Page 52 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 52
te yaşamln dayandığl etik ilkeleİin, bunlar yoksayanlara karşln geçerlj klllnmasl çaban" ol
duğunıJ !ırrguladlktan sonra, bazl önemli siyasi mesajlar vermekted]r, 8u mesajlan, ana baş,
l1klar halinde şöyle özetlemek mümkündür:
i) Anayasa ve Gernika statüsü 8ask toplumuna birçok kazanlmlar sağlamlştlr.
8ı]nlarln başünda, demokratik özgürlüklerin yeniden kazanlmag lrecuperaciön de las liber-
tades) gelmektedir. Referandumla onaylanm ş olan Gernika Statüsü ile İurulan Euskadi
Ölerl Top ulı,ğu'nda s:ya§al durun, es,*ine oran a raoil,al b'çi.nde değişmi$ir. Bas. Öl€n
Topluluğu, bugün hükümeti Ve parlamentosuyla, kendi kendini yönetim \autogobiernd ala-
nında, Bask halklnrn beklentileri doğrultusırnda büyük bir aşama yapmlş durumdadlr.
ii) Gernika statüsü, Bask toplumunun tüm siyasal sorunlannl çörmemiştir.
Gernika statüsü'nün Bask toplı]munun tüm siyasal sorufllarln] çözdüğünü söylemek müm_
kür değiidir. Özerllik staIjsırnün oaha dl 9el;!tirilmej, dle.k topluluğun \ava a Ö7Pa
Topluluğu ile ]lşkieri çijzüme kavuşturulamamlş sorunlard r, Bunun nedeni, Gernjka sta
tüsü'nün, tarihin belirli bir döneminde, Bask ha klnln çoğunluğunun jstemiyl€ anayasal sis-
temin hukuki çerçevesinin bUluşfuğu nokta olrnasldlr.
iii) siyasal sorunlarln tümünün çözümlenmemiş olmasl/ mevcült anayasal çerçevede hiçbir şe_
kilde çözümlenmeyeceği an]am na qelmez,
I\,4evcut anayasal çerçeve/ Gernika statüsü'nün ilk kabul edildiği haliyle dondurulmuş de,
ğildir, Anayasa olsun, statü olsun, mevcut hukukisi§temin hangi ko§ı]llarda nas ldeğiştiri_
leceğini öngörmüştür. Ayrlca, statünün ilave hükmü, Bask ha]klnln tarihsel haklannrn be_
lirl; bir hukuki çerçeve içinde günce]leştililmesini hükme bağlamlİlr. Dolayls yla, bu ana
yasal sistem ve özerklik statüsü, Bask halklnln iieri dönük beklentilerini karşllamaya elve_
rişli bi/ hukuki araçtlr.
iV) Bu nedenle, Bask halkinln ailfta bul!nulan henüz çözümlenmemiş siyasal 5orunlarl terörü
haklü kllmaz.
Mevcut anayasa sistemi çerçevesinde, Gernika statüsü'nün Bask halklnln ileriye dtnük
beklentilerini gerçek]e9tirmeye elverişli bil araç olması, bu sorunlar bahane edilerek teröre
başvurulmasünı hiçbil şeki]de hakll k lmayacaktll. Nitekim geçmişte §iddeti araç olarak
kullanmlş bazl çevreler (ETA_PM; siyasi kanaO Bask halk taraflndan onaylanmlş bu hu_
kırki çerçeveyi olumlu değerlendırmeyi bilmiş Ve çoğunluğırn onayladlğü bu çerçevede siya
set yapmak ü2ere silah blrakmlştlr.
Buna karşlllk, bazl çevreler (ETA-i,a; askeri kanat), statünün Bask halklnln çOğunluğı]nca
onaylanmaslnln üstünden 8 yll gibi uzun bir 5üre geçmiş o]duğu halde, a]ternatif siyasal
mod€ll€İi dayatmak için terörü araç olarak kullanmaya d€vam etmektedir.
V) Terol/ kullananlarln bağll olduİlaflnl ifade ettik]eri siyasal hedeflere vaalmaslnü olanakslz
kllmaktadlr.
Terör, esas itibarıyla, demokratik kurumlara sahip olan ülkede, Bask halklnln kendj kendi,
niyönetimine zararlü olduğu gibi, ilerlye dönük beklentilerjnin karşllanmaslyönündeki ça
balaı da erügellemektedir.
50