Page 10 - Müdafi ve Vekil İçin Temel Mevzuat TCK CMK CGİK
P. 10

˙
                                    CEZADA GÜNCEL GELI¸SMELER
                       Prof. Dr. Feridun Yenisey, Prof. Dr. Ay¸se Nuho˘glu, Av. Dr. Salih Oktar

                        Bu metin ceza muhakemesinde müdafi veya vekil olarak görev
                     alan avukatların yararlanması için kaleme alınmı¸stır. Suçun önlenmesi
                     için yürütmenin temel hak ve hürriyetleri kısıtlayan bazı tedbirleri
                     alması gereklidir. Anayasa’nın 13.maddesi uyarınca bu tür tedbirlerin
                     kanun ile düzenlenmesi ve kanunun Anayasa’nın ilgili maddesindeki
                     amaca uygun olması gereklidir. Önleyici idari yetkiler son zamanlarda
                     önemli de˘gi¸siklikler ya¸samı¸stır. A¸sa˘gıda bu yetkilerdeki de˘gi¸sikliklere
                     de˘ginildikten sonra, koruma tedbirlerinde ve ceza muhakemesinde
                     özellikle müdafiyi ilgilendiren güncel de˘gi¸sikliklere yer verilecektir.
                          ˙
                        1. Idari Yetkilerdeki De˘gi¸sim
                        Devletin adli yetkileri, suçun i¸slenmesinden sonra ba¸slar. Buna kar-
                     ¸ sılık, suçun i¸slenmesinden önce suç tehlikesini ve genel olarak toplumu
                     tehlikelere kar¸sı korumak amacıyla kollu˘ga önleyici yetkiler tanınmı¸stır.
                     Bu yetkiler, idari yetkiler olarak adlandırılır ve idari önleyici tedbirlere
                     ba¸svurabilme imkânı verir. Uzak ve yakın tehlikeleri önlemek amacıyla
                     ba¸svurulan tedbirlerin büyük kısmı hak ve özgürlükleri kısıtladı˘gı
                     için kanunla düzenlenmesi, somut olgulara dayalı olarak uygulanması
                     gerekir.
                        Hukukumuzda yürütmeye tanınan yetkiler arasında, örne˘gin sporda
                     ¸ siddetin önlenmesi amacıyla stadyumda seyir yasa˘gı, kadına ¸sidde-
                     tin önlenmesi amacıyla ¸siddet uygulayan e¸sin evden uzakla¸stırılması,
                     terör ve toplumsal olayları önlemek için silahlı kuvvetlerden yardım
                     istemesi gibi yetkiler yer almaktadır.
                        Bu yetkilerin dayana˘gı somut tehlikedir. Somut tehlikeyi yaratan
                     ki¸siye, ¸süpheli de˘gil, tehlikeli ki¸si (Gefährder) denir. Hedef ki¸si ise,
                     istihbarat yetkilerini harekete geçirir. Kolluk ve istihbarat yetkilerinin
                     kullanılmasında, korunan hukuki yararlar arasında denge (Rechtsgüte-
                     rabwegung) ve üstün yararın korunması ilkesi uygulanır.
                           ˙ ˙
                        1.1. Il Idaresi Kanunu’nda yapılan de˘gi¸siklikler
                        ˙ ˙
                        Il Idaresi Kanunu’nun valinin görev ve yetkilerini düzenleyen 11.
                     maddesinde Devletin suç i¸slenmeden önceki yetkileri geni¸sletilmi¸stir.
                                       ˙
                     Bu geni¸sletme önce Iç Güvenlik Paketi diye bilinen 2015 tarihli 6638
                     sayılı Kanun ile gerçekle¸smi¸sti. 2018-7145 sayılı Kanun ile kamu düzeni
                     veya güvenli˘ginin ola˘gan hayatı durduracak veya kesintiye u˘gratacak
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15