Page 56 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 56

54 İorl@l  8ının  İğ.!:  §ivil  Bıl
                              ^!yu  ^ay,r,



        bu ilj uç ara§ında  vatandaşlü  mesel€sinden  nas  çüıİr?  Anlaşdan  bu 'Türk deniİ" iia,
        desi  de yeteiince  kütiiİeı  çoğrılcıılualu  siya§i bir biçimd€  kucaİla}ıcı  olrnayacak.  Ama
        şunda  da herrıIÜir  olrnaİ}ü  ki; eğer  gel€cekte  daha demokatik  bir Türkiye  tasa!,Llr
        etmek  istiyorsak,  kunrlu diİenin  payandasl  niteIiğine  dönüştiİti]mek  istenen  mevcut
        "Tiiİk Devleti"  ifadesinin  kjlanıldıF  66, maddedeki  "Türk  devl€tine  varandaşlrk  bağ1
        olan  herke§ Türk'tiir"  biçimindeki  vatandaşlık  tanürnr  hiçbir  şekilde   süİdüİiiılebilecek
                   görünmüyoİ.  Dola}T sıyla  orta  yol  olafak,  daha fara ülke  ref€ransh  olduğu
        bir ifade  8ibi
        için  -çok  tjmsey€  sempatik  gelmeyen  ve kulağr  trmalayan  bir ifade olan-  Tlt ldytltüİ
        kı an,labitir.  lngilizc€  konuşuyoİ  olsayd*  bu hiç  problem  olmazdı  çiinkü  lngilizcede
         "Tuİkish"  ve "Turk" kelimeleri faJkİ  ifadelerdir.  "Turkish"  hakikaten  Tüİkiy€ü   a,nla-
         mına  gelir,  "Turk"  ise etniİ  bir adlandırmaya  gönderme  yapaj.  Ama  dilimD  lngilizce
         de$l, Türke,  Kiinçe  ve başka di eİden  bahsediyoruz.  o zaman  bıı sonrnu  ıatandaşl*
         tanımr  yapmadan  öz8ürliikçü  bir  çerçevel  oluşturacak  şekilde  8eçiştirebiliriz,   Üzerin-
         de daha  fazla  konuşmarruz  gereken  bu öneriyi  kabül  edecek  noktaya  gelirsek  eğer Tür,
         l.jye  demoka§isinin  önernli  bir soıununun  çöziilnesinde   önernli  bir adüm  aülrrnş olur,
         Benim Tliİk]ü  meselesi  ile söyleyeceklerim  bu kadar.
            BiI aİkadaşlmız  "Batılr  anlımdı  demoha3lnirı s, İlr  çoğulculukırn  tb"eı  oldu,
         ğuİu  d e  8.tiİdlİtt  " di}€  başla}an  bir soru sormuş.  Diğer sorrrlarda  da  var olan bu
         ifade  beni bİaz endişelendirdi,  çok  dogru anlaşlamadrğ{m  kanaatine  vardrm,  Benim
         özede  sölemek  istediğim  şudur:  Demokasinin  liberal ailaşıl!ş  biçimı başlangçta  ço,
         gı.rlculugu  sadece  sosyo-ekonomik  sorunlaIla  slnırlamıştl.  Ancak lg8o'lerden  itibaien
         özellikle  "sessiz  devnm" deniıen biİ ıoplumsal  di'nüşüm  yaşandr,  (ültiirel  krnlü  ve
         faİu ]İ]ann  tanınmasl  ve siyasi  olarak  saygı  görmesi   8ibi  ba takm  talepl€rin  dile  g€li,
         rildiği  bu dönüşiiırn  sürecinde  demokasiye  konulan  sınlr birçok  yerde  aşüldr,  Bu aşılma
         aslrnda  ıek bİ kü]türet  beraberlik  biçimi  ön8ören  ulu§-devleti  de kendi  içinde  dönüş-
         tiiİdü.  Bu dönüştimiin  en  girzel  ve somut  ifadesi  -bizim  de içine  girm€ye   çal§tüğmız
         ve o doğnıltuda  İeform  yapnğrmE  Awupa Birliği'dir.  Yani A}rupa  Birtiği  çerç€v€sinde
         bu kiiıltit€l  çoğul€uluğun   ya da  çok"kiiltürliilüğiin   a§lmda  kurumsallaştınlmaya  çalrş  -
         drğrn  bu  yönde  bir takım  dijzeİılemelere  yer verildi$ni,  Türkiye'niİ  de aslında  bunu
         kendisine  bil İehber  alıp içse eştirmesi  ger€ktiğini  §öyl€meye  çalışıyordum,

            Bu  çerçeved€   tabii  ki -anayasadan  başlayaral  yaslanmüza  varıncaya  dek-  }apıLna-
         sı ve değiştirilmesi  gereken  p€k   çok  şey  var.  Bunlardan  bir ıanesi de, bir soruda  di]e
         geririldiği  üzere,  "Türıiye'de  idaİi  vesayet kawaml  etraJında  hukukileştirilrniş  olan
          merkeziyetçitik  prensibinin  idaİi vegyetin  belki  dana dogru yorurrılanmasüyla  aşılabil-
          mesidir."  Yani merkeziyeıçikten  miiffkün  mertebe  Tiirkjye'nin  kurtulrna§l  g€rekiyor,
          Huku}çınar  daha iyi bileceklerdir;  esas itibariyle  idari  vesayet,  ü farİlı  yapı -}ani  mer,
          kezi devlet ve  y€Iel  yönetim  arasmda  kurırlmuş  olan bir istisnai  denetim  yeılisidir,
          l§tisnai  olması  şu  d€mektir:  Ancak  kanı.rr  a ku-rulabilir  ve kanünda  belirtileD  somut,
          sa},ılmış  ve açık  sebeplerle  merkezi  yönetim  yerel yönetim  üzerinde  vesayet  yönetimi

          kurabilir.  Halbuki  Türkiye'de  vesayet böyle  bir istisnai  ve spesiik  olarak  kanunda  açük-
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61