Page 52 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 52

te yaşamln  dayandığl  etik  ilkeleİin,  bunlar  yoksayanlara  karşln  geçerlj  klllnmasl  çaban"  ol
        duğunıJ  !ırrguladlktan  sonra,  bazl  önemli siyasi  mesajlar vermekted]r,  8u mesajlan,  ana baş,
         l1klar halinde  şöyle  özetlemek  mümkündür:
         i) Anayasa  ve Gernika  statüsü  8ask  toplumuna  birçok  kazanlmlar  sağlamlştlr.
           8ı]nlarln  başünda,  demokratik  özgürlüklerin  yeniden  kazanlmag  lrecuperaciön  de  las liber-
           tades)  gelmektedir.  Referandumla  onaylanm  ş  olan Gernika Statüsü  ile İurulan  Euskadi
           Ölerl  Top  ulı,ğu'nda  s:ya§al  durun,  es,*ine  oran a raoil,al  b'çi.nde  değişmi$ir.  Bas.  Öl€n
           Topluluğu,  bugün  hükümeti  Ve parlamentosuyla,  kendi  kendini  yönetim  \autogobiernd  ala-
           nında,  Bask halklnrn  beklentileri  doğrultusırnda  büyük bir  aşama  yapmlş  durumdadlr.
         ii) Gernika  statüsü,  Bask  toplumunun  tüm siyasal  sorunlannl   çörmemiştir.
           Gernika  statüsü'nün  Bask  toplı]munun  tüm  siyasal  sorufllarln]   çözdüğünü   söylemek  müm_
           kür  değiidir.  Özerllik  staIjsırnün  oaha dl  9el;!tirilmej,  dle.k  topluluğun  \ava  a Ö7Pa
           Topluluğu  ile ]lşkieri   çijzüme   kavuşturulamamlş  sorunlard  r, Bunun  nedeni,  Gernjka  sta
           tüsü'nün,  tarihin  belirli  bir döneminde,  Bask ha klnln   çoğunluğunun   jstemiyl€   anayasal  sis-
           temin  hukuki  çerçevesinin  bUluşfuğu  nokta olrnasldlr.
         iii) siyasal  sorunlarln  tümünün   çözümlenmemiş  olmasl/ mevcült  anayasal  çerçevede  hiçbir  şe_
           kilde  çözümlenmeyeceği  an]am  na  qelmez,
           I\,4evcut  anayasal  çerçeve/  Gernika  statüsü'nün  ilk kabul edildiği haliyle  dondurulmuş  de,
           ğildir,  Anayasa  olsun,  statü  olsun,  mevcut  hukukisi§temin  hangi  ko§ı]llarda  nas ldeğiştiri_
           leceğini öngörmüştür.  Ayrlca,  statünün  ilave hükmü,  Bask  ha]klnln  tarihsel haklannrn  be_
           lirl; bir hukuki  çerçeve   içinde  günce]leştililmesini  hükme  bağlamlİlr.  Dolayls  yla,  bu  ana
           yasal  sistem  ve özerklik  statüsü,  Bask  halklnln  iieri dönük  beklentilerini  karşllamaya  elve_
           rişli bi/ hukuki  araçtlr.

        iV) Bu nedenle,  Bask  halkinln  ailfta bul!nulan  henüz  çözümlenmemiş  siyasal  5orunlarl  terörü
           haklü  kllmaz.
           Mevcut  anayasa  sistemi  çerçevesinde,  Gernika  statüsü'nün  Bask  halklnln  ileriye  dtnük
           beklentilerini  gerçek]e9tirmeye  elverişli  bil araç  olması,  bu sorunlar  bahane edilerek  teröre
           başvurulmasünı  hiçbil   şeki]de   hakll k lmayacaktll.  Nitekim  geçmişte  §iddeti  araç olarak
           kullanmlş  bazl  çevreler   (ETA_PM;  siyasi  kanaO  Bask  halk taraflndan  onaylanmlş  bu  hu_
           kırki  çerçeveyi  olumlu değerlendırmeyi  bilmiş  Ve  çoğunluğırn  onayladlğü  bu  çerçevede  siya
           set yapmak  ü2ere  silah blrakmlştlr.
           Buna karşlllk,  bazl   çevreler   (ETA-i,a;  askeri  kanat),  statünün  Bask  halklnln   çOğunluğı]nca
           onaylanmaslnln  üstünden  8 yll gibi  uzun  bir  5üre  geçmiş  o]duğu  halde,  a]ternatif  siyasal
           mod€ll€İi   dayatmak  için  terörü  araç olarak  kullanmaya  d€vam  etmektedir.

        V) Terol/  kullananlarln  bağll  olduİlaflnl  ifade  ettik]eri  siyasal  hedeflere  vaalmaslnü  olanakslz
           kllmaktadlr.
           Terör,  esas itibarıyla,  demokratik  kurumlara  sahip  olan  ülkede,  Bask halklnln  kendj kendi,
           niyönetimine  zararlü  olduğu  gibi,  ilerlye dönük  beklentilerjnin  karşllanmaslyönündeki   ça
           balaı  da erügellemektedir.


        50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57