Page 70 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 70
soruyü soİan katıhmcl: Terörd€n çok bahs€ttiniz, bir devlet teröİü konü]muna hiç g€lmediniz.
Bu sizin başka bir baklş açls,ndan geldiğinizi düşündürİyor bana.
Akın Özç€r: 8en ispanya'nln terörle mücadele politikalaİünl elğştirdim farklndaysanlz, Ayrl ta_
nlmlamalar yapmlyorum: T€rör 619ütü varsa, terör örgütü vardlr. Ama t€rörl€ mücadelenin
de demokİatik olmasl gerekir. Hem onü eleştiriİsini2, hem devletin terörle mücadel€ politika
slnl €leştıriİ5ini2. 0olaylslyla aynı şeye geliyor, soylediğinizden farkll değil, ya|nIzca söylem|e
ri bu şekilde.
soru: sorunun çözümün€ ilişkin ba2l baskl gruplaİi da dahil olmak üzere, egemen olan askeri,
sıyasi güçler taraflndan jnkaİ kapsamlnda dayatülan çözümsüzlük ka§lslnda Ka](lerin sivil
anayagnln yaplm sürecinde nasıl bir tavlr taklnmasl gerekiyor? Günlük ya8mdan şidd€tin
tüm biçiml€İini dı9lamanln ö2gül yöntemleri nasll yarat]labilir/ bu konuda deneyimler söz ko-
Miüat sancar: Günlük yaşamdan şiddetin tasriyesi modernliğin Varoluş sebebidir. Fakat mo
dernlik şiddeti daha da artlrmlştlr, Böyle başlayay m ve bitireyim. Günlük yaşamdan
şiddetın
bütünüyle tasfiyesi mümkün değildir. Ama meden'l€şme/ uygaİıaşma veya sivilıeşme dediğimi,
şey, sİnlük yaşamda şiddetin ölçüsünün hem siyasi, hem normal/ adi diyebilirim, basjt ş€kiJle
riyle en aza inmesi dem€ktir. Yani birinin azl ğl, diğerinin çokluğunu gösterir, aralarlnda ters
orantl Vardlr, Bunırn sihirli formülleİi yoktur, modernliğin yarattığl
çeşitli hak€mlik kurullarl
vardlr. Demokİasi: Yani kendina anlatabilme, derdani, başka biİ ştye başvuİmaya gerek olma-
dan dile g€tirebilme ve ıJyuşmazllklan/ sorunlarl, yine adil olduğuna genel olarak inanllan me-
kanizmalar ıçinde çözme.-. 8aşka tüİ hakemlik mekanizmalar1/ başka tür sivillik mekanizma
lan da vaİdlr ama günlük hayatta şiddeti sıflra indirmek içın sihirli bil formül yoktuı, oemok
rasi ve hukuk devleti bunı]n için bulunmuş iyi ş€kli mekanizmalardlr, ama bunlarl tamamla_
yan pek çok özg0l yerel mekanizmalar da buiunabilir.
Kürt sorununun çö.İmüne ilişkin sivil anayasanln yaplm sürecinde Kürtleran najll bil tavlr li
klnmasl gerekliğini uzun uzun anlatabiljriz ama galiba b! oturum onunla ilgilj değjldi. Alt sl,
nlrlnl, asgari slnl.ınl söyley€yim. 8jr defa herhangi bir çözümü engelleyecek yasaklan içerme-
mesi gerekiyor bu anayasanln; KÜrtler açl5lndan/ asgari51 buduİ. Yani g€leceğe ve çeşjtli çö,
züm altelnatifl€İine açık bir anayasa olmalıdlİ. Bununla birlikt€, etnik çağrlşımlar içerm€yen
bir Vatandaşlİk tanlmlnln gerekli olduğunu ve yine bunlarla birlikt€-yani slrayla değil, hepsi
bir aİada_toplumdaki çoğulculuğu, kültürel çeşitliliği açlkça tanlyan Ve korunmaslnı d€vlete
bir gölev olarak yükleyen temel bir ilkenin de bü]lunmasl gerektiğini düşünüyorum, ispanyol
Anayasasl'nln 2. maddesi belli ölçülerde, belli aylk]amalaİ a Türkiye'de anayasa için genel bir
f oİmüle dönüştürİl€bilir.
soİu: ı999,2000'li ylllarda sadecs PKK silahlan susturduı bine yakln gerilla aske.i opera§
yonlarla ya9amlnı yitirdi, bunu Türkiy€ için nasl1 değerlendiriyorsunuz?
Mithat sancar Arıadaşlm12 anladlğlm ka.tarüyla hak]l olarak, ''Bir larar'Ben bitirdim, 5ilah
kullanmayacağlm' des! de, diğer taraf operasyonlara devam ediyor'/ demek istiyor. Top]umsal
dönİşüm strateji5i dediğimiz ş€yin belki de zahmeti buradadlr.8aşaİısl daha qarantilidil