Page 13 - Diyarbakır Barosu Türk Ceza Kanunu Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu Ceza Ve Tedbirleri İnfazı Hakkında Kanun Tasarılarına İlişkin Görüş-Eleştiri Ve Önerilerimiz
P. 13

TURK  cEz^  KANuNU  T^sARIsl


          kuralla n karmasündan  oluŞturulmasü,  yeniliği iddia  edilen  Ta'afln]n,  kendjne özgü bn  yasn,
         da  varlüğü  zorunlu  belili  bir  gstemden  yoksun  kalmasüna  da yol  açmıştır.
            Tasannün  gerekçe'inde,  ceza hukukunda  kriminoloiik  etkenlerin  baikün nitelik taşdığü
          belililnet.,edi.  Gelekten  de,  "Tasan",  günümüzde  geçerliliğini  yitirmiŞ  bi anlayışü  ifade
         eden, aeaa hukukunu,  "cezalandrma  hukuku"  olarak  algılayan  bi anlay§a  üstünli.ik  vermiŞ-
          tir. Bu anlay§,  'ceza  normu'nu.  'cezahndırma  nomu'  ile özdeŞleştirmiŞtr  ve bu  9öüŞe
         dayanan.eza  hukuku,  "hukuka  aykırülük',  korunan  " hukuksal  yarar',  'hukuksal  yarar1 ihla-
          le  wun  eylen",  'ceza  sorumluluğunu   qnnhyan  kuralhr'  gibiçağdaŞ  \orunlara  1eterince
          önem  vermeyen,  geleneksel  si'lemdir.  Bu sistem,  genelde,  'ceza normu'  kavramfu  |Q  ya-
         pü  n] irdelemeyen,  hatta umursamayan  görüŞij  ifade  eder.  Bu hedenle,  gelenekçl  güü\e
         göre,  "ceza  hukuku",  yasanün,  hafta  yonetselgiiçün,  yasakladığı  veya emreftiğiüwanüŞa
          ayknı  eylemi  şleyen  kişinin cezalandürılmasından  ibarettir.  Bu Ceza hukuku  anlayüŞı,  ceza hu-
          kukunun,  "failin  cezaland]rması  hukuku'  olarak  kavranmasl   yaratr.
                                                            'onucunu
             Beliütilen  anlay]Ş  kapsamünda,  cezalandümann  nedeni,  kiŞinin  "norma'  aykn  davranma,
          südır. Bu nedenle  de, korunan  yarar.  nornu  koyan  \iyasal  otorjledi.  Bu açüdan  da, siyasal
          güç bi eyleni  'suç  olarak  tanımlamakta',  "ceza'ınü  belilemekte",  cezayı "iofaz etmekte",
          "yargülama  iljŞkisinde", !übjektif  hak  sahjbjdir.  Geleneksel  anlayışü  benimseyen  sistefiin
          ol]Şturulmasl  ve savunulması  ile, aksi iddja edille dahi  insan  haklan temeline  dayanan  çağ,
          daş ceza hukuku  arasünda  uzlaşmaz,  teme]  çelişki  vardür.

             lF) KÖKLÜ  DEĞlŞlKtlK  GET|RMEMlşTlR:  F/.ans/z  buljuva devriminjn   ça-
                                                                       'iya'alsitemi,
          ğn  tüm toplumsal  hukuksal sisteninı  değiştidiği  gibi,  ceza hukukunu  da doğal  ohrak  et,
          kilemiŞti-  Devlimin  anaya'asü  çay abilecek  1789  Bildirgesinin  oluşturduğu  "liberal  jandarna
          devlet"  düzeninde,  drneğin  yasallk  kurah  kabul  edilmiş,  cezalarün  ve infazınn  insan  haysi,
          yetine  uygunluğu  kabul edilmişti.  Özellikle  o d(nemin  Rocco,  Carrara  gibi  ceaa.ülan,  'top-
          lumsal  sözleşme"  kuramıve  mantüı  kapsamında,  suçun  konusunun  "bieyselhakha  oldu-
          ğunu  kabul  etmiŞlerdür-  Fransız burjuva detimL  "toplum'al  sozleŞme"  gibi,  soyut,  doğaöte-
          5i kuramlara  dayandüğL  "burjuvazj'  de kendisinicağın  ve gele<eğin  son so'fal   o]arak
                                                                            'üoüfi
          kabul  etİiği  için,  'bieyi'  öne  çıkarmasüna  karŞın  bieyin  varrayülan  haklanna  gürcnce  sağla-
          mak gerekliliğini  duymamŞtır.  'Doğaüstü  ulus4evlet"  anlayüŞınün,  "bireye'  'vaat'  edjlen,
          'iigürlük,  eşitlik  ve karde1liği"  sağlayacağü  hayaline  kapülünarak,  bieyin haklan  "topluln'al
          üzle5me'  nin soyut,  doğaötesi  güvenc6ine  bırakılrnıştır.
             Burjuvazinin  hesabı  tutmamış  ve kaöüt snllar  ve siyasal  akümlarla  uğraşmak  zorunda  kal,
          müŞt[. Anarşist,  sosyalist  akım  ve eylenlel,  liberal  siasal  gstem  kanŞük  akımlan,  iyasal si'
          temleri  ezmeğe  yönelik  siyasal  güe niteliğioi  almüŞtür.  Liberal  devletin dayanağı  olan doğa
          ötesi  kuftmlar,  aŞağlda değineceğjmz  gjbi, dewtik  siyasal  güca  koruyucu  iŞlevi üstlenmiş-
          tir- Nitekim xlx. Yüzyılın  s,on, xx. Yüzyılın  ilk  çeyrcğinde.  ozelljkle,  ltalyan  kralhklann]n  de-
          mokratik  yasalannda  liberal,  özgürlnkçij  kurallan  sünırlayan  yasa  dgişiklikleri  yapülmıştır.
          rcK'nın  kaynak  yasası  olan, 1889 zaoardelli  Yalası  da  aynı dqfultuda  d$iŞtiilniŞti,  1926
          yılında kabul eftiğinjz "yasa', değiŞtiilmiŞ  yaradıl.

                                    olY^Ra^KıR  B^RosU  Y^Y!Nt_^Rl
                                               ll
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18