Page 71 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 71

am4  ikj taraf  olaİak  yaklaşmak  v€  bir tarafln  diğer  tarafa  "Ben  silah blraklyorum,  9el  sen  de
        silah bırak" diyebileceği  şartlar  genellikl€  mevcut  değildir.  Böyle  biİ  tal€p  de  genellikle  g,r
        çekçi  olmüJyor.  Peki nasl1 olacak?
        Toplumsal  dönüşüm  stratejisinde  eğer b0 ylkım,  genel  bir sorun  şeklinde   sunulmadlkça,  toplüj-
        mun  geniş k€simlerince-sadece   Küİtlerin  değil Ve sadece Kirl  meselesinin  b€lli  bir boyutu
        değiı,  onunla  bağlantlll  diğer  sorunlar  da- slyasi  Veya  sivil hareketler  haljnd€  bir taleb€,  bir
        baslnca  dönüştürülmedikç€  bu  konuda  devletin  kendiliğind€n  Veya diğer rarafın  "Ben  blrakl,
        yorüm,  sen  de blrak"  şeklind€ki  çağnsl   üzerine,  operasyonlan  açıkça  durdurmasl  mümkün  de,
        ğildir.  Çatşma   ortamünln  bitmesi  için sad€c€   bunlal  yetm;yor.  G€riekten  geniş  bir toplumsal
        baslnç  gerekiyor.  Dilek  "Kü4  siyas;  harek€tinin  genel  olarak  toplumsal  sorü]nlarla  ilgilenmesi
        gerekir"  dedi.  Belkı de  9ideceği  nokta  budur.  8unu  Türkiye'nin  bütün toplomsal  güçlerinin,
         bütiin toplumsal  kesimlerinin  ve bütün toplumsal  sorunlaİınln  bütğnl€yici  parça5ı veya t€tikl€,
        yicisi  olarak  göst€rebilecek  bir program  Ve dile  ihtjyaç var. Ve ancak  o zaman  daha  güvenc€li
         bir barış  ortamı  ve  çoİ  daha  sağlam  bir demokratjk  yapl  kurulabilir,

         soru:  Çat]şmalann  sorıa  erme9i  sürecinde  dlş faktörlerin,  ulu§lararasl  dinamiklerin  rolü  nedir?
         Dlşaİ  dakil€rin  veya uluslarara§l  aktörlerjn  içerjdekilerden  daha  etkili oıduğ nu mu Varsay-
         mak  gerekir?  Ya da vaİsaymamak  ml gerekır?

         PKK'nln  Amerika  Birleşik  D€vletleri,  AB Ve Türkiye  taraflndan  terörist  bır  grup olalak nite
         lendlrilmesi,  herhanqi  bir tartlşmaya  v€ya  anlaşmaya  PKK'nln  dahil  edilmesini  açıkça  yasakll

         yor. Bu sizin Iürkjye'nin  Kürt sorununun  çö2ülm€sine   dair,  çerçev€nizin,   paradigfianlztn  ne
         resind€  duruyor?  Aynca,  daha önce  banş süreçlerini  iehdit  eden  radikal  gruplardan  bahset-
         miştiniz. PKK'nln  resmi  politikan,  bağlmslzlık  Ve Türkiye'den  ayrlllktlr,  Bu radikal baklş  açl-
         sünl  9öz  önüne  aldığlml2da  onlar Türkiye'yle  nasıl  masaya  oturabilir?
         clen Mccaİtney:  ilk olarak,  siu€  anlatfuklarlmln  tümü dlş aktörler  için de  geçeİlidir,  Bu ak-

         törlor  bu  çatı§mayla   ilgjıiler. 8u  çatışmay|a  ]l9il€nmek  için sebepl€ri  var, Nasll  bjr  yaklaşlm
         b€nimseyec€kleri   konusunda  k€ndi  analizlerini  yaplyollar:  G€rçek  bir  çözüm   sürecini  mi des
         teklamelil€r,  b€lirttiğim  gibi bir toplumsal  dönüşüm  5ürecini mi d€steklemeliier,  yoksa   çatış
         mar devam  ml ettjrmeliler  v€  bu aİada  taraflardan  birin€  destek  mi vermeliler?  Yani dış ak-

         törler de  çatlşma  hakkında  ne düşüneceklerinin  analizini  yaplyorlar;  ki aynl analizi  bizler  de


         ikinaisi,  dünyamlı  bir baklma  bir  9üç  paradigmaslna  göre  işliyor,  Başkalanna  istediğimizi
         yap!rmak  için baskü  uygulayabileceğimiz,  onlaa  zorlayabileceğimiz,  yola getirebileceğimiz
         paradigmaslna  göre  ışliyor, lJlus,d€vletl€İ   bu esasa  dayanlyor,  Uluslararasl  sistem  de ulus-
         devl! eri bu  süreci  idame  ettirmeye  teşVik  ediyor.
         "Bakallm  birbirimizl€  anlaşabilecek  miyiz?"  Masaya  eğer  otururlarsa,  "Biz  istediğimlzi  al-
         maya  geldik"  diy€cekler,  "Müzaker€I€rin   temelini  biıim  istediğimizialmaml2l  sağlayacak  bi,
          çimde''  veya  ""istediğimizi  almayl  ümit  edebileceğimiz  biçimd€  kuracağüz"  diyec€kler-  Insan-
                                                                              \'8jz
          Lnn  müzakereye  9irmeleri  Veya  girm€meleri  konusundan  bahsederken  demiştjm  ki,   mi
          kendimizi  dı9nda  blraklyoruz  yoksa  bizi mı dlsanda  blraklyorlar?"  insanlar  niye dlşanda  bl-
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76