Page 157 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 157

gerilik tanısı gibi gerçekçi olmayan yaklaşımlarla  azınlık çocukları eğitim dışına itil-
          mektedir. Türkiye’nin Sözleşmeye koyduğu çekinceleri  ivedilikle kaldırması gerekti-
          ğini vurgulamak isteriz.

          Hepinizin bildiği üzere Yargı Reformu Strateji Belgesi’nin ilk paketi 24 Ekim 2019’da
          Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. Paket, adalet sistemi ile temas eden ço-
          cuklar bakımından olumlu olarak değerlendirilebilecek adımlar içermekle birlikte, dü-
          zenlemelerin yeterli olmadığı görülmektedir. Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 236. mad-
          desine eklenen 4 ve 5. fıkralar ile daha önce Başbakanlık Genelgesi şeklinde düzenlenen
          Çocuk İzlem Merkezlerinin kanun kapsamına alınması çocuğun yargılama aşamaların-
          da örselenmesini önleyecek önemli bir düzenleme ise de,  birtakım eksiklikler ihtiva
          etmektedir. 5. fıkrada, yalnızca TCK’nın 103/2. maddesinde düzenlenen nitelikli cinsel
          istismar suçundan mağdur olan çocukların soruşturma evresindeki beyanları, bunlara
          yönelik hizmet veren merkezlerde Cumhuriyet savcısının nezaretinde uzmanlar aracı-
          lığıyla alınacağı belirtilmiş olup, önemli bir adımdır. Ancak ÇİM’de ifadesi alınacak
          çocuklar kapsamında sadece TCK 103/2.maddesindeki suçtan mağdur olan çocukların
          sayılması, TCK 103/1 – 104 – 226 - 227.maddelerinde yer alan cinsel suçların mağduru
          olmuş çocukların ifadesinin özel ortamlarda ve uzmanlar eşliğinde alınmayacağı, bir
          diğer deyişle kanun koyucular tarafından; bu maddeler kapsamında  çocuğun psikolojik
          olarak etkilenmediği şeklinde kabul edemeyeceğimiz bir niyet ortaya konmuştur. Yine,
          TCK 104.maddesinde yer alan suçun mağduru çocukların ÇİM’de beyanlarının alınma-
          yışı, erken yaşta evlendirilen çocukların özgür bir şekilde beyanda bulunamayacaklarını
          ve bu nedenle çocuk yaşta erken evliliklerin önlenemeyeceği neticesini doğuracaktır.

          Yargı Reformu kapsamında, İkinci yargı paketinin içerisinde daha önce gündeme gelen
          ancak kamuoyundan yükselen tepkilerin ardından geri adım atılan, “çocuk ile cinsel
          istismar failinin arasındaki yaş farkının 10’un üzerinde olmaması ve evliliğin gerçek-
          leşmesi halinde cezanın ertelenmesi” hükmünün de yer alacağı öne sürülmektedir. Bu
          düzenlemenin çocuk yaşta, erken ve zorla evlendirmelerin önünü açacağı, cinsel istis-
          marı  meşrulaştıracağı açıktır. Siyasi erklere buradan çağrımızdır. Bu yönlü bir düzenle-
          menin çocuğun cinsel istismarını meşrulaştırmaktan öteye gitmeyecektir. Kamuoyunda
                                              156
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162