Page 9 - Baroların Bağımsızlığı Savunmanın Dokunulmazlığı Sempozyum
P. 9
SEMPOZYUM
lara ek bir aidattır. Böylelikle konsey daha baştan kendisini sevimsiz bir hale sokmuş
oluyor. Bu Ulusal Konseyi'nin işlevini dört noktada toplayabiliriz, Kamu kuruluşları nez-
dinde avukat|ık mesleğini temsil etmek birinci işlevidir. Ancak bu uygulamada çıkan
durum şudur; Adalet Bakanı bu Ulusal Konseyi'nin Başkanı ile görüşmektense Paris
Barosu Başkanı ve Baro Başkanları Konferansı Başkanı ile konuşmayı tercih ediyor,
Ama yasal durum şu; avukatlık mesleğini kamu otoriteleri karşısında ve uluslararası
düzeyde temsil etme yetkisi konseye aittir. lkinci yetkisi meslek ilke ve kurallannı ülke
çapında uyumlu hale getirmektir. Bu konseyin sahip olduğu tek normatif yetki kural
koyabilme yetkisi olup, ancak bu yetkiyi kullandığı taktirde bütün barolann ayrı ayrı
kendi iç yönetmeliklerinde meslek ile ilgili ilke ve kurallannı yeknesaklaştırma imkanı-
na sahip olmuş oluyor. Mesela konsey bütün barolar için yeknesaklaştırılmış ve uyum-
lu iç yönetmelik taslağı hazlrladı, Bu düzenleme şu konuları içeriyordu; Avukatlık de-
ontoloji kurallan, avukatln reklam veya kendini tanltlm kurallarl, avukatlar arasındaki
yazışmaların sır niteliği ve el sürülmezliği, menfaat çatışmalan ve birlikte çalışan avu-
katln statüsü. Ama şunu hemen belirtmek isterim ki her baro kendi yönetmelağini yap-
makta bagımsızdır, özgürdür. Ancak sadece anılan bu uyumlaştırılmış dört kurah yö-
netmeliklerine koymak zorundalar, Konseyin üçüncü yetkisi ise avukatların eğitimi ve
stajı ile i|gilidir. Bölgesel staj ve eğitim merkezlerindeki eğitim programlarını uyumlu
hale getirme ve tabii en önemlisi devletin fonlardan verdiği paraları bütün bölgesel
eğitim merkezleri arasında paylaştırma yetkisine sahip olmasıdır. Bölgesel stajleğitim
merkezleri dediğimiz zaman, esas itibariyle staj eğitimi konusu var, Ancak şimdi yeni
bir tasan var, eğer bu tasarı kabul edilirse avukatların sürekli eğitimi ortaya ç|kacak ve
bunu da bu konsey üstlenecektir, Konseyin dördüncü yetkisi ise Fransa'daki yabancı
avukatlarla ilgilidir. lster Avrupa Birliği üyesi ülkelerden geliyor olsun, ister başka yer-
den geliyor olsun, bu konuda yetki konseye verilmiş. Bunun asıl amacı da örneğin gü-
neydeki bir baro ile kuzeydeki bir baro arasında farklı bir uygulama, içtihat çıkmasını
önlemektir, size sonuçta ulusal konseyin nasll oluştuğunu ve yetkilerinin neler oldu-
ğunu anlatmaya çalıştım. Sonuç olarak bir-iki noktaya dikkat çekmek istjyorum, Gör-
düğünüz gibi yeni bir kuruluş olan Konsey yaklaşık 13 yıldır var. Paris Barosu ile diğer
taşra baroları arasında bar anlaşma yapılmış oldu, bir uzlaşma noktası bulunmuş oldu.
Bu uzlaşma ile konseyin başkanı bir dönem eski bir Paris Barosu Başkanı, sonra diğer
barolardan birisi oluyor ve değişimli olarak devam ediyor. Dolayısıyla bir sıralama söz
konusu oluyor. Yani bugün artık diyebiliriz ki konsey kuşkusuz olarak avukatlık mes-
leğini temsil ediyor, ancak sadece konsey temsil etmiyor ve bütün yetkiler de onda de-
ğil. Cumhurbaşkanı Chirac hiçbir zaman bu konseyin toplantılannın açılışına gelmedi,
ama Baro Başkanlan 100.Yıl Toplantısı'na geldi ve resmi olarak Paris Baro Başkanı'nı
ve Yönetim Kurulu Üyelerini Cumhurbaşkanlığı Sarayı'nda kabul etti. Sonuç olarak di-
yebiliriz ki yeni bir kuruluş var, ama esas ağıdık, mesleğin esas ağırlığı ve gücü barolar
üzerindedir. Bu konseyin kurulmasıyla baroların yetkileri ortadan kaldırılmadı, Bir ör-
nek vermek gerekirse, kimlerin baroya kaydolacağı kararı sadece ilgili baro tarafından
DIYARBAKI R BARo5U YAYINt-{RI
8