Page 31 - Müdafi ve Vekil İçin Temel Mevzuat TCK CMK CGİK
P. 31

Cezada Güncel Geli¸smeler

    den karara ba˘glanması konusunda yargılama makamına takdir yetkisi
                ˙
    tanımaktadır. Iki no’lu alt bent CMK 104/1 ile düzenlenen tahliye talep-
    lerinin, CMK 108/1’de öngörülen otuzar günlük sürelerle tutuklulu˘gun
    incelenmesiyle birlikte, dosya üzerinden karara ba˘glanması konusunda
    yargılama makamına takdir yetkisi vermektedir. Nihayet, üç no’lu alt
    bent ise, CMK 108 uyarınca yapılan tutukluluk incelemelerinin en geç
    otuzar günlük sürelerle dosya üzerinden ve doksanar günlük sürelerle
    ¸ süpheli veya sanık veya müdafisini dinlemek suretiyle, istem olmasa
    dahi re ‘sen yapılmasını mecburi kılmaktadır.
       Bu üç alt bent birlikte de˘gerlendirmemize göre uygulamacının pra-
    tik ihtiyaçlarına duru¸smalara otuz günden fazla ara vermek olana˘gı
    vermek üzere bu de˘gi¸siklik yapılmı¸stır. Daha önce duru¸smaya otuz
    günden fazla ara verdi˘ginde, otuzar günlük sürelerde tutukluluk duru-
    munun incelenmesi için bir ¸sekli duru¸sma yapılıyordu. Artık buna ihti-
                                    ˙
    yaç kalmayacaktır. Di˘ger taraftan, AIHM ve Anayasa Mahkemesi’nin
    tutuklulu˘ga itiraz ve tahliye taleplerinin vicahi celse açılarak yapılma-
                  ˙
    dı˘gı hallerde AIHS 5. madde ihlali tespit etti˘gi dü¸sünülürse, dosya
    üzerinden inceleme yapmaya imkân tanıyan bu düzenleme adil yargı-
    lama ilkesine uygun dü¸smeyecektir.
       4.3. Adli Kontrol.
       Adli kontrol (CMK 109), tutuklama öncesinde uygulanan ve ki¸sinin
    kaçmasını veya delil karartmasını engelleyerek, tutuklanma yolunu
    kapatan bir koruma tedbiridir. Adli kontrol, tutuklama öncesinde uygu-
    lanması mecburi olan bir kurumdur. Kanun koyucu, CMK 101/1’deki
    düzenlemesinde tutuklama kararı verilirken, “adli kontrol tedbirlerinin
    uygulanmasının yetersiz kalaca˘gını belirten hukuki ve fiili nedenlerin
    neler oldu˘gunun mutlaka belirtilmesi” mecburiyeti öngörmü¸stür.
       ¸ Süphelinin adli kontrol yükümlülüklerine uyup uymadı˘gını denet-
    lemek, Denetimli Serbestlik Hizmetleri Kanunu’nun 13’üncü maddesi
    uyarınca, Müdürlü˘gün kovu¸sturma evresindeki görevleri arasındadır.
    Denetimli Serbestlik Hizmetleri Kanunu’nun 13/1-b maddesi uyarınca,
    Müdürlük karar öncesinde mahkeme veya hâkimin iste˘gi üzerine; ¸süp-
    heli veya sanı˘gın geçmi¸si, ailesi, çevresi, e˘gitimi, ki¸sisel, sosyal ve eko-
    nomik durumu, ruhsal ve psikolojik durumu, topluma ve ma˘gdura
    kar¸sı ta¸sıdı˘gı risk hakkında ayrıntılı sosyal ara¸stırma raporu hazırlayıp
    sunar.
                     ˙
       5. Savunma ile Ilgili Güncel Düzenlemeler.
       5.1. Soru¸sturma evresinde müdafi sayısı
       Kanun, soru¸sturma evresinde ¸süphelinin ifadesi alınırken en çok
    üç avukatın hazır bulunmasına izin vermi¸stir (CMK 149/2). Bu madde

    32
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36