Page 151 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 151
Bilindiği üzere 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 47/2 maddesine göre “Görevden
uzaklaştırma kararı iki ayda bir gözden geçirilir. Devamında kamu yararı bulunmayan
görevden uzaklaştırma kararı kaldırılır.”
Yine maddenin devamında “Görevden uzaklaştırılanlar hakkında; kovuşturma açılma-
ması, kamu davasının düşmesi veya beraat kararı verilmesi, davanın genel af ile ortadan
kaldırılması veya görevden düşürülmeyi gerektirmeyen bir suçla mahkûm olunması du-
rumunda görevden uzaklaştırma kararı kaldırılır.”
Bugün itibariyle kayyum atama kararının üzerinden 2 ay geçmesi nedeniyle Bakanlı-
ğınız tarafından gözden geçirilerek bir karar verilmesi kanunun açık hükmü gereğidir.
Kayyum atama kararından bugüne kadar toplumdaki tedirgin hal devam etmektedir.
Toplum, sandıktan çıkan sonucun aksine yönelik her türlü eylemi veyahut kararı, halk
iradesinin gaspı olarak değerlendirmektedir. Halk iradesinin üstünde hiçbir irade bu-
lunmamakta, alınan kayyum kararları ile halkın iradesi yok sayılmıştır. Zira görevi se-
bebiyle suç işleyen bir başkan görevden alınsa dahi, meclisin kendi içinde bir başkan
vekili seçerek işlemlerini yürütme imkânı varken bu imkân ortadan kaldırılmış, kayyum
atanması nedeniyle bugüne kadar Belediye meclisleri fiili olarak feshedilmiştir. Halkın
seçtiği hiçbir meclis üyesi, hiçbir şekilde görevini yapamamaktadır. Bu nedenle demok-
rasinin kalbi olarak nitelenen sandığın kayyum kararıyla işlevsiz hale getirilmiş olması,
hukuk devleti ilkesine ve demokrasimize ağır bir hasar vermiştir.
Anayasanın ve Belediye Kanununun açık hükümleri gereğince görevden uzaklaştırma
tedbirine başvurabilmek için görevi gereği işlenen bir suç olması gerekir. Ancak görev-
den uzaklaştırmaya gerekçe olarak gösterilen, görevi sebebiyle işlendiği ileri sürülen
sebeplere dayalı olarak, başkanlar hakkında cezai soruşturma dahi bulunmamaktadır.
Geçen 2 aylık süreçte, görevden uzaklaştırılan belediye başkanları hakkında herhangi
bir kovuşturma açılmamıştır. Kovuşturma açılmaması, tek başına uzaklaştırma kararı-
nın kaldırılması nedeni olarak kanunda açıkça belirtilmiştir. Bu durum dahi gözetildi-
ğinde kanunun açık hükmüne göre görevden uzaklaştırma kararının kaldırılması gerek-
mektedir.
İçişleri Bakanlığı tarafından gözden geçirme kararı yapılırken, demokrasinin, hukuk
devleti ilkesinin, kanunun amacının ve kamu yararının dikkate alınarak Belediye Baş-
kanlarının derhal görevlerine iadelerini önemle ve ıs-
rarla talep ediyoruz. 18.10.2019
Adıyaman Barosu, Ağrı Barosu, Batman Barosu,
Bingöl Barosu, Dersim Barosu, Diyarbakır
Barosu, Hakkâri Barosu, Mardin Barosu, Muş
Barosu, Siirt Barosu, Şanlıurfa Barosu, Şırnak
Barosu, Van Barosu
________o0o________
150

