Page 46 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 46

44 lopluhriBall  i liraj|  s  Y l3lAiay.g  Ady  l




        du}8uyu  yiiz aİacdıFyla anlatan  b€linilerin  bütünü"  olaraİ  tanlrrılanrr.  Dolayslyla  dar
        kapsanlıdır.  Belki  kawam kargaşasına  da biİ son vefmek  arnaclyla,  teknik  bir terim
        olarak  "düşünceyi  açrİama  özgürlüğii"nün  kullan  masmın  daha  uygun  olacasnı dü-
        şünüyoruz.   "AQklama" teriminin  "izaİ;  herhan8i  bir konuyı  aydmlrga  kavuşturmak
        amacıyla  konuşmal  ya  da  yazmak"   şehinde  Türk  Dil Kurumu'nca  laPılan  tanımın-
        da}i  "konuşmaİ"  ya da "}azmak"  e}ternleri,  kawamln  açrİlanmaslnda  slnürla}Tcı  de-

        ğil,   ömekleyici  nitelikedir.  Dola}T  slyla "düşünc€yi  aç*lama"  ıerimi,  8€niş   anlam,},la
        at8ılanarak,  düşüncenin,  özgiidüğiin  ıap§amında  bıılunan  lüm açılcanş  şeıjllerini
        içeİec€k  bir nitelikt€  kul|arıiması  mümLtin  olabilir-  A}İıca  daha  yeni  bir nitelik taştyan
        ve  sünlük  konuşmada  daha ya}tın  kullanılan  "özgürliit"  kelimesi  yenne,  "hürriy€t"
        kelimesinin  kulıaJıılmasında  ısrar  edilmesini  de arılamak  8üçttiİ.
           26-  maddelerin  ilk frkalan,  düşiirıce  özgürlügiinü,  "enformasyon  ha*İr"nü  ve kide
        iletişim  araçlarıru  da kapsayan  geniş bif içerikle  düzenlemektedirıer.  Maddelerin  ilk
        fükalannda,  şu  beş  temel  hak  güvence  altma  allnmlştır:
           - Düşünceyi  açıklama  özgiirlüğii,
           - Enforma§yon  özgürlüğü,
           - Basın  yolu},la  haber  verme  öz8ürlüğii,
           - Radyo-televizyon  yoluyla  haber  verme  öz8ürlüğü
           - Film  arac  ığtyla haber  v€  düşiiüİıce  altarma  öz8ürlüğü.
           Bununla  birlikt€  düşünceyi açüama özgürlüğii,  26. maddelerin  l, fikalarının  3,
        ciimlelerinin  getirdiği  istisna  ile iıeri  derecede  çerçevelenmiş;  özellikle  kide  iletişim
        araçlan  baliımından  yaydann  önceden  denetimine  olanak  verecet  "izin  sistemi"nin
        yotlan açılmıştt.  Büada  bastn sansüre  tabi tutulamazken,  bunun  dışlndaki  kitle il€ti,

        şim  alanlannda  yapılan  yaynların  izne bagıanmasl  ön8örülerek  ön-denetim  sistemi
        getirilmiş  olmakadır.  Anayasa TaslaF'nn  bu hıilone,  bu  şeklil€   yer vermesi  yerind€
        olInamıştır,  kanaatimizce.
           26.  maddeler  açısından  dikİati  çeken  başka bir hu§us, 1982  Anayasasl'nın  "bilim
        ve sanat  öz8ürlüğii"nü  düzenl€y€n   27. madd€sine  Anayasa  Taslağı'nda  yer verilrnemiş
        olma  ve bilim  ve sanat özgürlüğiinün  Taslağan  26.  maddesine  II. fıİİa olaraİ  ek]enen
        bir hii-küm  ile diizenlenmiş  olma§ldİ.  Bilim  ve sanat  öz8üIlüğtinün  düşünce  özgürlü,

        ğiinttn  8örünüm  şekillerinden   biri olduğu  düşünüldüğünde,  özellikle  de anayas6nın
         §adeleştirilmesi  açısmdan  bu düzerıleme  şeklinin  isabedi  olduğu  söylenebilir,  Ancak
         böyle yapıldığmda  bilim  ve sanat özgürlüğlinün  sınırlaİması  açısından  ciddi bit  faIklü-
         L}  o rtaya  çıkma}üdİ.   l982 Anayasasınün  27, maddesindeki  di\z enl€me  şelİinde,  bilim
                                                                         na hakkı-
         ve sanat özgürlüğünün  snİlanmasü  konusunda,  yalnuca bilim  ve sanatı  }a}T
         nrn Anayasanrn  l  ,  2, ve 3- maddeleri  hiikümlerinin  değişıirilmesini  sagamak  amacıyla
         kullaİiamaya.ağı  yöniinde  bir stndama  hii&mü  bulunmaldadır,  Bilim  ve sanat özgü,
         lügıi  26.  maddeye  alrnaraİ  2. fiİ-ra  ş€klinde   düzenlendiğinde,  birazdan  a}nnnlanndan
         söz €deceğimiz,  Anayasa Taslas'nın  26. maddesinin lll. hkrasında  y€r  alan sı İlama
         nedenleri  ile sınırlanabilir  bir nitelik a]makadır.  Dolayısıyla  bilim  ve sanat  öz8üIü,
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51