Page 12 - Türk Ceza Kanunu Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu Ceza Ve Tedbirleri İnfazı Hakkında Kanun Tasarıların İlişkin Görüş- Eleştiri Ve Önerileriniz
P. 12
TÜRK CEZA KANUNU TASARISİ
akademik çevrelerden ve gerekse basından ciddi yeni eleştiriler gelmeye devam etmektedir.
Başta Yargltay olmak üzere, Türkiye Barolar Birliği, bazl Barolar, lstanbul, lzmir ve Ankara
Hukuk Fakülteleri yaptlklan toplantlIarda, hem izlenen yöntemi, hem de Tasarının içeriğini,
sistemini, mantlğln|. 1997 Türk ceza Yasasİ Tasarlsınl, ciddi, bilimsel ve çoğu haklı gerekçe-
lere dayanarak eleştirmiştir.'
c_) TA5AR|NlN KlMLlĞl
Tasan gerekçesinde genel olarak, Tasarının, ''yeni., ''özgün.', .çağdaş. ve "demokratik''
olduğu savı ileri sürülmektedir. Bu savlar ile Tasarlnın sistemi birlikte değerlendirildiğinde,
Tasannın "kimliği" ortaya çıkacaktır,
Özellikle kişi özgürlüğünü çok yakından ilgilendiren temel yasalardan olan bir yasanın.
kişinin temel hak ve özgürlüklerine daha iyi bir koruma sağlaması beklenirken, 2oo1 Tck
Tasarısının bu açıdan istenen düzeyde olmadığı görülmektedir.
Genel gerekçede de belirtildiği gibi, "hal ve koşullara tabi olunarak veya bi kısım kamu-
oyunun yahut baskülarün etkisi altünda kalınarak meydana getirilmiş veya hükümleri değişti-
rilmiş bir ceza mevzuatL bazü yazarlann deyimiyle 'panik mevzuatü',
çağün müktesebatüna uy-
gun ve toplumun ihtiyaçlannü karşılayacak hukuki bir araç oluşturamaz- sözü edilen panik
mevzuatü, toplumlann bazı tarih dönemlerinde suçu önlemedeki yetersizliklerinden, vatan-
daşların haklarını koruma hususundaki başansızlıklanndan kaynaklanmaktadır, '' Tasarının
genel gerekçesinde yer alan bu cümle|ere karşın ffasarının 389, 471 ve 49O. madde|eri gi-
bi), "panik maddelerinin" varlığı göze çarpmaktadır,
salt kişilere karşı işlenen suçlann devlete karşı işlenen suçlardan önce gelen kısımda dü-
zenlenmiş olması, bu tasarlnln birey hak ve özgürlüklerini daha fazla önemseyen ve koru-
yan bir Tasarl olarak kabulü için yeterli değildir. Gerçekten şu anda yürürlükte bulunan 765
sayılı Tck'da olduğu gibi, önce devlete karşı suçlar daha sonra bireye karşı suçlar düzenlen-
memiştir, Ancak bu suç|ara öngörülen cezalar gittikçe artan bir seyir izlemektedir. 8ir baş-
ka deyişle kişilere karşı işlenen suçlara, genel olarak şu anda yürürlükte bulunan Türk ceza
Kanununun öngördüğü ceza sürelerine yakın cezalar öngörülmüştür. Hatta kişilere karşı iş-
lenen suçların en ağın olan adam öldürme suçu için şu an yürürlükte bulunan Kanunun
448, maddesi 24 yıldan 30 yıla kadar hapis cezası öngörmüşken, Tasarının bu maddeye
karşılık gelen 133. maddesi 20 yıldan 25 yıla kadar hapis cezasını öngörmektedir.
D_) TA5AR|NlN YAPlsl
Tasarının yapısına ilişkin verileri içeren bir rapor hazırlamak|a görevlendirilen prof.
Dr. Çe-
tin ÖZEK'in 1997 Tasanslna ilişkin yapmlş olduğu değerlendirmelerin katıldığımız bölümle-
rinden bir kısmını (2OO1 Tasansının hemen hemen 1997 Tasarısının tekrafl olduğu da göze-
tilerek) aktarmak gereğini duyuyoruz:
|-) BEtlRLl BlR S|5TEMDEN YoK5UNDUR: "t997 Taslağının, farklü anlayüŞta hukuksal
DiYARBAKlR BAROSU YAYINLqRI
l0