Page 60 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 60

istiyo.uz.  ln§an  haklannı  he.kes adına garanti  etmek,  bir€yjn  değil,  devletin
           so.ırm]ulı]ğudİjr  Bİeylerin  sorumluluğu  da tartışllabilir  bu a]anda ama o ayrı
           bir soru.  Bu yatay  iIişkjde  baz| hareket]erin,  bazı eylemlerin  suç kapsamlna
           al,nmas,  gerektiği  sorumlu]uğunu  devlete yükler  bu yatay ilişkjde  ve bu
           eyIemler ceza  Politikasüyla  be]irlenir.  Diğe.  bi.eylerin  insan  haklarını
           kolumada  as]ünda  bileyjn  bir §orum]uıuğu  yoktuü.  Bunu da negatif  olalak
           adlandırıyoİum.  Bu dev]etin  so.umluluğudur.  D€vletlerin  kendi  insanını,  insan
           haklan  ihlallerinden  uzak  tutma  ve bunu  garanti  etme gibi yükümlülüklerj
           vardıı  Bu arada Fin]andiya  ceza hukuku  ve onun  tarihiyle  ilgili bilgi vermek
           istiyorum  size.  Fin]andiya'daki  en eski ceza  hukuku 1889  yllına  yani
           Finlandiya'nln  Rusya'dan  bağımsızlığlnl  kazandlğl tarihe  dayanüı  BununIa
           birlikte  ceza Hukuku Komitesi l972'de  kuruldu  ve 1976'da  çok  kaPsamlı  bil
           lapor ve.iyorlaı  Ta§lak  haline getirilen  bu raPorda  c€za  hukuküı  adına
           amaçlaı  değerlel  içeriyo. ve bu FinIandiya  c€za  Hırkukunun  başlangıç
           noktasl  kabul  ediliyol. KuluIan  komitenin  verdiği  kararda,  ceza  hukukunun
           tümüyle  gözden geçjıilmesi  gerektjği ve revize  edilmesi  yönünde,  böy]e  bir
           kaıar  aldl  komite  ve bu.ada  bir takım değerler  yeniden  yap|]andlnldü  ve bu
           konuda ceza  hukukuna  bir taklm  yeni öneriIer  Ve eklentiler  getiril'yoı  Bır
            ay.lntüh revizyona  rağmen,  daha  sonra  1976'dan  sonra bi.taklm  yeni kurallar
            b€nimseniyor   ve €ski  kanunIann  bazılan  iptal ediliyoı  l980'den  sonla  da özel
            bir ceza  hukuku  Poesi  gündeme  geliyor  ve revizyon  hakkmda  bir taküm  yeni
            öneriler  getiriyor  ceza  hukuku  hakklnda.  Ve bu akademisyenler,  sivi]  toplum
            kuruluşları  ve bazü  uzman]ardan  oluşan bir  çaltşma   gnubıJ  oluşturuluyor
            Finlandiya'da.  Revizyon  PaketIer'  hazırlanıyor  ve bu proje  l999'da  sona
            eıiyoı  Bu konuda  anahta. dİşüncelerden  birisi ceza gerektiren  hususlan  en
            azindan  çok  cjddi cezalar  için bir kanun başlığü  altında  topıayıP  o.ada
            birleşti.mek,  bi. djğe.i  de bütün  bu kanunla.ın  ceza  hukuku ile bağdaşır  hale
            getirmek.


               ceza  Politikası  ile ilgili biIgi  veıeyim.  Dikey  i]jşki  iıe ilgili bu birinci
            soruydu.  Devletin  ceza  hukırku  ile neleri  yerine getirmesine  izin ve.ilmelidi..
            Daha  basit bi.  şekilde  ceza  hukuku nasll adil ha]e  dönüştü.ü]ebilir.  ceza
            hukuku  insan haklannl  korumalıdlr  fakat bir diğer  yandan  ceza hukuku  bazü
            insan  haklannl  da sünln]al. Örnek  otarak Finlandiya'da  farkİ bir etnik  gruba
            karşı  kin ve n€fret  uyandİmakla  ilgili cezai  yaptünmlaı  bünıj  yapanlann
            konuşma  v€  ifade özgüllüğİnü  kısltIaı  Bu yasa madde§i  aşı.,  sağcl  ve Nazi
            yanllsı  haleketle.e  karş!  uyguIanmüştl..  Benzer  bi. kanun  Türk ceza
            Kanununun  312.  madde§inde  de va.dl., fakat konuşma  özgürlüğü  herhangi
            bir etnik  guruba  karş| kin ve nefret duymak  için kullanılmamalıdıı  Her  şeyden
            önce  yasaI korumanln  amaçları  tanlmlanmal,dır.  Bu tabji ki yere  ve zamana
            bağhdıı  Bununla  bir]ikte  günümüzde  yasal koruma  u]uslararasl  insan  hakla.ı


            54
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65