Page 77 - - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Sonuç Raporu
P. 77

3. Tutüklama


               Çocuk  Haklan sözleşmesj,  Havaİa  Kuralları  ve Pekin Kulallannda  çoQğun  tı.rfuklanmasl
            al*onulma9  ve haPsedi]rnesinin  en son  çarc  olaİak ve en ksa süre için  baş,VT  rrulacak  bir önlem
            olduğu  kabul edilmiştir.3,'

                Ço.uk  Koruma  Kanunu'da  ar,ın  ilkeyi benimsemiş  ve teme] ilklerde  özgürlüğiinden  yoksun
            bıİakmaİİn  en son  çare  olduğunu  kabul etmiştir.lo Yine  ÇKK'nda  tufuklamanın  istisnai  olalak
            baş.rrlulacak  bir tedbir olduğ  ,  15 yaşındaİ  kiiçük  çocuklann  iist smrrt  beş yü aşmayan  suçlaıdan
            dolayl  tutuklanmayacağ  kabul  edilmiştil.   11  Buna kaIşn  incelenen  dosyalaİn  %16 sında tufuklama
            karart verilrniştir,  Tufuklama  karar]armn   8ene]likle,   gasp,  adam öldürme ve öldürmeye  t€şebbiis,
            cinse]  bütiinlüğe  kaİşı sılçlal  da verilmişse  de zaman  zaman  lİrszlrk  suçundan  dolayı  da tuhıklama
            kanrlan  venldiği  8örülmektediI.



                                             TuTUKLAlt  A DURuMlJ
                                                                   E TUTUKLAMA
                                                                    VAR  69;0116












                                 E TUTUKLAMA
                                  YoK  367; %84

                                        Gfafik  10 - TütuıJu  dosya  düİümu

                Tutuklama;  geçici  ve istisnai bir tedbir  olmastna  kaİştn  1 - 897 gün  arasında  fufuklu  kalan
            çocuklar  bulünrnaktadır.  Bazı  çocuklann  ise halen  futırltuluk  durumu devam  etmekte  o]uP  (6
            dosya)  bunlann futı*luluk  süreteri  dikkate  almamamlştıI.  ortalama  fufuklulük  süIesi  193 gündür.
            Tutuklutu-k  duİumünun               karardan  sonra  da hükmen  fufuklu  olarak  devam ettiği
            düşiirtijlüIse  aslünda tedbir  değil  ceza  olarak  uygulandığ   8örülrnektedn.   Tutukluluk  durumunda
            haklaf daha  kısıdı  olııp,  geçici  olduğu  diişiiniildüğii  için eğitim, etkinlil  ve y€niden  toPluma
            kazandırmaya  yirnelik  faaliyettel  de  çok  sınüIlı  kaldıgl  ya da olmadtğü  için  çocuklar  için olumlu  bir
            etkisi  bulunmamaktadtr.

            1ÇllsNlndd€37b)Hıoirç@kydadışryadakeyfibiçimdeözglniiğündenyoksJnbt.a*rlrnayacalhiBirçooğlnfufuklmasr,
              alrkonulnası  v.ya  haPsi yasa  gereği  otaak  ve an@k  en m ba§vmlacat  bir önlm  otaü,I(  düşijnülüp,  uy8r olabileel  en kı9
              süre  i]e snrrlı  fufuta.akhr
            r  rbvaa Kuall  ü Madde  2,  Çofu(laı  m.aı,  bü Kralt  ite, Birteşnjş  Mll.der  Çoüı  ceza  Adaleh  sisteninin Uy8llması
              Haltmda  Asaan strdart  Kuraılar'da  (B.ijing  Kuıarlan)  yer  alan  ilke]ere  ve usuı.r€  ai]re  i]z8!.lükLnnden  yo}isun  bİa*nabiİ..
              Bir  ç@ğun  özgürlügrindm  yok§r  brraklması  başvurulabilec€k   en h  t.dbirdir,  bu  tedbir  ishsnai halle.de  v€  zofurnu  asgari  bir
              siiie  için  kulla.ıtabitir,  Özsü.tiin€n  yoksr  büralma  süesinin  uunuğma  yeikiti  yar8ı  maıamtan  ta.ahndan  karai  verür,  bü
              karI  çooğun  daha elkn  sal'venlm$i  ihtmalini  o.bdm katdmz,
            !  ÇK<  Madde  4 i,  Ço.ltlar  hakİmda  i'zgx.hğu ıjİlayı.ü  tedbille.  ile haprs Ğzaffi d son  çare  olaral başwrulnası,
            n  ÇK(  Madde  21.  (1] orbeş  yaşnr  do]dumanş  çoettar  hakkmda  üsl snın  beş yütı  aşmay  haPis rezasDl  €eEktirtn   fiiıe.indm
              dolayı  tttıi<ram t  an venLmlz,

                                                                                                   61
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82