Page 53 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 53

8in(i  o!rum:  Hır E  Ö&nn!k1.1  ı.iimi  Bık,nmd.i   51
                                                                             ^4Ye



            anayasa§ı  en  geniş  toplumsal  mutabakalı  ifade eden bir an]aşmadır.  Bunun  içinde  yer
            almayanlar  da vard[,  toplumsal  mutabakatın  noktalan  da gelişebilir,  anayasalat  ölil
            tekstler  degildİ,  elbene  değşir.  lspan}a'da  da y€nilenir,  Türkiye'de  zaten yenilenmesi
            şa.t  şu  anda. DoIarlsD4a  bunlaİ  değişken  koşırilardlr,  değişik   şeyterdir  ama ifade öz_
            gü.ıüğii  açüsından  söl€yeyim,  a},rrİİçü fikiden  varsa  ifade edilmesinin  suç  teşkil  €tme_
            mesi  gerekir.
               "Tlİİktye'de  fsİh €rnlİ  ldmltueİden  oıuçaıı  btİ lilİedtr,  anc.İ  bu faİ$ılrğ  sıyı_
            8alla!ğİın  teİ  truP  Kli.tt€rdtf.  Klİd€r  tçtİı en urTun  modet  nedlİ?''  En uygun  model,

            hiçkuşkusuz  kendinizin  üreteceği  model olacaİ,  Ben, hepimD eşitvatandaş  olmamız
            8erekti$ne  inanıyorum.  Ben Kü( kök€nli  değilim  ama  sorun  köken olay değildir.Ana-
           yasada  töken  fark gözetilmeksizin-elbett€   lrk, dili dini cinsiyet,  Vb.  diğer farklılıİlaI  da
           8özetilmeksizin-  heİkesin birbirine  eşit  olmalüdıt,  Ben buna  inanıyorırm  ve sizlerden
           farkİ  olduğumu  da düşünmüyorum.  Yani  Kürt  kaiker i bir vatandaşın  bend€n  daha
           az hakkr  olduğunu  da düşiinmüyonrm,  benim  ondan  daha  çok  hakkm olduğunu  da
           düşünmüyorum-  Hepimizin  birlikte  demokratiİl€şme   yönünde  çaba  harcamamız  ge-

           rektiğini  v€  birlikl€  demokfatk  bir ana}asa  yapmamız  ger€ktiğini  düşiinüyofum.  Söz-
           lerime  bu  şekilde  §on veriyor  ve tekraf  hepinize  çok  teşekİür ediyorum.
              Mü§t.fı  Özen T€şekkürler  saynÖzçer,   şimdi  sıra  ÖmerHoca'da.  Butunn  Hocam.
              ömer  xorkmoz:  lıi k§a soİu  ulaştı  elime:  Birjncisoru  şu:  '.Yenl  .art;ı göre.sayn
           Öcabn'  demĞk  vcüa  'PKx teİör  örgüaü  desl'  demek  suç mudu.?'' Benzer
                                                                            şekildeki
           ikinci soruda  ise, "/lnlatüğ  z düşiinc€  özgürltiğiinün  t€orlk  ıısmlnı  bk  }.a!ıa  bıİı-
           lorsalq   ştddetc  başiılrınaden  heİh.n8t  blr topIaİğ,  semtneİ,  p.nel  v€ya   törüşm€de
           'Ben bu  aiıİ€de  bağmilz  veyı  öz.r} bir  (ii.dktın  lsd}Oİüm'  dersem,  ne oıur?  Mev-
           cut anıülradr  ve ta3l.t anayı§adı  na§l  blİ  sonuç  oluİ?''  diye  sorulmuş.
              Bu sorulafa  krsaca  şöyle  cevaP  veİilebilİi  Bir kere  suçları  dijzenlemek  v€  veril€cek
           cezalan  öngörmek  anayasalann  işi değildir,  bur ar kanunla  dtizenlenirler.  Konuş_
           mamda  aİ|atmaya   ça]ıştüm,  sln[lama  nedenleri  itibafiyle  taslaİta  l982 anayasasından

           çok  ciddi  bir fark]ıl*  yok.  Dola},ısıyla  yeni  taslagın  uygulanmasü  döneminde  de üne
           aynl  şelilde  5uç  leşl(,ll edebileceginl  düşünüyorum,  ıenim  arlında  bu Lon  ııda  d ikİatle_

           rinin düşünceİ  açıklama  özgürlüğiinde  bir sünırlama  ölçütii  olatak  Amerikan  Federa]
           Yii*§€l  Ma}temesi'nin  kullandığı 'Ffun  ıehtike  ölçülü'  veya  .açık   ve mevcut  tehlike
           ölçütü"neçekmet  istiyorum.  Fedeİa]  Mahk€me,  birdüşünce  açüamasDın  toplumda
           somut,  aç*  ve mevcul  bir tehtikeye  yol  açmad|ğ  sitece  slnrlanmayacağn  belinivoİ.
           Dolay\ıyla  bir düşünce  aç*lamas|nün  yap|ldıgr  somul  ko)ullarda  tanışma  göıür;ez
           bir  ş€kilde  aç* ve mevcut  bir tehlik€  doğurması  halindeancak  suç  söz konusu  olabifu.
           Teşeklür  ederim.
             MuatahÖzen  ÖmerHoca'yateşekküİler,  sorulara  cevapverme§rrasl  FazilHoca'da,
             Faul Htfnü  Eİd€Eıi  sorulala  tek tek yaİlı  verm€k  zaman  aÇlsından  sorun laratlr.
          bu nedenle ben §orulann  onat nokklarından  haJetetle  genel yanlülarVelmeye
                                                                             çaİşa_
          cağm,  sorulaİ  ba§örtüsü,  zoruİru  din derslefi  ve Kün  meselesi  gibi
                                                                    8ijncel  sorunlara
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58