Page 123 - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Ara Rapor 1 Şubat 2004-1 Şubat 2005
P. 123
oysa;
a) Diyarbaklr Valiliğinin ilgili karannda basln açlklamasl Ve ]mza standl gibi
'aaliyetlorin,
tazel kışilea için, yönetim Ve denetım organlannln asil Ve yed6k üye tam sayllarlnln beş katlnl,
gerçek kişiler iÇin de 2908 sayll Dernekler Kanunda ydnetim Ve denetim organlarlnda asgarl
öngorülen asil Ve yedek üye tam saylslnln beş kahnl aşmayacak sayıda lnsanln katlllml ile
yap labileceğini düzenlemektedir.
b) ilgil] kararda ayrlca yapllacak basln açıklamasl Ve imza standlannln süresinin 1 saatten
I az|a olarnay acağl dazenlenmlştir.
c) Yine, basln aÇlklamasl Ve standlarln Valilik, Adliye, Ce2aevleri, Askeri Bir ik Ve Tesisleri,
Emniyet Müdürlüğü binalan, Ulu cami önü, ofis Kavşağl Ve Dağkapı meydanindan en az 2oo
motre uzağlnda yapllmasl gerektiği düzenlenmiştir.
Yukanda yazllr olan slnlrlamalann nedeni kamu güVenlrği gerekçesine dayandlrllmlştlr.
2911 sayll Toplantl Ve Gösteri Yürüyüşlerı Yasaslnda her ne kadar mülki amirlere yer
konusunda yetki Verilmiş olsa da, bu yetki genel anlamda tüm toplantl Ve gösteri
yüaüyüşlerrnin henüz ouşmadan genel çerçeveler içerisinde nerede yapllacağ. anlamlnl
taşlmamaktadlr.
Mülki idare, her toplant Ve göstori yürüyüşü için ayrl bir değerlendirme yaparak,
toplantlnln ve göstsri yürÜyüşünün yapıdlğl günÜn özelliklerine, niteliğine göre
değerlendırerek bu yetkısinı kullanmalldür Aksi durumda, kanunda ya2lh olan bu sınırlama,
temel hak Ve özgürlükler aleyhine yorumlanmş olacaktlr,
8unun yanlnda, davall Valilik kararlyla, kanunda yaA| o|-İ|ayan fark]l slnlrlamalar
geirilmiştir Basln aç klamalarü Ve imza standlarl için idari kararla katılım saylsl, süre Ve yer
sünlrlamasl getlrilmesi, öncelikle Anayasa'ya, Topian! Ve Ğösteri Yürüyüşleri Yasasına, il
idaresi Yasasına Ve idare hukukunun genel ilkeIerine açlkça ayklrldır
4) Öncelikle etkinlikler için say slnlrlamasl getirilmednrn kamu güVenllği gerekçosine
dayandlrllmasl hUkUki bir yaklaşm olarak değerlendirilemez, Etkinljklenn fazla sayda insanın
katlllml ile yapllmaslnln kamu güVenliğini tehlikeye düşürecoği şeklindeki gerekçe inandıncl
olmaktan uzaktlr. Valilik Kararın 4. maddesinin 1. paragraflnda du2enlenen slnlrlama
uyar]nca, blr basln açlklamaslna en fazla 80 kişi katülabilecektr. Bu yönüyle bir slnırlama
getirilmed, hakkn ö2ünü zedeler niteliktedlr.
Kaldl ki, idare bu kararvla, henüz yaprlmayan etkinlikler konusunda br düzenleme
yapmaktadlr. soyut bir kamu guvenliği gerekçesi ile henÜz yapllmayan, niteliğiVe yolaçacağl
sonuçlar bilinmeyen bır sivil toplum etkinliğinin saysal anlamda slnlrlandlrllmasl, yasanln
anlaml, yasa koyucunun amacl Ve demokratik toplum düzoninin qerekleri ıle
bağdaŞmamaktadlr.
Valllik karan ile aynca etkinliklere süre slnlrlandlfllmasl getiriimiştir. BUnUn da yasal bir
dayanağl bulunmamaktadlr, Özellikle imza standügibidaha çok imza loplamay amaçlayan
etkinl]kler]n ,1 saat gibi klsa bir süre ile slnürlandürllmasl, yapllacak etkinliğin sonuÇ akcl
olmasınü engelleyeceklir Bu durum, demokratik bir tepki Ve kamuoyu oluşturmak amacl ile
yapllan imza toplama etkinliklerinin engellenmesi sonucunu doğuracaktlr, Kaldl ki, hiçbir sivil
toplum örgütL] yalnEca 1 saatlik bir süre için irnza standl etkinliği gerÇekleştirmeyecek ve sivil
toplum kuruluşlannln en önemli etkinliklerinden birı olan imza standl 6tklnliklerinin
yapllamamasl sonucunu doğuracaktlr,
idari karar, hakkln özünü onadan ka]dlno Ve özgürtüğü bertaraf edici bir nitelik
taşlmaktadlr. 2911 say]l Yasada toplantllarln süreg konusunda ayrınhll bir duzenieme Var
113

