Page 55 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 55
kurarak hükİmete qirmek mümkün k,ltnmlş. Aynl şkilde ispanyol Temsilciler Meclisi'ne
va senatosu'na ş€çilmek imkanl tanlnmış.
d) Taİöre kar§l caydıncl polisiye önl€mler Ve uluslararası işbjrliği.
Yırkandaki imkanlara karın, terör kullananlara kar§ı, caydllıcl polısiye önlemler allnması
va uluslararasl alanda jşbirliğine gidilmesi öngörİlmüş. Öıellikle polisiye önlemler alınlr-
kan, terörle doğrudan ilintili olmayanlann temel hak ve öz9ürlükleri güVence altrna alln
mlş.
e) Ayrlllkçllar dahil terore karşl olan herkesjn birleş€İek, t€röristler üzerinde toplumsal baskı
ııücadel€ edilen düşman sadece teröİ kullananlar old!ğu için, teröre karşl olan ayrıllkçı,
lar dahil h€rkesin, teröristleri ve toplumsal tabanlnl yalnlz blrakmak için bir araya gelme-
leri öngöriilmüş. (Sivil ioplumun bu lonuda bilinci arttlttan sonra, Ispanya'da milyonlann
t lörizmi klnamak için sokaklara döküldüğünü ve "Basklara evet, ETA'ya haylİ" sloga-
nıyla bu birleşmeyi yanslttlğlnl qörüyoruz.)
Yukaİüdaki ıablodan da anla§ılacağı gibi, bir zamanlar "Bask modeli" olarak Türkiye'nin
gündemine gelmiş olan bu terö7le mücadele modelinde, ispanya'nln bi2imkinden çok farklı
olan anayasal sistemin€ atıflar yer almaktadlr. Aslında, ispanyol anayasal sisteini, dijnyada
örneği oimayan, kendine öz9ü bir modeldir, Bunu, doğal olarak, ö2erklik 5istemi boyutuyla
söylüyorum. ispanyol Anayasasl'nln bu boyutunun Türkiye'de uyg!lanabileceğini doğrusu pek
g€r$kçi bulmuyorüm. 8u konuda, ispanya'da olduğu gibi, geniş bir toplumsal mutabakata
varmak mümkün değildir. çünkü Türkiye'nin anayasa geleneğinde, ispanya'da II. cumhuriyet
döneminde 9ördüğümüz gibi öierklik sjstemleİine dayall anayasalar hiç olmamlştlr, 8una
ka.şlllk, ispanyol Anayasasl'nln demokratik niteliği, siyasal erkin organizasyonundan bağlm-
sı2 olarak, her ülkenin anayasaslnda sağlanab]l€cek bir husustur. Bunln için, anayasanln te-
mel hak ve ö?qürIijklerle il9ili bölümüni]n evrens€l normlara lygun bir ş€kilde düzenlenmesi
yeterlidir.
Peki, Türkiye qibi Franslz örn€ğine dayalı merkeziyetçi bir ülkede, demokras; alan nda hiçbir
eksiği olmayan bir ülkede, sö2ünü ettiğimiz ispanyol modeljne dayall biİ terörle mücadele po-
litikasl uygulanabilir mi? Kanlmca asül sorulmasl ve yanltlnln bulunmasl gereken soru budur,
o zaman, modeıle ilgilj olarak ç]zdiğımiz tablonun, b Ve c şlklan otomatik olarak düşecek, c
şlkklnln yerine, ulusal dü2Eyde siya5et yapma olanağl kalacaknr, 8u da aslünda, sayln Ağar'ln
geçen yll dile g€tirdiği, ancak içini dolduramad|ğl "dü2 ovada 5iyas.t" söylemine tekabül €t-
mek durıJmundadlİ.
8ulaya kadar anlattlklarlm asllnda Kürt sorununun anayasa Ve terörle mücadele boyutuyla
çö2ırnüne de bir üşlk tutmuş oluyor. Parçalar birle§tiğjnde, sorunun çözümü için Tülkiye'nın
asgaİj düzeyde yapmasl gerekenler ortaya çlküyor- Aynl şekilde, sorlnun ç6zümünü isteyen
Kürt taraflnln yapması gerekenler de. ispanya'da cezayir görüşmeleri, ETA'nln siyasal koş!l-
lar ileri süü,mesi n€deniyle sonuçsuz kalmlş, terör soıunu da böylesine demokratik bir terörle
mücadel€ politikaslna karşln çörümlenemem]ştir- Anlmsatmak gerekirse, ETA'nln siyasi kolu