Page 124 - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Ara Rapor 1 Şubat 2004-1 Şubat 2005
P. 124
tken, mülk] idarenin kanundaki açlk hükme rağ.nen, zarnan konusunda rşlem tesisi açlkça
hü]kuka ayklrldlr.
5-) Yine Valilik karar ile basln açlklamasl Ve mza standlannln Valilik, adliye, cezaevle.,
askeri birlik ve tesisleri, emniyet mudürlüğu binalar, ulu caml önü Ve Dağkapl meydanlnln eıl
az 2oo metre uzağlnda yapllması gerektiğr düzenlenmiştir. Bu ölçüler sonucu Dıyarbaklr kert
merkezinde basln açlklamasl yapllamayacak Ve imza standl açılamayacaktlr. Zrra kent
merkezinde bahsi geçen yerlere 2oo metre uzakllkta bir yer bulmak nerdeyse mümkün
değildir, Bu durumda, yapllacak etkinlikler, şehrin çevresini oluŞturan yeni yapllaŞmaya
açllmlş bölgelerde yapllacak Ve etkinlklerin hedefi ola. demokrat]k tepki Ve kamuoyu
o]uşturma amacl ortadan kalkmlş olacakhr. Öze likle imza standl gibi fazla sayda insana
ulaşmayl amaçlayan etkinlikler, şehrin tenha bö gelerinde yapülacak ve 9nırll saylda insana
ulaŞllabilecektir. Yasal dayanağl bulunmayan bu slnldama da, hakkln kullanllmas,nü ortadan
kaldlncr br nitelik taŞlmaktadlr,
oysa, Anayasanln 13. Maddesi uyalnca, "Temel hak ve hirrjyetler, özlerine
dokunulmaksızn yalnüzca Anayasanın ılgüli maddelerinde belırtilen sebeplere bağh olarak v.>
ancak kanunla snırlanabi]ir. Bu sünürlamalar, Anayasanün sdzane ve ruhuna, demokrati]<
toplum dazenünin ve laik cumhurjyetin gereklerine ve ölçrlülük ilkesüne aykrü olamaz"
Valilik karan ilei doğmayan, henüz kamu guvenliğ açlslndan brr tehllkeye yol açp
aomadlğl belli olmayan tüm basın açlklamasü Ve imza standl etkinlrkler nin slnlrlanmasl,
Anayasanln 13, maddesinde belirtilen demokratlk toplum düzeninin gereklerine Ve ölçülülüli
ilkesine ayklrlllk teşkil etmekledir. Kaldl ki, kanunla getirilen duzenlemelerde olmayan
slnlrlama nedenlealn n idari kararla getir lmiş olmas da, Anayasanln igi i hükrnüne aÇık b -
biÇimde ayklrldrr.
6-) Diyarbakır Valilaği karannda hukuksal dayanak olarak iller idaresi '1llc maddesü v()
lçişleri Bakanllğlnln 2o04l,100 sayh cenelgesi gösterilmektedir.
oysa 5442 saylh il idaresi Yasaslnln ilgii hukümde Valiye Verilen kamu esenliğln]rı
sağlanmas çin gereken karar Ve tedbirleri dma yetkasi lle önleyicl kolluk yetkisi, kanund.ı
suÇ olarak belirti]en flillerin önlenmesne ilüşkindir, Anoak idari karar ilo slnırlanan fri|lef
kanunda suç olaİak değil akslno hak Vo özgürlük o|arak tanlmlanan fiillerdir. Çeriğinin suç
oluŞtu.up oluşturmayacağl Ve kamu güVenliğlnl tehlikeye düşürüp düşürmeyeceği henü::
bilinmeyen hak Ve özgürluklerin kamu güVenllği gerekçesi ile müIki dareler taraflndan ke},f
bir şekllde slnırlanmas n n hukuk devletinde yeri yoktur,
Keza, lçişleri Bakanllğlnln konuya ilişkin 2oo4l1oo sayül cenelgeslnln düzenlenme amac
Ve içeriği ile Diyarbaklr Valiliğinin 2oo4l3 saylll karan araslnda bir bağlant bulıJnmamaktadlr
Kaldr ki, temel hak Ve özgürlüklerin genelge Ve idari karar]arla slnlr andlrllamayacağ
bilünmektedir. Belirtilen nedenler karŞüsında, sebep, konu Ve maksat unsurlan itibariyle saka:
Ve hukuka aykırl idare işleminin iptalne Ve öncel]kle yürütmenin durdurulmasüna karal
ve. lmeslnl lalep zorunIuluğu doğmuştLı,
KANITLAR Diyarbakır Valiliği 14/7 /2aa4 l€.ll!'|1 2oo4l3 say h karan Ve saır
kantlar..,
YASAL NEDENLER : Anayasa, insan Haklan Avrupa sözLeşmesi, |YUK, 2911 sayll
Yasa, 5442 sayll il idaresi Yasaslve diğer ilgili mevzl]at hükümlen.
soNUÇ VE lsTEM : Yukanda belirtilen nedenlerle usule, yasaya Ve Türkiye'nrn tara'
olduğu Avrupa insan Haklarl sözleşmesine aykrl olan 14/7/2oo4 lalih, 2oo4/3 say|
Diyarbakır Valiliğa kara.tr:'n |1TALNE,
114

