Page 45 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 45

8i,iidofurum:  HıİtÖ,oi  l k R.]ini  Bak,ndd."  A.ayır  43




               1982 Anayasası,  düşünce  özgürlüğii  ile düşünceyi  açüama özgürlüğiınü  iti ayn
            madde  halinde, 25. ve 26. maddelerinde  diizenlemekedir.  Madd€  numaİa]an  dahi
            a}İır olİnak  ilzere  Anaya§a  Taslağı'nda  da benzer biİ ditzerıleme   şeklini  8örmekteyiz.
           Düşünce  öz8lirlüğii ile düşüncel  aç*lama  öz8ürlüğiinü  böyl€  iki ayıı madde  halinde
           dilzenleyerek,  biİbirinden  a}ırmal,  düşünce aç*laİnalann  daha kolayca  suıırlandlra_
           bilmek  amacıyla  Anaya§aya  §okulmuş  antidemokatik  ve  }apay  bt formüasyon   şek,
           lidir.  Dü§iince  özgürlüğü  aÇsndan  önen  i ola.İr,  aslünda  bu aizgülüğii,  "dii§iincenin
           serb€stçe  oluşırmu"  a§arnası  da dah oİmaİ inPre  kanaat  öz8iirlüğünden  açÜa.rna
           öz8iirlüğiine  uzanan geni§  biİ siteç  şeklinde  algılamak  ve  8üvencelemek  8eİeki$dir.
              1982              ve        Ta§lağ'nda  paralellik  arz eden  25.  maddeler,  ilk
                   ^naFsasİnda    ^nayasa
           ba.}oşta,  düşünce  ve }.anaat  özgüİlüğiinün  Anaya§aca  mutlat  biçimde  tanındrğ  izle-
           nimini  yaratır.  25. maddelerin  ilk fıİı.alan,  bu özgülüğiin,  insan  zihninde  kaldtgı sü_
           rece mudak  bir öz8iİlilk  olaJaİ  korunacağn  vur8ular.  Halbuti  insantn iç-diinyasüna
           hapsedilmiş,  d§a l,lırulma  şansına  sahip  otmayan  soyut  düşüncenin  özgü.lüğiinden
           bahsetmek  mijm-kün  değildiİ.  25,  maddelerd€ki  "herke,  dişünce  ı,e kaııaal  özgültii-
           ğirne  sahipti/'  k].,Jal,Jffi,  bireyirı  iç-diinyasına  dönü}  bir özgürlük  olaİa!  a]8 anmasü
           durumunda,  praü  biİ anlaml  olma}acattır.  Bireyin kafasıİİn  içine  hukukun  müda-
           ha.le etm€si  mtifüün olamayacağındaİı,  açüİanmadığ  sürece  düşiinc€  yasaİanamaz,
           bu bagamda  konrnması  için özel bir kurala  da  8erek  yoktur.  Düşijncesini  aQRayama-
           yan,  kendisine  saİlayam;  düşüncesi  olup  olmadüğ  dahi bilinmeyen  bir kişinin  özgür
           olduğunu  söylemek  ne denli tularlr ve anlaırı]ı olacalırİ.  Dolayısıyla  Anayasal  diizeyde
           böyle  bir hii&mün  8ereuiliği,  tanrşma  göıürüİ,

              Buna karşİü,  25.  maddelerin  II. filaalarındaki,  krnanam&na  ve suçlaİıitmana  ku-
           ralı, düşünce  özgürlüğiiİı  |Jn  " koruyııcu  duuarlan  'dıİ ve bu öz8ürliik  açısündan
                                                                             8erçek_
           te değeİli  olan ve anlam  taşıyan  hijlüm budüİ.  Fakat  burada  da bir hÜtim  tekan göze
           çarPma}tadır.  Yiiİüİliiİteki  Anayasa'nm  "Temel  haİ  ve hürriyet]erin  kutlaİü]masuun
           duİdürulmasl"  başI*]r  15. ve Anayasa Taslağ'nın  aynı başl*lr 14. maddesinin  lI.  frk_
           ralannda  "kimse  dirıl inançlannr, ücdani  kanaat]€İini  ve düşüncet€rini  a9İlamaF
           zoİlanamaz  ve bun]aldan  dolai,r suçianamaz"   şeklinde  htikiim  yer almaİtadf.  Aynr
           hüktim  25.  maddeıerin  lL flı.İalannda  yinelenmekediİ.  Anayasann  sistematiği  ve sa-
           d€liğinin  saganması  açüsından  böyle  bir hüiim  tekanna   8erek  yoktur,  kaİaatimizce.
           Dolaysıyla  25.  maddelerin  pratike  birişlevi  kalmamaktadlr.
              Diişünceyi  açlklama  özgüİlüğiinü  düzer  eyen  26, maddeler  açısündan  ise, 1982
           Anayasasl  ile Anayasa  Tasiağ  arasında faİİlıLİlaf   8özf  çarymaİladf.
              Bu maddel€r  açüsından  i]k planda  dikkat  çeken  husus, Anayasa  Taslağr'nda  madde
           başlüğınln  "Düşiinceyi  aç*lama  ve yayma  hürriyeti''  yerine  .lfade  hürriyeti''  şekjinde
           değiştiİilmiş  olmasd]r.  'lfade  Hünyeti" ıerimi  lnsan Ha}lan  Avrupa  sözleşmesi'nde
           de kulanılan  bir terimdir,  Doktrinde  de düşüncenin  serbestçe  açüklanma  ve yaylma_
           süü İarşlamak  iizere   çok çeşitli  adlandmalar  kırllan  maktadır.  Anca!  "ifade",  Aİap_
           ça  kökenli  biİ  terim  olİna§ının   ü?nlnda,  Tiirk  Dil Kurırmu  §özlüğiind€,   .anlatrm|  bir
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50