Page 227 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 227
sayılı yazısına istinaden Diyarbakır Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’nün 31.01.2019
tarih ve 47355496-2057 sayılı yazısı ile İl Tarım ve Orman Müdürlüğü’nden rezerv yapı
alanı olarak belirlenen taşınmazlardan mera vasıflı olanların doğal afet bölgelerinde
yerleşim yeri için ihtiyaç duyulan alanlardan sayılarak mera vasıflarının kaldırılması
şeklindeki talebine istinaden,
İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından bahse konu yazıya cevaben tesis edilen
15.03.2019 tarih ve E.84967 sayılı işlemde özetle; rezerv yapı alanı olarak belirlenen
ve toplam 2.946.060,358 m²’lik yüz ölçüme sahip olan alanın 1.908,306,14 m²’lik yüz
ölçüme sahip kısmının mera vasıflı olduğu, bunlardan, 6883, 6740 ve 8073 sayılı par-
sellerin mülkiyet sorunları nedeniyle Mahkemeler nezdinde dava konusu edildiği, bu
taşınmazlara yönelik olarak İl Mera Komisyonu’nun 08.03.2019 tarihinde almış olduğu
5 sayılı karar ile Bakanlıktan alınan 25.02.2019 tarih ve E.633014 sayılı görüş yazısı
doğrultusunda rezerv yapı alanı içerisinde yer almakla birlikte Mahkemeler nezdinde
kaydı bulunan parsellere yönelik değişiklik taleplerinin dava sonuçlanıncaya kadar
bekletilmesi, dava konusu edilmeyen diğer taşınmazlar ile dava konusu edilmiş olup
da davaları sonuçlanan taşınmazlar bakımından ise söz konusu yerin afet bölgesi ilan
edildiğine ve doğal afet sigortaları kapsamında olduğuna dair belge, vaziyet planı, Ko-
misyonca istenecek diğer bilgi ve belgeler ile Başkanlık Oluru veya Bakanlar Kurulu
kararı ile kadastral durumu işlenmiş onaylı afetzede imar planının bir sureti ile başvu-
rulması durumunda tahsis amacı değişiklik talebinin değerlendirmeye alınabileceğinin
kararlaştırıldığının belirtildiği,
-bu işlemin davalı idareye tebliğ edildiği, ancak idarece mera vasıflı taşınmazların bu
kullanım amaçlarının değiştirilmesi amacıyla ilgili komisyona gerekli belgeler ile mü-
racaat edildiğine dair herhangi bir bilgi veya belgenin dava dosyasına sunulmadığı gibi
davalı idarenin de bu yönde bir beyanı bulunmadığının görüldüğü, dolayısıyla rezerv
yapı alanı içerisinde kalan taşınmazlardan mera vasıflı olanların hali hazırda bu fonksi-
yonlarının devam ettiği,
-Mahkememizin 16.05.2019 tarihli ara kararı ile davalı idareden, davaya konu işlemin
tesisinden önce konuya ilişkin olarak teknik ve bilimsel rapor alınıp alınmadığı, böl-
genin yapılaşmaya açılması ile birlikte alana ne tür bir aktarımın planlandığı, rezerv
yapı alanı olarak belirlenme kararından sonra bölgede herhangi bir imar plan değişikliği
çalışmasının bulunup bulunmadığı sorulmuş olup,
-ara kararına cevaben davalı idarece dosyaya ibraz edilen 1/100.000 ölçekli çevre dü-
zeni planının incelenmesinden, daya konu proje alanının “Bölge Parkı/Büyük Kentsel
Yeşil Alan” sınırları dahilinde kaldığının görüldüğü, -yine Diyarbakır Büyükşehir Bele-
diyesi’nce dosyaya ibraz edilen 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı’nda da bölgenin yeşil
alan fonksiyonunun korunduğu, taşınmaza yönelik hali hazırda yürütülen bir imar plan
değişikliği çalışmasından bahsedilmediği gibi rezerv yapı alanı belirleme kararı önce-
sinde bu alanın rezerv yapı alanı olarak belirlenmesinin gerekliliği veya uygunluğunu
ortaya koyacak somut bilimsel ve teknik bir raporun idarece dosyaya ibraz edilmediği
gibi bu yönde bir raporun varlığından da bahsedilmediği görülmektedir.
226

