Page 146 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 146
dile getirmiştir.
Avukatlık Kanunun 76 ve 95. Maddelerinde Barolara,
“hukukun üstünlüğünü, insan haklarını savunmak ve
korumak” görevi yüklendiğini, bu sorumluluğun bir
gereği olarak Yönetim Kurulumuzun aldığı karar ge-
reğince “Kayyum” atanması yönündeki Bakanlık ka-
rarına karşı yürütmeyi durdurma talepli iptal davası
açılmıştır.
Dilekçede özet olarak Kayyum atama kararının daya-
nağı olan 674 sayılı KHK’nin Anayasa’ya aykırılığı
üzerinde durulmuştur. OHAL döneminde çıkarılan
KHK’nin olağan bir hukuk normu olarak değerlendirilemeyeceği, Anayasa Mahkeme-
sinin geçmiş dönemlerde vermiş olduğu kararlara atıfta bulunularak açıklanmıştır.
Yine Kayyum atanması kararının mevcut yasa ile bile uyumlu olmadığı, zira bakanlığın
görevden alma yetkisinin sadece “görev sırasında ve görevi ile ilgili bir soruşturma ve
kovuşturma” şartlarıyla sınırlı olmasına rağmen, bu kurala dahi uyulmadığı tespit edil-
miştir. Yani istisna olarak öngörülen kural, maalesef temel bir hukuk kuralı haline dö-
nüştürülmüş, demokrasinin temeli olan seçimin, saf dışı bırakıldığına vurgu yapılmıştır.
Kayyum atanmasıyla sadece belediye başkanı değil, ama aynı zamanda halk oyuyla se-
çilen belediye meclisi ve belediye encümeni de saf dışı bırakıldığına vurgu yapılmıştır.
Kayyum atama kararının sebep, konu, amaç ve yetki bakımdan Anayasa ve yasaya ay-
kırılığı vurgulanmış; Avrupa Konseyinin danışma organı olan Venedik Komisyonunun
gerek KHK’lar gerekse de Kayyum atanmasına ilişkin raporları da referans alınmıştır.
Uygulamanın, ülkemizin tarafı olduğu Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı ile de
uyumlu olmadığı detaylı olarak açıklanmıştır.
Son olarak Kayyum atama kararının ülkemizin uluslar arası saygınlığını önemli ölçüde
sarsmasının yanı sıra, modern dünya ile entegrasyonu ve işbirliğini dolaysıyla ekono-
mik, sosyal ve siyasal alanda engelleyen bir faktör haline gelmiştir. Demokratik görü-
nümde negatifliğe sebep olan bu uygulama, ülkede yaşayan her bir yurttaşa sorunlar
yumağı olarak geri döndüğüne vurgu yapılmıştır.
Talep olarak da OHAL uygulamalarının devamı olan bu hukuksuz uygulamadan vaz-
geçilerek, işlem hakkında yürütmenin durdurulması ve nihai olarak işlemin iptali ve
görevden uzaklaştırılan belediye başkanının derhal görevlerine iadesini talep edilmiştir.
Mahkemenin hukukun üstünlüğüne olan inancımız yenileyecek bir karar vermesini di-
liyor ve talep ediyoruz.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
DİYARBAKIR BAROSU YÖNETİM KURULU ADINA
Av. Cihan AYDIN | Baro Başkanı
145

