Page 65 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 65

yorum.  Bir  milyon  rakaml/  zorunlu  9öç  mağduİlannın  sayıslna  dair  bugüne  dek Öne  sürülmüş
        olan resmi  rakamln  üç katl. Ama  Kürtler  ya  bu  raporu  gözden  kaçlrdl  ya  da mağdurlarln  sayl-
        sln n üç-dört  mjlyon  olduğu  yönündekj  iddialarlnda  geçmişte  o kadar  lsrar  etmişlerdi  ki,  yeni
        rakaml  kabul etmek  istemedileİ.  oysa tam teEini  yapmalan  gerekirdj,  Bu, devlete  "senın
        kendi  rapoİun,  kendi siylemini  yalanladl"  demek  için bır flrsat!,
        Tatminin  bir boyutu  "gerçek"  ise,  diğer  ayağl  da  kuşkusuz  "adalet,"  Türkiy€  özelinde  biu  ona-
        rücl adaletten  mi 5öz edeceğiz,  cezalandlrlcl  adaletten  mi? onarlcl  adalet  mağdur  odaklldlr,
        uzlaımayl  hedef  allİ. ce2alandlıcl  adalet  i5e, ihlal  yapanlara  odaklanlr  V€  ce?alandlrmayl
        amaçlar.  Konuşmamln  başlnda  da söı ettiğim  gibi,  ba21 toplumlaİ  iki adalet  türü  aİaslnda  bi7
        s€çim  yaplyor,  bazılai  is. seçim  yapmak  yerine  mele2  bjr sistem  yaratlyor, Peki,  adalet de,
         ken  bi2  ne istiyoruz?  Bu konuda  biraz  daha  somut  konuşmamtz  9er€ktiğini  düşünİyorum,  Tür-
         kiye'de  son dönemde,  geçmişle  yüzleşmenin  bir aracl  olarak  hakikat  kom]syonlarl  çokça  konu,
         şulmaya  başlandü.  Gaıney  Afrika  deneyimi  örnek  gösterılmeye  başlandi,  yakln  tarihjmiu  in bazı
         ;önemlerini  aydlnlatmaya  yönelik  girişimlerde  bulunuldu,  Örneğin, ]978'liler  Vakfl,  Diyarba-

         klr ceıaevi'nde  yaşananlarl  açlğa  çlkaİmak   için bir hakikat  komisyonu  kurdu-  8enz€r  şekilde,
         "Geçmişle  yüzlerm€"  isimli  yeni  bir dernek  kurutdu,  Bu konferansln  amaçlanndan  biri_de
         beıırl,  ı<ırt sorunu  bağlamlnda  böyleti bir  çalüşma  baratmak,  bir mekanjzma  kurmak,  ote
         yandan,  bizim  hakikat komısyonu  gibi  bir mekanizmayl  üvunabilmemiz  için,  hangi koş!lların
         var olmasl  gerektiğini  bilmemjz  gerekiyor.  oysa  bu  konuda  yeterli  bilqi  sahibi olmadığlmızl
         düşünüyorum.  Geçmi§le  yüzleşmeyi,  hakikat  kom;syonlaİınl  savunanlar  bu sürecin  na§l  başla-
         tllmasl  ve nasll uygulanmasl  geİektiği  İonusunda  henüz  somut  önerjler  geli§tiİmiş  değil, Bu
         önemli  olmayabilir;  içinde  bulunduğumuz  dönemi bir  öğrenme  süreci  olarak  qöİebilir,  §omut
         önerileri  zaman  içınde  geliştirebiliriz.  Ancak  Kürt siyasi  haleketinin,  Kürt  sorunlnun  çözümü-
         nün  olmazsa  olmaz  koşü]lu  olarak  öfıe  sürdüğü  "siyasi  af"  konusunda  hela somutöneriler  9e-
         lişti,memiş  olduğunıJ  düşündüğümde  bu konuda  biraz  umutsuzl!ğa  kaplllyorum-  Özellikle 22
         re,rrmuz  ceneı  seçimleri'nin  ardlndan  Kürt siyasi  hareketinin,  somut ve uygulanabilir  poljti-
         kalarln  geliştirilmesinin  toplumun  desteğini  kazanmak  için  ne  kadar  önemli  olduğunu  gördü,

         ğünü  umuyorum.
         Gün€y  Afrıka'da  kurulan  hakikat  komisyonu  örneği Türkiye'de  büyük  il9i  gördü,  Başka  örnekler
         de !ar. ı974  ile 20oı araslnda  on  sekiz  ülkede farkll isimler alİnda,  farklı  şekılde   ]şleyen  yir,
         m] bil  benzer  komisyon  kuruldu.''  Bu komisyonlann  en önemli  özelliği,  lesmi  olmalarl,  Yani,
         baıl durlmlarda  uIuslararasl  kamuoyunun  zorlamasl  ve deneği  ile de olsa,  devlet  taraflndan
         oluşturulan  komisyonlar  oImalan,  Devletin  desteği  neden  önemli  ve  gerckli?   Çünkü  özellikle  in,
          sa;haklarl  ihlallerjnin  güvenlik  9örevlileri  taraflndan  işlendiği  Türkiye  9ibi  ülkelerde,  50rumlu_
          larl^ün  tesp]t  edilmesi,  sor9ulanmasl,  yar9llanmasl,  delillere  ulaşllmast  Vb, için  devletin   jşbjrliği
          ger.kiyor,  Şu  anda  biz bu dırrumda  değiliz.  Peki devletin  de5teğini  ve işblrliğini  sağlamak  için
          ııangi  ı<oşriıan  olu§turmamlz  gerekiyor?  Uluslararan  ömeklere  bakıldlğl  ,aman, hakikat  ko-
          misyonla;  v€  diğer  yüzle§m€  mekanizmalarlfl!n  kurulmasınl  sağlayan  belirgin  bir  geçiş dön€mi,



          29  Bu konissn]ath.kknda  kapgmll  b]r  çaül!.d  !in,  hk:,  Pas.illa  B, Ba!trl,  un,peakabk  ruÜ':  co^ffuıİing  Sl,Q f,nol
             .rd^td,lr{Londl.v.  Nd Yorİ: Routl.dg.,  200ı),
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70