Page 52 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 52

50 Toprudi]Ba.§n  ii,:n]  str lBtAdya9  Ara,,



        ediyor.  Bu bence ilglnç  bir politikadır,  iyi bir  poliıikadır,  bir yeİde  hem caydüncı  aynı
        zamanda  da kucauayct  etkisi  olan  bir  politikadlr.  Ben  bu poütikayı  da savırnmuştum
        elbette,  Bunu o nedenle söylüyorum;  masaya  oturup oturmama}T  bir yana bırakın,  biz
        buİada  anayasarl  tan§ıyoruz.  Anayasada  demokratik  ölçütIere  ay'ffı  birçok  husus  var.
        Bunlan  yenilemekiçin  usaşlyoruz,  çaba  harclyoruz,  bunlarda  da bir gelişme  yok, bü-
        tünağürlığmEı  biz bu konulara  vermeliyiz.  Ben sa},ın  b€lediye  başkanma  katılıyorum,
        sorunun  çözümü  anayasadadır,  demokaıik  bir ana}a§adadür.
           GeQiyonrm  di8er sorutara,  Bir awkat  bey  "tspanya  anayasa3ndavıt  ndırıl  na.ıl
        tsnunlsnmrçğ/'diye  sormuş.  Ben doğrusu  bu tanım, kesin  olarak  bilmiyorum,  anca}
        o kadar önenıli  degil,  çünkü   Ispanyada  herkes  kendini  isıedigi  gibi  tanırrıla}abiliyor,
         Ben  Kaıalan'üm  diyor, ben Bask'tm  diyor.  lspanyol  vatandaşları  olduklan  dogru  ama
        bazen  ıslalla  "Ben Kaıalan'tm"  diyenlere  "ne  yani sen  lspan}Dl  değil  misin?"  diy€  so-
         rulduğu  da oluyor.  Ba*ış aç aJına  8öre,  bu soruya  muhatap  olanlaIdan  bazlan  "Evet,
         ben  lspanyolum  da" diy€bilir  veya "Hayr b€n  tspanyol  deliil  Katalan\m"  diyerıleİ de
         olabilir.  Bunu §öylediueri  için  haklannda  herhangi  bir soruşturma  veya  koılışturma
         açllacak  değil.  Herkes  kendini istediği  gibi ıanlmlayabiliyor,  demokrasilerde  de bu
         böylediİ.
            "İıponyı  aıqıasaıındı  }€r   alan d  haldan n€lerdlİ?"  Elbette  çok  geniş haklarl
         var, ispanyada  Bask ve Katalan  böl8€lerinde  -kj,  aslında  bölge  demek  de dotsu  değil,
         zira  onlar  "bölge"  diye  tanımlarruyorlar-  kendi dilleri resmi olarak  ikinci  dil statiisün
         dedir,  lspanya  anayasasınün  üçüncü  maddesi,  özerk  toplulukiann  kendi d lenni ikinci
         resmi  dil olarak  kullanmalanna  cevaz veriyor.
            "İgp.nya  an.yaia3rnd.  yer İlon ldaİl  sl§ıem nas  dü,  },€r€l   ıopluluİlara  bıİ,lolan
         idad  }etldler   neıeİdlr?"  Şimdi şunu  söyleyeyim:  Türkiye ile lspanya'nm  siste'  eri bir-
         biİin€  berızemez,  Burada  biri özerk  yönetim,  diğeri  belediye  yönetimi  olmak  iiuere  ik,ili
         bir  }apı  var.  Şimdi  Türkiye  ile lspanya'y  karşılaştlnrken  bu "b€lediye"  ve "özeruik"
         kurumlarınl  a},ırmal  lazım.  Yalnüz  şu  kadar söyleyeyim,  bu  sistem  biraz  komplike  bir
         sistemdir.  Hutuki  dijzende  "organik  yasalar" denen  ve normal  }asanın   iistilnde  ama
         ana}asanrn  altında  başka  tiİ ya§alar  da vardlr.  Bu or8anik  yasalardan  bazülan  özerk
         toplulu}Jann  hepsini  kapsaİ  ama  bunun  yarrrnda  özerk  topıulutlarm  içinde  8eçerli
         olan ve normal  kanunlarla  eşit  olan  yasalar  da vardır  ve belediye  il€  ilgiti diizenlem€ler
         de a}Tıdır.  Bua}Tıntülıbir  konu,  bütün  bunlan  merak  edenler  varsa  çıktıktan  sonra  ko,
         nuşalım,  şimdilik   t€knik  a},Tınhlarla  çok  vaktinizi  alnak  istemiyorum,
            "l3pın  .ı, ı97sy lnda  kabın dttğ amy!§sı  lle btrlttte  çeşltli  biilgeleİe  ıynrmrş-
         trİ, faİaı  ayrılıkçr  fildrleİt  ba3tırabtImtş  İrırür?"  Şimdi  demokasil€rde  fikir  basnrmaİ

          diye bİ  şey  yoktur,  A}T  ükçı  fiİful€re  §ahip  olanlar  her zaman  bunlan  di]e  8etirebilirler,
          ama bunun  koşulu  nedir?  Deminti},le  bagantt  kuruyorumi  terör ve  şiddet  olmayacak,
          eğer bir fikrinizi  terörle  ve  şiddetle  da}atmaya  kalkarsanız  suç  işlersiniz,  Ama  siz bir
          fikri  gayet  masum  bİ  şekilde  dile  geti.iyorsanüz  v€  bu fikiniz  yasaklanıyorsa  bu da
          demokatik  bir dalTanrş  değil.  Ev€t,  Ispanya'da  aynlmadan  yana  oıarılar  var,  bu l978
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57