Page 12 - Türk Ceza Kanunu Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu Ceza Ve Tedbirleri İnfazı Hakkında Kanun Tasarıların İlişkin Görüş- Eleştiri Ve Önerileriniz
P. 12

TÜRK  CEZA KANUNU  TASARISİ


        akademik  çevrelerden  ve gerekse  basından  ciddi  yeni eleştiriler  gelmeye  devam  etmektedir.
        Başta  Yargltay  olmak  üzere,  Türkiye  Barolar Birliği,  bazl Barolar,  lstanbul, lzmir ve Ankara
        Hukuk  Fakülteleri  yaptlklan  toplantlIarda,  hem  izlenen  yöntemi,  hem  de Tasarının  içeriğini,
        sistemini,  mantlğln|.  1997  Türk ceza  Yasasİ  Tasarlsınl,  ciddi, bilimsel  ve  çoğu  haklı gerekçe-
        lere dayanarak  eleştirmiştir.'


           c_) TA5AR|NlN  KlMLlĞl
           Tasan gerekçesinde  genel  olarak,  Tasarının,  ''yeni.,  ''özgün.',  .çağdaş.   ve "demokratik''
        olduğu savı ileri sürülmektedir.  Bu savlar  ile Tasarlnın  sistemi  birlikte değerlendirildiğinde,
        Tasannın  "kimliği"  ortaya  çıkacaktır,
           Özellikle  kişi özgürlüğünü   çok  yakından  ilgilendiren  temel yasalardan  olan  bir yasanın.
        kişinin  temel  hak ve özgürlüklerine  daha  iyi bir koruma  sağlaması  beklenirken,  2oo1  Tck
        Tasarısının  bu açıdan istenen  düzeyde olmadığı  görülmektedir.
           Genel  gerekçede  de belirtildiği  gibi,  "hal  ve koşullara tabi olunarak  veya bi kısım kamu-
        oyunun  yahut  baskülarün  etkisi  altünda  kalınarak  meydana  getirilmiş  veya  hükümleri  değişti-
        rilmiş bir ceza mevzuatL  bazü yazarlann  deyimiyle  'panik  mevzuatü',
                                                               çağün  müktesebatüna  uy-
        gun ve toplumun  ihtiyaçlannü  karşılayacak  hukuki  bir araç oluşturamaz-  sözü  edilen  panik
        mevzuatü,  toplumlann  bazı tarih  dönemlerinde  suçu önlemedeki yetersizliklerinden,  vatan-
        daşların  haklarını  koruma  hususundaki  başansızlıklanndan  kaynaklanmaktadır,  ''  Tasarının
        genel  gerekçesinde  yer alan bu cümle|ere  karşın  ffasarının  389, 471  ve 49O.  madde|eri  gi-
        bi), "panik maddelerinin"  varlığı göze  çarpmaktadır,
           salt kişilere  karşı işlenen  suçlann  devlete  karşı işlenen  suçlardan  önce  gelen kısımda  dü-
        zenlenmiş  olması,  bu tasarlnln  birey  hak ve özgürlüklerini  daha  fazla önemseyen  ve koru-
        yan  bir Tasarl  olarak kabulü için yeterli  değildir.  Gerçekten  şu  anda  yürürlükte  bulunan 765
        sayılı Tck'da  olduğu  gibi,  önce  devlete  karşı  suçlar  daha  sonra  bireye  karşı  suçlar düzenlen-
        memiştir,  Ancak  bu suç|ara  öngörülen  cezalar  gittikçe  artan  bir seyir izlemektedir.  8ir  baş-
        ka deyişle  kişilere  karşı işlenen  suçlara,  genel  olarak  şu  anda  yürürlükte  bulunan  Türk  ceza
        Kanununun  öngördüğü  ceza  sürelerine  yakın  cezalar  öngörülmüştür.  Hatta  kişilere  karşı iş-
        lenen  suçların en ağın  olan adam  öldürme  suçu  için  şu  an yürürlükte  bulunan Kanunun
       448, maddesi 24 yıldan  30 yıla  kadar  hapis cezası öngörmüşken,  Tasarının bu maddeye
        karşılık  gelen  133. maddesi  20 yıldan 25 yıla  kadar  hapis  cezasını  öngörmektedir.

          D_) TA5AR|NlN  YAPlsl
          Tasarının yapısına  ilişkin  verileri içeren  bir rapor hazırlamak|a  görevlendirilen  prof.
                                                                              Dr.  Çe-
       tin ÖZEK'in  1997 Tasanslna  ilişkin yapmlş  olduğu  değerlendirmelerin  katıldığımız  bölümle-
       rinden bir kısmını  (2OO1  Tasansının  hemen  hemen 1997  Tasarısının  tekrafl  olduğu da göze-
       tilerek) aktarmak gereğini  duyuyoruz:


          |-) BEtlRLl BlR S|5TEMDEN  YoK5UNDUR:  "t997  Taslağının,  farklü  anlayüŞta  hukuksal


                                  DiYARBAKlR  BAROSU  YAYINLqRI
                                            l0
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17