Page 55 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 55

kurarak hükİmete  qirmek  mümkün  k,ltnmlş.  Aynl  şkilde  ispanyol  Temsilciler  Meclisi'ne
           va senatosu'na  ş€çilmek  imkanl  tanlnmış.

        d) Taİöre  kar§l  caydıncl  polisiye önl€mler  Ve uluslararası  işbjrliği.
           Yırkandaki  imkanlara  karın, terör  kullananlara  kar§ı,  caydllıcl  polısiye önlemler  allnması
           va uluslararasl  alanda   jşbirliğine  gidilmesi  öngörİlmüş.  Öıellikle  polisiye  önlemler  alınlr-
           kan, terörle  doğrudan ilintili  olmayanlann  temel  hak ve öz9ürlükleri  güVence  altrna alln
           mlş.
        e) Ayrlllkçllar  dahil  terore karşl olan  herkesjn  birleş€İek,  t€röristler  üzerinde  toplumsal  baskı


           ııücadel€  edilen  düşman  sadece teröİ  kullananlar  old!ğu  için,  teröre  karşl  olan  ayrıllkçı,
           lar dahil  h€rkesin,  teröristleri  ve toplumsal  tabanlnl  yalnlz  blrakmak  için  bir araya  gelme-
           leri öngöriilmüş.   (Sivil  ioplumun  bu lonuda  bilinci arttlttan  sonra,  Ispanya'da  milyonlann
           t lörizmi  klnamak  için sokaklara  döküldüğünü  ve "Basklara  evet,  ETA'ya  haylİ"  sloga-
           nıyla  bu  birleşmeyi  yanslttlğlnl  qörüyoruz.)
        Yukaİüdaki  ıablodan  da anla§ılacağı  gibi,  bir zamanlar  "Bask  modeli"  olarak  Türkiye'nin
        gündemine  gelmiş  olan  bu terö7le  mücadele  modelinde,  ispanya'nln  bi2imkinden  çok  farklı
        olan anayasal  sistemin€  atıflar  yer almaktadlr.  Aslında,  ispanyol  anayasal  sisteini,  dijnyada
        örneği  oimayan,  kendine öz9ü bir modeldir,  Bunu,  doğal  olarak,  ö2erklik  5istemi  boyutuyla
        söylüyorum.  ispanyol  Anayasasl'nln  bu boyutunun  Türkiye'de  uyg!lanabileceğini  doğrusu  pek
        g€r$kçi  bulmuyorüm.  8u konuda,  ispanya'da  olduğu  gibi,  geniş  bir toplumsal  mutabakata
        varmak  mümkün  değildir.  çünkü  Türkiye'nin  anayasa  geleneğinde,  ispanya'da  II. cumhuriyet
        döneminde  9ördüğümüz  gibi  öierklik  sjstemleİine  dayall  anayasalar  hiç olmamlştlr,  8una
        ka.şlllk,  ispanyol  Anayasasl'nln  demokratik  niteliği,  siyasal  erkin  organizasyonundan  bağlm-
        sı2 olarak,  her ülkenin  anayasaslnda  sağlanab]l€cek  bir  husustur.  Bunln için,  anayasanln  te-
        mel hak  ve ö?qürIijklerle  il9ili bölümüni]n  evrens€l  normlara  lygun  bir  ş€kilde   düzenlenmesi
        yeterlidir.
         Peki,  Türkiye  qibi  Franslz  örn€ğine  dayalı  merkeziyetçi  bir ülkede,  demokras;  alan  nda  hiçbir
        eksiği  olmayan  bir ülkede,  sö2ünü  ettiğimiz ispanyol  modeljne  dayall  biİ terörle  mücadele  po-
         litikasl  uygulanabilir  mi? Kanlmca  asül sorulmasl  ve yanltlnln  bulunmasl  gereken  soru budur,
         o zaman, modeıle ilgilj olarak  ç]zdiğımiz   tablonun,  b Ve c  şlklan   otomatik  olarak  düşecek,  c
         şlkklnln   yerine,  ulusal dü2Eyde  siya5et  yapma  olanağl  kalacaknr,  8u da aslünda,  sayln Ağar'ln
         geçen yll  dile  g€tirdiği,  ancak  içini dolduramad|ğl  "dü2  ovada  5iyas.t"  söylemine  tekabül  €t-
         mek  durıJmundadlİ.
         8ulaya  kadar  anlattlklarlm  asllnda  Kürt  sorununun  anayasa  Ve terörle  mücadele  boyutuyla

         çö2ırnüne   de bir  üşlk tutmuş  oluyor.  Parçalar  birle§tiğjnde,  sorunun  çözümü  için  Tülkiye'nın
         asgaİj  düzeyde  yapmasl  gerekenler  ortaya  çlküyor-   Aynl  şekilde,   sorlnun  ç6zümünü   isteyen
         Kürt  taraflnln  yapması  gerekenler  de. ispanya'da  cezayir  görüşmeleri,  ETA'nln  siyasal  koş!l-
         lar ileri  süü,mesi  n€deniyle  sonuçsuz  kalmlş,  terör  soıunu  da  böylesine  demokratik  bir terörle
         mücadel€  politikaslna  karşln  çörümlenemem]ştir-   Anlmsatmak  gerekirse,  ETA'nln  siyasi  kolu
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60