Page 11 - Müdafi ve Vekil İçin Temel Mevzuat TCK CMK CGİK
P. 11

Cezada Güncel Geli¸smeler

    ¸ sekilde bozuldu˘gu veya "bozulaca˘gına ili¸skin ciddi belirtilerin" bulun-
    du˘gu hallerde, valiye ildeki belirli yerlere giri¸s veya çıkı¸sı sınırlamak
    yetkisi verilmi¸stir.
       Ayrıca belli yerlerde veya saatlerde ki¸silerin dola¸smalarını, toplan-
    malarını ve araçların seyirlerini kısıtlama yetkisi verildi˘gi gibi, ruhsatlı
    da olsa her çe¸sit silah ve merminin ta¸sınması ve naklini yasaklama
    yetkisi tanınmı¸stır.
       Yapılan de˘gi¸sikli˘gin ilginç tarafı, belirtilen bu yetkilerin kamu dü-
    zeni veya güvenli˘ginin sadece bozuldu˘gu hallerde de˘gil, "bozulaca˘gına
    ili¸skin ciddi belirtilerin" bulundu˘gu hallerde de tanınmı¸s olmasıdır.
       Vali bu yetkiyi kısa süreli olarak, yani on be¸s günü geçmemek üzere
    kullanabilir.
       1.2. Mülki amirin görevlendirdi˘gi kolluk amiri

       Suç i¸slenmeden önce kollu˘gun önleyici yetkileri varken, i¸slendikten
    sonra adli yetkiler kullanılır. Böylece önleyici görevler ile adli görevler
    arasında, bizim “duvar” diye adlandırdı˘gımız bir sınır söz konusu-
    dur. Türk hukukunda bu ilkeye ters dü¸secek ¸sekilde, yürütmenin ajanı
    mülki amire, adli i¸slemler yapan bir kolluk amiri görevlendirme yetkisi
    tanınmı¸stır. Bu süje ilk olarak 6638 sayılı Kanun’la de˘gi¸sen PVSK 4/A
    ve CMK 91/4 maddelerinde görülmü¸stür. Mülki amirin görevlendir-
    di˘gi kolluk amiri toplumsal olaylarda gözaltı i¸slemleri yapabilmektedir
    (CMK 91/4).
          ˙
       1.3. Idari gözetim kararı
       Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (YUKK 2013-6458),
    yabancıları sınır dı¸sı etmek üzere, valilere idari gözetim altına alma
    kararı verme yetkisi tanımı¸stır.  1
       ˙
       Idari gözetim kararı, süresinin uzatılması ve her ay yapılan de-
    ˘ gerlendirmelerin sonuçları, gerekçesiyle birlikte yabancıya veya yasal
                                         ˙
    temsilcisine ya da avukatına tebli˘g edilir. Idari gözetim altına alınan
    ki¸si, bir avukat tarafından temsil edilmiyorsa, kendisi veya yasal temsil-
    cisi, kararın sonucu, itiraz usulleri ve süreleri hakkında bilgilendirilir.
       ˙
       Idari gözetim i¸slemine kar¸sı yargı yoluna ba¸svuranlardan, avu-
      1 ˙
      AIHM idari gözaltı uygulamalarını, özgürlük kısıtlaması kapsamında oldu˘gu için sözle¸smenin
    be¸sinci maddesi açısından denetlenmektedir. 25.01.2018 tarihli J.R, and Others v. Greece kararında
    AB ile Türkiye arasında yapılan mülteci iade anla¸smasında iltica talep edenlerin tutuldukları ve
    sıkça olay ya¸sanan merkezlerde otuz gün boyunca tutulma Avrupa ˙ Insan Hakları Sözle¸smesine ay-
    kırı de˘gildir. 20 Mart 2016 tarihinde Avrupa Birli˘gi üyeleri ve Türkiye arasında göçmenlerin geri
    gönderilmesi konusunda sözle¸sme yapılmı¸s ve bu sözle¸smeye göre belli ¸sartlar altında gayri nizami
    göçmenlerin Yunanistan’dan Türkiye’ye geri gönderilmesi kabul edilmi¸stir. Afgan uyruklu üç ba¸s-
    vurucu 21.03.2016 tarihinde Yunanistan’da bir adaya geçmi¸sler ve yakalanıp göçmenlerin tutuldu˘gu
    merkeze götürülüp yerle¸stirilmi¸slerdir. Polis amiri tarafından göçmen merkezinde kalmalarına izin
    verilmi¸stir. Öngörülen yasal sürelerin yarı açık merkezde ki¸siye ula¸sılamaması nedeniyle idari i¸s-
    lerin tamamlanma süresinin a¸sıldı˘gı ve keyfi bir davranı¸s yapılmadı˘gı saptandı˘gı için ihlal kararı
    verilmemi¸stir.
    12
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16