Page 72 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 72
rakılır. insanlar başkalarlnl görüşmel€İe almaz çünkü onların söyledikleri, yaptlklarl hoşlai-
na gitmiyoİdıJr v€ bunlarla müıhatap olmak ıstemiyollardlr. ıüevcut müzakere teklifi cazip gö-
rülmem€ldedjr,'\Bize istedjğimizi verecek gibi değiller, o zaman biz de müzakereler€ katll_
malallm.'l o raman karşlmlzdakileri şeytan 9ibi gösterelim: ..8unlann rejimi otoriter/ bun,
larla görü9mey€lin; şunlar terörist, onlar}a da görüşmeyelim,'' Buna ahlaki Veya yasal kll flar
uyduruyoruz ama asılnda mesele 9üç Ve §tatü meselesi. M€5.1e .'Bizim
şu| dediğımiz dedik,
biz İ€ndi borumur ötsün isteriz, karşl tarafln istekleri umurumuzda değil; o yüzden der]z ki,
müzak€reye girmiyoruz çünkü karsl tarafln istediği şeyier hoşumuza gitmedi. ı,lüzakereye gir-
miyoluz çünkü karşl taİaf yasalara ayklİr davranıyor,,.'' Fakat m€seleyi güç politikası oiarak
takdim etmeyiz; ahlakı veya yasal bir meseleymiş qibi takdim ed€riz.
Güç paradigmaslnln sorunu şudur: Güç palad]gmasln n taraflaın birbirin€ terikileri sonucun_
da ortaya çlkan çatışmalarl çözümlediğine pek rastlanmar- Çatışma sör€r gider. 8uİada söy-
l€mek istediğim insanlarln müzakere etmek istememel€linin nedenlerirüin bunlar oldıJğu. Bun_
..insanıa.a
lar insanldnn mülakerelerden taçlnma nedenleri. 8ana 5öylenenlerden b,ri de tas.
kl yaparsanlz ve o s€bepleri 9ö2 ardl edeİsenız asllnda onlann direnişinıartırlrslnlz, müzake,
r€y€ 9iİme olanllklannı a.tlrma2slnüz.'' Galiba tüithat da buna benzer bir şey söylüyordu. En
a2lndan öyle bir şey söylemiş o]masınl ümit edsrim. Yanı, insanlan kö§eye slklşhrlrsanr2 pes
etmezjer, daha b€ter dıreniİler. 8u hem devletleİ hem de muhalif sruplar için geçerlidir. Me,
seleye 9üç paradigmaslyla yaklaşlİsak, çabucak kazanmamlz lazlm, aksi takdirde ortaya boy_
le bir çözümsüzlük durumu çikar. 8u durum ı]zayrp qider Ve bundan hiç kimsenin bir kazancl
Basklya başvurmanın bir diğer olumsuu yanl da insanlan tecrit etmektir. Burada yaptlrımlal-
yap!nmlan savunmadım. Ş! Var ki, tecrit
la ilgili hususa geliyoruz. 8en herhangi bir şekilde
edilmiş gİupların dİnyaya açıllp müzakerelere
9irm€ olaslllğ1 daha zay|ft,r, Daha önce Micha_
el derin devıetten bahsederken geçti: sorunlardan biri bunun dlş tesirlere Ve dlşarlyla ilişkilerğ
büyük ölçide kapall olmasl. Bir terörıst grubıJ tecrit edersek, davaslna daha aaunın,ş ııaı" ge
lir, başİa fikirlere Ve tartışmalara açlla,ı kapln kalmaz. Yani yaptlnmlar bir güç politıkasl bi-
çimi olarak asllnda 5onu§suz kalmaya mahkümdur. Çünkü bunlaİ insanlarü daha esnek ve si-
zin ne dedığiniıe kulak vermeye daha hazlr yapmaz, aksine onlan uzaklaştlnr ve direnişleİine
qÖç kataİ.
I\,i€sele hedeflerin karşlllkl olarEk birbirini d şlarİasldlr. Böyle olmasaydl çatlşma ıçinde ol-
mazdlİ .aten. Hepimizin 96rüşü v€ tutumüj aynl olsaydl ve m€s.le saaece blr ayir sorununaan
ibaret oısaydl, bu sorunlan uzün ylllar önce halletmiş olurduk.
Çatlşma ne kadar uzarsa. he
defle.imi? de o kada. kdtuplaş,yor, birb'rleani dlş.lyo.. Acaba olurup "Bak kardeşim, senin
hedefın şu, ama ben onu kabu' etmiyorum. sen ben'm hedefimin bu olduğunu idrak eoer mi_
sin/ en a2lndan kafana not eder misi.?
§u anda bunu kabul etmeni beklemiyorum. Fakat bu
bize düşünecek bir şey sağlar, Çlkallarlml, şu aşamada birbiriyle bağdaşmaz görüns€ de beiki
biİ şekilde ikimjri d€ tatmin edecek bir
çözüm bulabitiliz.'' diyemeı miyiz2
Ç€rçeve arılaşman konusunda: Desek ki, ''Devl€tin şu taleplerinive isyancl grıJplann ş! talep
lerini karşllaya.ak biİ
çözüm b!lalım; Ve bunlan, taraflann konumlallnln, onıar için neyin