Page 124 - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Ara Rapor 1 Şubat 2004-1 Şubat 2005
P. 124

tken, mülk] idarenin  kanundaki  açlk hükme  rağ.nen,  zarnan konusunda  rşlem  tesisi  açlkça
            hü]kuka  ayklrldlr.
               5-) Yine Valilik  karar ile basln  açlklamasl  Ve mza standlannln  Valilik, adliye, cezaevle.,
            askeri  birlik  ve tesisleri,  emniyet  mudürlüğu  binalar,  ulu caml önü Ve Dağkapl  meydanlnln  eıl
            az 2oo metre  uzağlnda  yapllması  gerektiğr  düzenlenmiştir.  Bu ölçüler sonucu Dıyarbaklr  kert
            merkezinde  basln  açlklamasl  yapllamayacak  Ve imza standl açılamayacaktlr.  Zrra  kent
            merkezinde  bahsi geçen  yerlere  2oo metre  uzakllkta  bir yer bulmak  nerdeyse  mümkün
            değildir, Bu durumda,  yapllacak  etkinlikler,  şehrin çevresini  oluŞturan  yeni yapllaŞmaya
            açllmlş  bölgelerde  yapllacak  Ve etkinlklerin hedefi ola. demokrat]k  tepki Ve kamuoyu
            o]uşturma  amacl  ortadan  kalkmlş  olacakhr.  Öze likle  imza  standl gibi fazla sayda  insana
             ulaşmayl  amaçlayan  etkinlikler,  şehrin  tenha  bö  gelerinde  yapülacak  ve 9nırll  saylda insana
             ulaŞllabilecektir.  Yasal dayanağl  bulunmayan  bu slnldama  da, hakkln  kullanllmas,nü  ortadan
             kaldlncr  br nitelik taŞlmaktadlr,
               oysa,  Anayasanln  13. Maddesi uyalnca,  "Temel hak ve hirrjyetler,  özlerine
             dokunulmaksızn  yalnüzca Anayasanın  ılgüli maddelerinde  belırtilen  sebeplere  bağh  olarak  v.>
             ancak  kanunla  snırlanabi]ir.  Bu sünürlamalar,  Anayasanün  sdzane  ve ruhuna,  demokrati]<
             toplum dazenünin  ve laik cumhurjyetin  gereklerine  ve ölçrlülük  ilkesüne  aykrü olamaz"
               Valilik  karan  ilei doğmayan,  henüz  kamu guvenliğ  açlslndan  brr tehllkeye  yol açp
             aomadlğl  belli olmayan  tüm basın açlklamasü  Ve imza  standl  etkinlrkler  nin slnlrlanmasl,
             Anayasanln  13, maddesinde  belirtilen  demokratlk  toplum düzeninin  gereklerine  Ve ölçülülüli
             ilkesine ayklrlllk  teşkil  etmekledir.  Kaldl ki, kanunla  getirilen  duzenlemelerde  olmayan
             slnlrlama  nedenlealn  n idari kararla  getir  lmiş  olmas  da, Anayasanln  igi i hükrnüne aÇık b  -
             biÇimde  ayklrldrr.
               6-) Diyarbakır  Valilaği  karannda  hukuksal  dayanak  olarak  iller idaresi  '1llc  maddesü  v()
             lçişleri  Bakanllğlnln  2o04l,100  sayh  cenelgesi  gösterilmektedir.

               oysa  5442 saylh  il idaresi Yasaslnln  ilgii hukümde  Valiye Verilen  kamu esenliğln]rı
             sağlanmas  çin  gereken  karar  Ve tedbirleri  dma  yetkasi  lle önleyicl  kolluk  yetkisi,  kanund.ı
             suÇ olarak  belirti]en flillerin  önlenmesne  ilüşkindir, Anoak idari karar ilo slnırlanan  fri|lef
             kanunda suç olaİak  değil  akslno  hak Vo özgürlük o|arak  tanlmlanan  fiillerdir.  Çeriğinin  suç
             oluŞtu.up  oluşturmayacağl  Ve kamu  güVenliğlnl  tehlikeye  düşürüp  düşürmeyeceği  henü::
             bilinmeyen  hak  Ve özgürluklerin  kamu  güVenllği  gerekçesi  ile müIki  dareler  taraflndan  ke},f
             bir  şekllde  slnırlanmas  n n hukuk  devletinde  yeri  yoktur,

                Keza,  lçişleri Bakanllğlnln  konuya  ilişkin  2oo4l1oo  sayül  cenelgeslnln  düzenlenme  amac
             Ve içeriği  ile Diyarbaklr  Valiliğinin  2oo4l3  saylll  karan araslnda  bir bağlant  bulıJnmamaktadlr
             Kaldr  ki, temel hak Ve özgürlüklerin  genelge  Ve idari  karar]arla  slnlr andlrllamayacağ
             bilünmektedir.  Belirtilen  nedenler  karŞüsında,  sebep,  konu  Ve maksat  unsurlan  itibariyle  saka:
             Ve hukuka  aykırl  idare işleminin  iptalne  Ve öncel]kle  yürütmenin  durdurulmasüna  karal
             ve. lmeslnl  lalep  zorunIuluğu  doğmuştLı,
                KANITLAR             Diyarbakır  Valiliği  14/7 /2aa4  l€.ll!'|1  2oo4l3  say h karan Ve saır

                                     kantlar..,
                YASAL NEDENLER  : Anayasa,  insan  Haklan Avrupa  sözLeşmesi,  |YUK,  2911 sayll
                                     Yasa,  5442 sayll il idaresi Yasaslve  diğer  ilgili mevzl]at  hükümlen.
                soNUÇ  VE lsTEM : Yukanda  belirtilen nedenlerle  usule,  yasaya  Ve Türkiye'nrn  tara'
             olduğu  Avrupa  insan Haklarl sözleşmesine  aykrl  olan 14/7/2oo4  lalih, 2oo4/3  say|
             Diyarbakır  Valiliğa kara.tr:'n  |1TALNE,


             114
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129