Page 38 - İtirazın İptali Davası
P. 38

İTİRAZIN İPTALİ DAVASI
                 cc- Davalı-borçlu tarafından -cevap dilekçesinde 207  lehine kötü-
            niyet tazminatına hükmedilmesi talep edilmiĢ olmalıdır.
                 VI-  Ġnkâr  tazminatının  miktarı:  Mahkemece  hükmedilecek
            inkâr tazminatı,“%20 dan aĢağı” olamaz. 208  Borçlu, alacaklının zararı-
            nın %20‟dan daha az olduğunu kanıtlamak suretiyle bundan aĢağı bir

            tazminata hükmedilmesini isteyemez.  209 210
                 Yargıtay 211 ,  dava  dilekçesinde  davacının  %20‟dan  daha  az
            -örneğin, % 10- icra inkâr tazminatına hükmedilmesini istemesi halin-
            de, “istekten fazlaya hükmedilemeyeceği (HMK. mad. 26)” gerekçe-
            siyle, istemle bağlı kalınmasını istemektedir.

                 Alacaklı, borçlunun itirazı ile uğradığı zararın %20‟den fazla ol-
            duğunu  ileri  sürer  ve  bunu  kanıtlarsa,  %  20‟den  daha  yüksek  inkâr

            tazminatına hükmedilmesi gerekir. 212 213  Hatta, kötüniyetle itiraz ha-
            linde, alacağın miktarı azaldıkça inkâr tazminatının yükseltilmesi, bu




            207   Bu konuda ayrıca bknz: Yuk. dipn. 72 civarı − MUġUL, T. age. C:1, s:419
            208   Ġnkar tazminatı oranı, 3494 sayılı (Bknz: 25.11.1988 tarihli RG) Yasa ile bu du-
                ruma gelmiĢtir.
                Daha önce bu oran “%15” idi. DeğiĢiklikten önce bu hüküm doktrinde “haksız
                itirazlarla takipleri durduran bu yüzden alacaklılara zaman kaybettiren ve ara-
                dan geçen süre içinde paranın satın alma gücünün azalması nedeniyle kazançlı
                çıkan  borçlular  için  caydırıcı  olabilmesi  için,  icra  inkar  tazminatı  oranının  -
                yapılacak yasa değişikliği ile- % 15‟in daha üstünde -örneğin; %40 oranında-
                yeniden saptanması ve ayrıca bu tazminatın bir kez ödenen tazminat olarak de-
                ğil, gecikme faizi biçiminde, yıllık olarak -borç tamamen ödeninceye kadar- he-
                saplanmasının isabetli olacağı” önerilmiĢtir (UMAR, B. Ġcra-Ġflas Kanunu Uy-
                gulamasında Güncel Sorunlar Sempozyumuna Sunulan “Ġcra KovuĢturmaların-
                da Uygulanan Temel Sorunlar” Ġsimli Bildiri, s:16 vd.; 37 vd.; 139 – Bu öneriye
                POSTACIOĞLU,  Ġ.  ve  ALANGOYA,  Y.  tarafından  verilen  cevaplar  için
                bknz: ags. s:42 vd.). Bu eleĢtirilerin ıĢığı altında, yasadaki “%15” oranı “%40”
                Ģeklinde değiĢtirilmiĢti…
            209   POSTACIOĞLU, Ġ. age. s:187 – KURU, B. Ödeme Emrine Ġtirazın Ġptali Da-
                vası, s:692 – KURU, B. age. C:1, s:317 – BERKĠN, N. age. s:424 – UYAR, T.
                Ġcra Ġnkar Tazminatı (Bursa Bar. D. 1986/2, s:4) – MUġUL, T. age. C:1, s:338
                vd. – ÖZTAN, Y. age. s:212 vd.
            210   Aksi görüĢ: BELGESAY, M. R. Ġcra ve Ġflas Kanunu DeğiĢen Maddeler ġerhi,
                1966,  s:47
            211   Bknz:  19.  HD.  7.12.1993  T.  10682/8389;  13.  HD.  7.10.1974  T.  2649/2316
                (www.e-uyar.com)
            212   KURU, B. age. C:1, s:318 – KURU, B. Ödeme Emrine Ġtirazın Ġptali Davası,
                s:693 – UYAR, T. agm. s:4 – MUġUL, T. age. C:1, s:412 – KOSTAKOĞLU,
                C. age. s:456 – ÖZKAN, Y. age. s:214
            213   Bknz:  19.  HD.  29.4.1999  T.  2027/2893;  15.  HD.  5.4.1999  T.  4611/1247
                (www.e-uyar.com)

            38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43