Page 8 - Baroların Bağımsızlığı Savunmanın Dokunulmazlığı Sempozyum
P. 8
SEMPOZYUM
merkezaleştirilmesi fikri ileri sürülmedi, '183 baro var, 183 baro başkanı var ve 183 ba-
ro yönetimi var. Ulusal düzeyde temsil hiçbir zaman gündeme getiriImedi. Kamu ku-
ruluşları ve otoriteleri ile olan ilişkilerde avukatIan Paris Barosu temsil ediyordu. Çün-
kü avukatların yarısından fazlası Paris Barosu'na kayıtlıdır. Sonra bir ara resmi olma-
yan, yasal olmayan bir örgütlenmeyle -ki bunun adı Baro Başkanları Konferansı'dır-
kendiliğinden gelişen ve resmi olmayan bu geIişmeyle kamu kuruluşları nezdinde tem-
sili, iki organ yapmaya başladı, Bir tanesi bu resmi olmayan Baro Başkanlan Konferan-
sı, öbürü de Paris Barosu'dur. Sonra mesleki yani avukathk sendikalarının çabaları ve
baskıları sonucunda 199O yılında ulusal bir örgütlenmeye gidildi. Ulusal düzeydeki bu
örgütlenmenin adı Barolar ulusal konseyi oldu. Bu tartışmalar sırasında bütün barolar
başka bir deyişle 183 baronun tamamı böyle bir konseyin kurulmasına karşıydılar, An-
cak bu mesleki sendikaların baskısı, özellikle sol görüşlü sendikaların büyük baskısı var_
dı. onların baskısı sonucu o günkü hükümet olan sosyalist iktidar, Barolar ulusal kon_
seyi'nin yasal bir şekilde kurulmasını sağladı, Ben Paris Barosu Yönetim Kurulu Üyesi
olarak o tarihlerdeki tartışmalara katıldlm, Sonuçta bir uzlaşma sağlandl, Baro yöne-
timlerinin yetkilerinden hiçbir tanesi kaldlnlmadı. ulusal konsey eklenmiş oldu. Ancak
ifade ettiğim gibi barolann yetkileri kaldınlmadı.
Barolar Ulusal Konseyi 80 üyeden oluşuyor. Bunun yansl olan 40 kişi bütün baro-
lann yönetim kuruIlan arasında yapılan bir seçimle belirleniyor. Bu tarttşmalar sonu_
cunda o günün Adalet Bakanl resmi olarak açıkladı: " Bu kurulan konsey hiçbir şekilde
ulusal bir baro niteliğinde değildir ve mevcut baroların yetkilerinj ortadan kaldıramaz."
Bu sadece avukatlarln ulusal düzeyde temsilini sağlayacak kuruluştur. zaten kurulan
bu yeni Örgütün adında da bir konsey sözcüğü kullanıldl, yönetim kurulu adı kullanıl_
madı, sadece ulusal konsey denildi. sonuçta bütün barolarln şiddetle karşı çıkmaları_
na rağmen 199O yılında bu Barolar Ulusal Konseyi kuruldu. Fazla ayrıntıya girmeden
bu Baiolar Ulusal Konseyi,nin nasıl kurulduğunu ve yetkilerinin neler oIduğunu sizlere
klsaca aktaracağlm. Önce seçim usulü; üyeler farklı iki seçmen kategorisi tarafından
belirleniyor. Birinci seçmen kategorisi, tüm barolarln yönetim kurulları ve baro başkan_
larıdır, Burada sadece baro yönetim kurulu üyeleri ve başkanları oy kullanabilir, Başka
hiç kimse oy kullanamaz. lşte bu ulusal konseyi,nin yarısı bu grup tarafından seçilir.
Demek ki en azından konseyin yarısı baroların yönetim kurullan tarafından seçiliyor,
denetleniyor ve onların istediği kişiler belirleniyor. llk a0 kişi doğrudan doğruya baro_
larln yönetim kurulları tarafından seçiliyor. lkinci seçmen kategorisi diğer 40 kişiyi se_
çu."k, B, kategori ise Fransa'da barolara kayıtlı tüm avukatlardan oluşuyor, Buradaki
sistemde seçilecek diğer 40 kişiyi sendikalar kendi listelerinde belirliyorlar ve Fransa,da_
ki tüm avukatlar o listelere göre seçim yapıyorIar. sonuç olarak alınan oy itibariyle, do_
layıslyla sendikaların aidıkları oy oranlna göre o 40 kişinin dağılımı yapllıyor, Bu şekil_
de üç sene için seçim yapılıyor. Bu süre sonunda yeniden seçime gidiliyor, Bu konse-
yin yetkilerinden kısaca bahsedeceğim. konsey yetkilerini kullanmak için avukatlan
vergilendiriyor. Bütün avukatlardan alınan bir aidat var. Bu aidat baroya verilen aidat_
DİYARBAK|R BAROSU YAYINLARI
7