Page 11 - Müdafi ve Vekil İçin Temel Mevzuat TCK CMK CGİK
P. 11
Cezada Güncel Geli¸smeler
¸ sekilde bozuldu˘gu veya "bozulaca˘gına ili¸skin ciddi belirtilerin" bulun-
du˘gu hallerde, valiye ildeki belirli yerlere giri¸s veya çıkı¸sı sınırlamak
yetkisi verilmi¸stir.
Ayrıca belli yerlerde veya saatlerde ki¸silerin dola¸smalarını, toplan-
malarını ve araçların seyirlerini kısıtlama yetkisi verildi˘gi gibi, ruhsatlı
da olsa her çe¸sit silah ve merminin ta¸sınması ve naklini yasaklama
yetkisi tanınmı¸stır.
Yapılan de˘gi¸sikli˘gin ilginç tarafı, belirtilen bu yetkilerin kamu dü-
zeni veya güvenli˘ginin sadece bozuldu˘gu hallerde de˘gil, "bozulaca˘gına
ili¸skin ciddi belirtilerin" bulundu˘gu hallerde de tanınmı¸s olmasıdır.
Vali bu yetkiyi kısa süreli olarak, yani on be¸s günü geçmemek üzere
kullanabilir.
1.2. Mülki amirin görevlendirdi˘gi kolluk amiri
Suç i¸slenmeden önce kollu˘gun önleyici yetkileri varken, i¸slendikten
sonra adli yetkiler kullanılır. Böylece önleyici görevler ile adli görevler
arasında, bizim “duvar” diye adlandırdı˘gımız bir sınır söz konusu-
dur. Türk hukukunda bu ilkeye ters dü¸secek ¸sekilde, yürütmenin ajanı
mülki amire, adli i¸slemler yapan bir kolluk amiri görevlendirme yetkisi
tanınmı¸stır. Bu süje ilk olarak 6638 sayılı Kanun’la de˘gi¸sen PVSK 4/A
ve CMK 91/4 maddelerinde görülmü¸stür. Mülki amirin görevlendir-
di˘gi kolluk amiri toplumsal olaylarda gözaltı i¸slemleri yapabilmektedir
(CMK 91/4).
˙
1.3. Idari gözetim kararı
Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (YUKK 2013-6458),
yabancıları sınır dı¸sı etmek üzere, valilere idari gözetim altına alma
kararı verme yetkisi tanımı¸stır. 1
˙
Idari gözetim kararı, süresinin uzatılması ve her ay yapılan de-
˘ gerlendirmelerin sonuçları, gerekçesiyle birlikte yabancıya veya yasal
˙
temsilcisine ya da avukatına tebli˘g edilir. Idari gözetim altına alınan
ki¸si, bir avukat tarafından temsil edilmiyorsa, kendisi veya yasal temsil-
cisi, kararın sonucu, itiraz usulleri ve süreleri hakkında bilgilendirilir.
˙
Idari gözetim i¸slemine kar¸sı yargı yoluna ba¸svuranlardan, avu-
1 ˙
AIHM idari gözaltı uygulamalarını, özgürlük kısıtlaması kapsamında oldu˘gu için sözle¸smenin
be¸sinci maddesi açısından denetlenmektedir. 25.01.2018 tarihli J.R, and Others v. Greece kararında
AB ile Türkiye arasında yapılan mülteci iade anla¸smasında iltica talep edenlerin tutuldukları ve
sıkça olay ya¸sanan merkezlerde otuz gün boyunca tutulma Avrupa ˙ Insan Hakları Sözle¸smesine ay-
kırı de˘gildir. 20 Mart 2016 tarihinde Avrupa Birli˘gi üyeleri ve Türkiye arasında göçmenlerin geri
gönderilmesi konusunda sözle¸sme yapılmı¸s ve bu sözle¸smeye göre belli ¸sartlar altında gayri nizami
göçmenlerin Yunanistan’dan Türkiye’ye geri gönderilmesi kabul edilmi¸stir. Afgan uyruklu üç ba¸s-
vurucu 21.03.2016 tarihinde Yunanistan’da bir adaya geçmi¸sler ve yakalanıp göçmenlerin tutuldu˘gu
merkeze götürülüp yerle¸stirilmi¸slerdir. Polis amiri tarafından göçmen merkezinde kalmalarına izin
verilmi¸stir. Öngörülen yasal sürelerin yarı açık merkezde ki¸siye ula¸sılamaması nedeniyle idari i¸s-
lerin tamamlanma süresinin a¸sıldı˘gı ve keyfi bir davranı¸s yapılmadı˘gı saptandı˘gı için ihlal kararı
verilmemi¸stir.
12