Page 55 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 55
3ln.iOiuffi 8ak {Ö:9!lrİtrl R.]]m 3aİnn&nAry.9 53
letvekiliği and ite cuİİüurbaşkanlığ andünda Atatürk ilke ve ink apIarına y€r veIdik.
Bu maddelerde bu ifadelerin yer almaslnın heİhan8i bir huküi sonucu olmadüğından
dola}ı o maddelerde bu ifad€lerin yer almasında herhangi biİ beis de görmedik. Ama
direktifmahiyetindeki hiikiinlerin yer al&ğ maddelerdeki ifadeler tiimü}te ç*arıldı.
Anayasada kiillürel çoğıdculuğun ya da kiiltürel kimlik hafarın güvence altrna a]ın_
ması elbette ki önemlidir ve daha iyi bir tercihtiİ. Ama bizim taslaka kiiltürel kimlik
haklaİırırn 8üvence alt|na alınmasına yönelik herhangi bir diizerıleme §öz konu§u de-
$l, Ama şunu söiteyebiliriz en azından kiiıltürel kimlik hak]arınün tanınmasna yönelik
herhan8i bir engel taslak m€tinde yer almıyor, Yani eğer bu taslaİ yürürlüğe girer de
anara§a meEıi olaİak kabul edilirs€, mevcut parlanenao veya 8elecek€İi seçimlerden
sonra olu9ca} paİlamentolaİ, büiün kii]titrel tinılik haklannı taruyabilir ve bu
çerçe-
vede uyguiamada gerçekleştirilebilirler. Yani bunun öniinde herhangi biİ engel yok.
Bizim haarlamış olduğ,umuz taslak çerçevesinde değeİlendirildiğinde ktiltür€l kimlik
haklannrn kanun vasıtasıyla tanlmıafunasmda herhangi bir engel yokur, Ksaca faİk-
lilklann eşidik temelinde banşçll biİİkteliğinin saglanmasl hem bir€ylere ve topluma
düşen biİödevhem de anayasa koyucuya, tanun koylcu],a düşen bir ödevdir. Burada
k saca yapdması gereken çollulculuğun kabuIlenilmesi ve bunun pratigi de dönüşaü-
rümesidiİ diye d€ düşünüyorum. Dinledi$niz için teşekkiir ederim,
Mücarfı Öz€r: Faz1 Hocam, sağ olun. Aslında soru bombardlmanl a]lünda olan t€-
vent Hocam, şimdi §ım ı.event Hoca'da, buü,urun.
Levent Köle.: soru bombardümanma uğİamak iyi bir şey, zira birçok
şeyi aç*hga
kar,rrşturma imkanı veriyor size. Önümdeki kağıt }ığlnının üzerindeki değerli sorı.ılafın
çok büyük bir bölümü bu latandaşl* tanımındaki .'Türk denir'' önensi ile ilgili, Ben
zaten onunla ii8ili rezervimi de ba§tan koymuş olduğum için falıahm. Yani bukonuda
en azlndan hazırlanmasüna katkda bulunduğum bu memin, benim tarafrmdan mü-
kemmel bir metin şeİlinde aİ,laş,lmad,&İl sö/emiştim. Bira*adaşlm _aİada ben bu_
radan ardmadığm için- geliP bana sözlü olara} sorusunu sordu. onusize aktaraFm,
''Bsn& Tiıİk
zanned€rim herhalde o grup soruyla il8ili temel m€seleyi ifade ediyor.
denmeslnl btemiyonım" ded i bu alkadaş, '.herh.n8t bll blçlmde Tltrk sıfatfln veyı
itizcfiğ{inün İüllaıılmasmı l§ıem§,orum.'', Anda konuşurken daha da açlk sijyledi
ve "Bana Tlifı denmed, b€ni r€ncıde €dtyor" d€di.
Şöyle bir dumla karşı karşt}aFzi Değ€rii meslektaşım liaz l] Hüsnü bizim ta§lağü
hazıİlarken -tabi her birimiz için değişken olmaİ]a birlikte- '.serçekçi anayasa yapl_
mı" yoluna 8ittiğimizi sö},ledi. lşte bu rencide otma meselesinin bir de öbür taraf| lar.
orada da bıf rencide olma durumu var. Önernlice bir gİup insan öze ikle bugür,ler_
de ponrpalanan Tüfk miliyetçili$ kabarışü sayesinde muhtemel€n bu noktaya gelmiŞ
olan bir grup insan, da diyof ki, "8ugüntü Tü rk devl€tine vatandaşl* bagı ile bağt olan
herkes Türk'tiir itadesini degiştirmeye kalkmak hem rencide edicidir, rencide €dicjden
ijte curnhuriyeı düşmanlüğ,dır, Tiirİ düşmaİılıgıdür.'' Ben en azlndan kendime ilişİin
ve b€ni ihaneıle iüam eden birçokmetin okudum. DolaFsıyla burada ü uç var, peki