgürlüğiinü  birçok kez
         yalnzca "küçiiHerin  v€ya  kişilik  haklannın  korunmasi'  bağlamında  sınırlandrmıştır,
         lHAs, iç hukukumuzun  bir parçası hatindedir,  öİnek alınmasıya  da  iç hutukıın buna

         uy8rrn  olarak  düzenlenme§i  zonrnludur,  dola}T  sıyia bu  çaba  haklı  8örülebilir;   ancak
         2l. ytizy,lda  yeni  bir Anayasa  yaparken,  Anayasal  hükürrıleri  formiile  ederken  lHAs'm
         standartlanyla  yetinmek   çağdaş,   özgürltikçü  toplıım  yaratma  arılarışıyla  bağdaşma-
         maktadır.  Neden  daha  ileri düzeyde  bir Anayasa  yapma  8a}İeti  hakim  değil, bunu  an-
         lamak  8üçtür.
            l982 Anayasasinın  26. maddenin  tll, hkİasında  ye l a\an,"  Haber  ve dİ4iinceleri  yay,
         n4 araçlarınn  kuthnıtınasno  itlkin dij2ınlgyici  hütümlel,  bunlarn yayımı  engel,
         lememek  kaydıyl!ı,  düşünceyi  bç*Iama  w yayma hüriretinin  snürlanmas,  sayılmaz"'
         hükmü  de, gerçekte,  bil sınrlama  hükmüdür,  Zira  ya}T mü engellemeden  de, "düzen-
         leme"  başİğı  altlnda  kimi sınıİlamalar  8etiriımesi   pekaia  mi,imkündiİ,  Ömeğin  haber
         ve düşiiırıcelerin  akanlması  işleüni  neredeyse  imkansız  krlacak birtakm  maddi ko-
         şullann  yerine getifilme§i  koşulunun  a-ranmasl  dufumunda,  bu özgtirlüğiiİ  serbestçe
         kı.rllanümından  söz etmek  diçleşecekir,  Fıkrann,  "getirilecek  düzenlemenin  sınırlama
         sayılmayacats"nü  belınmesi,  8erçekte  diİenlemeniİ  slnlİİa!ıcı  niteliğrni  o(adan  kal-
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53