Page 222 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 222

Barosu,  Antalya Barosu, Ardahan Barosu, Artvin Barosu, Aydın Barosu,
               Balıkesir Barosu, Batman Barosu,  Bilecik Barosu, Bingöl Barosu,          Bolu
                Barosu,  Burdur Barosu, Bursa Barosu, Bartın Barosu, Çanakkale Barosu,
               Çorum Barosu,  Denizli Barosu, Diyarbakır Barosu,  Düzce Barosu, Edirne
             Barosu, Erzurum Barosu, Eskişehir Barosu, Gaziantep Barosu,  Giresun Barosu,
                Gümüşhane-Bayburt Bölge Barosu, Hatay Barosu, Iğdır Barosu, İstanbul
              Barosu,  İzmir Barosu, Kahramanmaraş Barosu, Kastamonu Barosu, Kayseri
            Barosu,  Kars Barosu, Kırklareli Barosu, Kırıkkale Barosu, Kilis Barosu, Kocaeli
                Barosu, Konya Barosu, Kütahya Barosu, Malatya Barosu, Manisa Barosu,
               Mardin Barosu,  Mersin Barosu, Muğla Barosu, Muş Barosu, Niğde Barosu,
                Ordu Barosu,  Osmaniye Barosu,  Sakarya Barosu,  Samsun Barosu,  Siirt
               Barosu,  Sinop Barosu,  Şırnak Barosu, Şanlıurfa Barosu, Tekirdağ Barosu,
               Tokat Barosu,  Trabzon Barosu,  Tunceli Barosu, Uşak Barosu, Van Barosu,
                           Yalova Barosu, Yozgat Barosu,  Zonguldak Barosu
                                    ________o0o________



            • Çarşı ve Mahalle Bekçileri Hakkında Kanun Teklifi’ne İlişkin Ortak
               Basın Açıklaması

            Kamuoyunun yoğun tepkisine rağmen geçtiğimiz günlerde “Çarşı ve Mahalle Bekçileri
            Hakkında Kanun Teklifi” TBMM İçişleri Komisyonunda görüşüldükten sonra kabul
            edilerek Meclis Genel Kuruluna sunuldu.
            Tasarının genel gerekçesinde özetle; “yasanın temelinin Osmanlı dönemine kadar uzan-
            dığı, 1966 tarihli 772 sayılı yasanın ihtiyacı karşılamakta yetersiz kaldığı, güvenlik ihti-
            yacından kaynaklanan bu yasanın halkın sorunlarının halka yakın ve problemleri sahada
            çözmeyi amaçladığı, Emniyet ve Jandarmaya yardımcı olmak üzere adli, önleyici ve
            koruyucu görev ve yetkilerle donatılan silahlı bir kolluk olarak düzenlenmesi” şeklin-
            dedir.
            Mahalle bekçilerine; yurttaşları durdurarak arama ve kimlik sorma, üst ve araçlarını ara-
            ma, el koyma yetkilerinin yanı sıra 2559 sayılı PVSK’nın 16. Maddesi gereğince silah
            kullanma yetkisi de verilmiştir.
            Kanuna göre yapılacak sınavda başarılı olanlar İçişleri Bakanının onayıyla aday memur
            olarak atanacak ve atandıktan sonra eğitimleri yapılacaktır.
            Genel kolluğa bağlı yardımcı statüdeki bekçilerin sunulan yeni kanun teklifi ile genel
            kolluğun hemen tüm yetkileri ile donatılmıştır. Bu durumda sorulması gereken soru şu-
            dur; genel kolluk varken, hemen hemen aynı yetkilerle donatılmış alternatif bir kolluk
            rejimi oluşturmanın amacı nedir? Bu soru yasanın ne genel gerekçesinde, ne de madde
            gerekçelerinde tatmin edici bir şekilde açıklanmamıştır.

            OHAL döneminde çıkarılan kanun hükmünde kararnamelerle silah kullanma yetkisi
            kolluk kuvvetleri ile kendilerine görev verilen özel kolluk kuvvetleri ve silahlı kuvvet-

                                                 221
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227