Page 176 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 176

lumsal Cinsiyet Eşitliğinin toplumun tüm kesimlerine yaygınlaştırmak için politikalar
            üretmelidir. Kadına karşı şiddet uygulayan failler hakkında etkili cezalandırma yoluna
            gidilmeli ve cezasızlık politikalarından vazgeçilmedir.

            · Çocuk hakları güvence altına alınmalı, çocuğun üstün yararını gözeten ve çocuk cinsel
            istismarına karşı politikalar üretilmeli, uluslararası sözleşmelerden doğan yükümlülük-
            ler yerine getirilmelidir.

            · Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelere ve anayasaya göre, işkencenin mut-
            lak olarak yasaklandığını buradan bir kez daha hatırlatmak isteriz! İnsanlık dışı yöntem-
            lere derhal son verilmeli, bu yöntemlere başvuranlar görevlerinden alınmalı ve yargı
            karşısına çıkarılarak cezalandırılmalıdır.
            · Bizler insan hakları savunucuları olarak, hayatımızdaki ihlallerin insan eliyle gerçek-
            leştirdiğinden dolayı önlenebilir olduğuna inanıyoruz. Her koşul altında dil, din, ırk,
            milliyet, cinsiyet, etnik ve kültürel farklılık ayrımı yapmadan, yaşam hakkının kutsal ol-
            duğu vurgusunda bulunuyor ve özgürlüklerle dolu, onurlu bir yaşam temenni ediyoruz.

                                                                   DİYARBAKIR BAROSU
                                                              DİYARBAKIR TABİP ODASI
                                       İNSAN HAKLARI DERNEĞİ DİYARBAKIR ŞUBESİ
                                HAK İNİSİYATİFİ DERNEĞİ DİYARBAKIR TEMSİLCİLİĞİ
                          TÜRKİYE İNSAN HAKLARI VAKFI DİYARBAKIR TEMSİLCİLİĞİ
                                    ________o0o________



            • 10-17 Aralık İnsan Hakları Haftası Ortak Basın Açıklaması...

            BASINA VE KAMUOYUNA

            ‘İnsan Hakları Evrensel Bildirisi’nin 5. maddesi ve ‘Kişisel ve Siyasal Haklar Uluslara-
            rası Sözleşmesi’nin 7. maddesi, hiç kimsenin işkence veya diğer zalimane, insanlık dışı
            veya onur kırıcı muamele veya cezaya maruz bırakılmayacağını öngörmektedir. Yine
            Birleşmiş Milletlerin ‘Herhangi bir şekilde tutuklanan veya hapsedilen tüm kişilerin
            korunması hakkında ilkeler bütünü’,  ‘Mahpuslara muamele ile ilgili standart asgari
            kurallar’ ve ‘Mahpuslara muamele ile ilgili temel ilkeler’ adlı belgelerde de mahpuslara
            hapishanelerde nasıl davranılması gerektiğini belirleyen bazı standartlar sıralanmıştır.

            Türkiye’de hapishanelerdeki uygulamalara ilişkin Türk mevzuatındaki temel metin ise
            Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’dur (CGTİHK). Söz konusu
            uluslararası metinler ile Türkiye’nin kendi mevzuatında belirtilen hükümlerde ‘Mah-
            puslara insan onuruna yaraşmayan muamelelerin yasaklandığı ve hiçbir gerekçe ile bu
            muamelelerin meşru gösterilemeyeceği’ açıkça belirtilmektedir. Ayrıca mahpusların ka-
            patılmalarının dışında hapishanelerdeki bazı uygulamaların ek bir ceza tayin edici bir
            nitelikte olamayacağı da söz konusu metinlerde belirtilmektedir.
            Tüm bu anılan ve standartların belirtildiği sözleşmeler, kanunlar ile tavsiye kararla-
            ra rağmen Türkiye hapishaneleri, hak ihlallerinin en yoğun yaşandığı mekânlardandır.
                                                 175
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181