Page 648 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 648
Verilen Kısıtlamaların, Öngörüldükleri Amaç
Dışında Uygulanamaması) ve Sözleşme'ye
Ek 1 Nolu Protokol’ün 3. maddesinin (Seçme ve
Seçilme Hakkı) ihlal edildiğine karar vermiştir.
Ülkemiz açısından AİHS’in 18. maddesinin ih-
lal edildiğine ilişkin bu ilk kararda, Demirtaş’ın
tahliye edilmesi gerektiği de belirtilmiş ancak bu
karara rağmen Demirtaş tahliye edilmemiştir.
Selahattin Demirtaş 18 Eylül 2019 tarihinde
AİHM Büyük Daire'de yapılacak duruş-
ma öncesi, tutuklu olarak yargılandığı Ankara
19. Ağır Ceza Mahkemesi dosyasından 2 Eylül
2019 tarihinde tahliye edilmesine rağmen, başka
bir dosyadan kesinleşen 4 yıl 8 aylık hapis cezası onanmış ve bu gerekçeyle tahliye
edilmemiştir. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı, 20 Eylül 2019 tarihinde zaten Ankara
19. Ağır Ceza Mahkemesi davasında suçlama olarak ileri sürülen 31 fezlekeden birini
teşkil eden 6-8 Ekim 2014 olaylarını gerekçe göstererek, Demirtaş hakkında yeniden
soruşturma başlatmış ve bu dosyadan da tutuklama kararı verilmiştir. Demirtaş’ın ikinci
kez tutuklanmasının üzerinden 15 ay geçmesine rağmen hala bu iddia ile ilgili dava
açılmamıştır.
Hem hükümet, hem de Demirtaş’ın avukatları tarafından Büyük Daire’ye taşınan
Daire Kararı hakkında Büyük Daire, incelemesini tamamlayarak 22 Aralık 2020’de
kararını açıklamıştır. Büyük Daire kararında özetle “Demirtaş’ın siyasi amaçlarla
Sözleşme'ye aykırı bir şekilde tutuklandığı, meclis içinde ve dışında yaptığı ko-
nuşmaların yargılamaya konu edilmesi nedeniyle ifade özgürlüğünün ve serbest seçim
hakkının ihlal edildiği, 20 Eylül 2019 tarihli ikinci tutuklamanın da ilk tutukluluğun
devamı niteliğinde ve Sözleşme'ye aykırı olduğu ve derhal serbest bırakılması
gerektiği” belirtilmiştir.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin çekince koymaksızın imzaladığımız 46. Maddesine
göre, Mahkemenin kararları tüm üye devletler için bağlayıcıdır. Yine Anayasa'nın
90.maddesine göre ulusal norm hiyerarşisinde Türkiye’nin taraf olduğu sözleşmeler-
de yer alan hükümlere üstünlük tanınmaktadır. AİHM kararlarının uygulanmamasının
Konsey'den çıkarılmaya kadar giden sonuçlarının olduğu da unutulmamalıdır. Bu
nedenle; Türkiye’nin uluslararası yükümlülükleri de dikkate alındığında, Anayasamızın
2. Maddesinde belirtilen bir hukuk devleti olmanın gereği olarak AİHM kararı derhal
yerine getirilerek Selahattin Demirtaş, tahliye edilmelidir.
Adana Barosu Başkanlığı
Adıyaman Barosu Başkanlığı
Ağrı Barosu Başkanlığı
Ankara Barosu Başkanlığı
647

