Page 44 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 44

42 Toprm9r3,§n  inın: si ıBiİA  tsgAayı




        yansımayan  bir dqünme  faaliyetinin  insana  bir katkısı  olmaz;  düşünce,  ancak açıklan-
        drğında  anlam  ve değer  karinır. Dolay§ı}ü  düşiinc€yi  açüama özgülügii, 'düşlince,
        fiİir,  bilgi ve kanaadeİin  dışavrıİum  §€rbest]iği"ni  deyimler  ve bu serb€sti,  düşiinsel
        ürünün  engel  ya  da ya§aİla  ka§ülaşmaksızn  başkalaİna  iletilebilnesini  içerir.
           Düşiiınc€  öz8ürlü$i  içs€ı  biİ işlem niteliğindeki hal ve öz8iirlüleri  de içerirken;
        bıırıun  bir alt unsufu  olan  düşiinceyi  açüama  özgürlügii,  bu iç§el  işl€nılerin  dışa yan-
        sıüllnasldrr.  Düşiince  özgiiflüğiinün  en etkin  v€  dinamik  e!İesinr düşiinceyi  açüama
        6zgü.lüğii  oluşturur.  Açüama  özgülügii  olmad  ça,  düşiince edinmeye  yarayan  öz-
        giidiikleI  ve İanaat  öz8tirtüğii  bir ajılam  taşümaz.  Düşünc€nin  seİbestçe  aç*lanmasr,
        düşünebilne  seİbesdsi  kadal  geniş  bİ  ş€kilde   güvenceye  baganmadüça,  düşünce öz-
        8ütüğii  bir  "göz boyama"dan,  a]datmacadan  öteye  gidemez,  Dolar,ısıyla,  düşünceyi
        aç*lama özgiirlüğü,  düşiiınceniı  ya]rn açÜanmasının  yanrnda,  açüaİnaya  konu  ola-
        bilecek tüm  unsurların  d§-dün}aya  a}tanmına  iİşkin  8eniş  nitelikli  bir özgiiİlüür.
           Düşünce  açı}laması  n içeriF itibarile  smıİlanmasr,  çözümü  8üç   probIernlerle
        ka§l  karşlyadf.  Bazı dqiiİcelerin  'zaİ6İIı",  "sajoncalİ  ya da "tehlikeİ"  kabırl edile,
        r€k  birtaİım  'yasaİ  düşijnce alaİılari'  yarat  ması;  siyasal  giiciin,  bireyi,  "İesmi8örüş"e
        uy8un  düşünmeye  zoİtamssı  arılarnrna  gelir.  o}§aki düşi[ıce  özgürlüğii,  huku*sal dü,
        zenlemeden  önce  vardır  ve bu nederıle  de anayasal  ya  da  yasal  diizerılemeler  bu özgür-
        lüğii  belirleyici  bir niteliğe  sahip  olamazlar.  Anayasal  v€   }asal  düzenlemeler,  özellikle
        bu öz8ülüğiin  güvenceye  bağlanmasında  ön plana   çü.arlar.
           Bununla  biİlikte, düşiinc€yi  açüama öz8ürlüğüni.in,  çağdaş  demokasilerde  taşıdl-
         9  önem  v€  gördüğii  işl€v,  bu öz8iİlüğün  sınırlamadaJü  a}Tık  tutulmasnı  8er€ktirmez,
         Dişünceyi  açüama  özgülüğiinün  di}zerı]enmesi  v€  sınıİlanması,  bir  üodan  bu öz-
         giiİlüğiin  kötüy€  ku anırİünı  önlemek,  diğer  yandan  da herkesin  yararlanabilmesiru
         sağ]amal  amacına  yönelikir.  Açüanmadrğ  siirec€  hiçbir sonrn teşıjl  etmeyen  soyut
         düşünce,  açıklanrnasüyla  birıikte  başkalarının  özgürltik  alarılannr  olıımsuz  yönde  eüi-
         leyebilecek,  onlar taİatndan  "zararı" ya da "tehlikeli"  olarat  nitelendirilebilecek  bir

         hal a]abilir.
            Düşünceyi  açıklama  özstiİlü$İüün  birey açısından  pratik  bir değere  sahiP olabil-
         mesi  için  kullanülina  yönlen  erinin  8österilmesi,   srn]rlaftlrn  ve sınrlama  yapfuken
         göz  öniinde  tutulacak  "srnlrlama  sın ilan'nln  belirtilmesi  gerekiİ,  Düşünce  öz8ülüğii
         ile diger  özgiirlüklerin  "dingin  birlüteliğini"  ve bunlar  arasnda  çıtabilecek  çatışma]a,
         rın 'uzlaştln-tmasİ'nr  sağlamaİ balmından  da düşiince  açüamasü  eylemin€  birtakım
         sınrrlamalar  getirilmesi  kaçınılmazdır.  Ancak  düşünce  özgüİlüğiinün  d€mokatik  dü-
         zenlerde  taşüdrğı önem,  düşünce  aç*lamasırım  yasaİlanması  açısından,  di8er e}4€m
         biçinılerinin  sınırlanma§ı  için g€rekenden  daha  güçlü  bir geretçe  veya  daha yii&sel
         biJ eşik oluşturmay  zoruJılu  hlar.  Dola}T  sryla,  düşiiırıceyi  açüama  özgüflüğiintin  sı-
         rurla_rıDJr  belidenmesine  yönelik  her anayasal  ya  da  yasal  diizenleme,  bu özgütlüğiin
         demokatik  toPlum  açısından  taşıdıs  öneme  koşut  bir duyarlılıkla  yapılmalıdır,
            Bu  genel  açüamalardan  sonra,  şimdi  1982 Aİayasas|  ile Ana)Esa  Taslağ'nm  konu-
         ya ilişkin diizer  emel€rini  bu  çerçevede   incelemek  geretrr-
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49