Page 82 - - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Sonuç Raporu
P. 82
çocuğun sosyal ve ailevi durumu, 8eçmişi, okul durumu v€ eğitimi hal*mda bil8i sahibi olacak ve
çocuğlı tanryacakhİ. Arnaç haldmin çocuk hakkında §ağ8örülü biİ kaİaI vermesinin sağlarımasldür,
Çocuk Koruma Kanunun 35. maddesinde de §osyal inceleme nPorü yer almrşhf.'s Çocuk ceza
adalet sisteminde bu kadaı önemli bir yeri olan sosyal inceleme raPorunun hiçbir dosyada
alırımamrş olİnast bu maddmin uytularümadığıfl göstermektediİ- Bu maddenin uytulaİımaması
çok önemli bir sa!ılnma haklonın i}ılalini otuşturmaktadır. Bu il ali önleme konu$nda ise en
büyiiİ $Iev çocuklann sanürmanlan olan a\,,ukadaİa düşmektiİ-
Iv- soNUç vE ÖNERiLER
2253 sar,llı Kanun döneminde yar8laması başlayan Çoclk Korıma Kanunu döneminde devam
edm dosyalarda hem ulusal hem de uluslar ara§ı çocuk adalet sisteminin ilke§in€ uy8ün olmayan
durulTılaİ mevolttuİ.
1, Kollukta ifade alrnmasl ve ifade içeren kolluk i§l€mleİinin §ayısırun çokluğl; öncelikle
eğitim v€ törüşmelerle kaldınlması için çahşma yaPr]magru mii.rnkijn olnadığında
müdafilerin ifuaz yoltmtm daha etkin biçimde kullanmalan geİ€ğini ortaya koymaktadır.
2- Farik ve mümeryizlik raporlannm büyii* klsmü usule uygün almmam]ş oluP, müdafilerin
raPora itirazlarünn gerekçeli olma6ı, temlz nedeni yapmalan usule ayIqİl*ları ortadan
kaldürmakta etkili olacaktır,
3. Gözaltü süreleri açsündan müdafilerin tözalhna alınma ve s€rbest blrakılma futanaklann da
saat yer alması konu§unda denetim yaPmalan ve uyarmalan gereğini ortaya koymaktadır.
Tufukluk süİeleri çok uzun oluP tedbiİ olmanın d,şına çkhğmdan Yar&tay ve AiHM 'ne
baş!.urularda bu konu dikkate alınmalrdıİ-
5. Hi(bif dosyada sosyal inceleme İaPonı almmamış otması açk hukuka aylorılrl oluP bu
konuda müdafilerinlslar(.ı olmasl gerekmekt€dir.
6, Müdafilerin dosyalan diizensiz takiplen ise Barolar ag§ından en 6nernli problem oluP bu
konuda €tkin bir sistem kurulmalıdır.
ı5 Çook Koruna Kanunu Madde 35 G) au ıGnun ıGPgl]mdaii çodklar h.ık,nda ısnieheler, çooü haİjnl€n v€ya dmhuny'l
qv.nfu.a 8m(liğind. çmğü bireysel örelliklt.ini v€ sGyal çevrcs,ni a&fu inot me yaPhnİr sosyat inct,me raPofu,
çooğm jşl€diği 6ilin huhk ar v€ sotuçtam ıgima ve bu fiitle il8ili ot all( .lavran§tam yönlmaime y€t n€ğinjn
manİmetaialndanbldiİinde8özönü.debJllndurulur
,72

