Page 27 - CMK Görevlendirmeleri İçin Uygulamada Rehber El Kitabı
P. 27
CMK GÖREVLENDİRMELERİ İÇİN UYGULAMADA REHBER EL KİTABI
olanağının bulunmaması hallerinde herkes tarafından geçici ola-
rak yakalama yapılabilir. Ayrıca, CMK m. 90/2 uyarınca, kolluk
görevlileri de tutuklama kararı veya yakalama emri düzenlenme-
sini gerektiren ve gecikmesinde sakınca bulunan hallerde; Cum-
huriyet savcısına veya amirlerine derhal başvurma olanağı bulun-
madığı takdirde, yakalama yetkisine sahiptirler.
NOT: CMK m. 145 uyarınca, ifadesi alınacak veya sorgusu yapıla-
cak kişinin davetiye ile çağrılacağı belirtilmiştir. Davetiyeye, çağrıl-
ma nedeni ve gelmezse zorla getirileceği açıkça yazılır.
NOT: CMK m. 98 uyarınca, soruşturma ve kovuşturma aşamasında
“yakalama emri” düzenlenir. Yakalamada esas kural, hakim kararı
ile yapılmasıdır. Ancak, istisnai olarak CMK m. 90’da kolluğun mev-
cut bir yakalama emri olmaksızın yakalama yapabilmesinin şartları
sayılmıştır. Bu nedenle yakalama emrinin hangi durumda düzenle-
nebileceğine bir göz atmak faydalı olacaktır. CMK m. 98 uyarınca,
soruşturma aşamasında yakalama emri, çağrı üzerine gelmeyen
veya çağrı yapılamayan şüpheli hakkında Cumhuriyet savcısının is-
temi üzerine sulh ceza hakimi tarafından veya tutuklama isteminin
reddi kararına itiraz halinde, itiraz mercii tarafından düzenlenebilir.
NOT: Kovuşturma aşamasında yakalama emrinin CMK m. 98/3
uyarınca, kaçak sanık hakkında re’sen veya Cumhuriyet savcısının
istemi üzerine hakim veya mahkeme tarafından düzenlenebileceği
belirtilmiştir. “Kaçak sanık”tan bahsedildiği için CMK m. 247 ve
248 uyarınca, kaçaklık prosedürüne uygun yapılan işlemler netice-
sinde bu kararın verilmesi gerekmektedir.
NOT:668 s. OHAL KHK’si m. 1-b hükmü (6755 s. K.) “Hakkında
yürütülen soruşturmanın sonuçsuz kalmasını sağlamak amacıyla
yurtiçinde saklanan veya yabancı ülkede bulunan ve bu nedenle
Cumhuriyet savcılığı tarafından kendisine ulaşılamayan şüpheliye
26