Page 181 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 181

DiI Hakl,anna  ilişkin
                                                              ULusLararasl  Belgeler

               sı standartlaİdıİ.  Bu bağlamd4  tiim AGiT kahhmcrsı  Devletlerin
              ü§tlenmiş  oldukları  yükiimlüliikleri,  özellikle  de, IV.

                   Bdlümü'nde  Devletlerin ulusal  azınllklarla  itgili yükümlü-
               lüklerinin  ayİınh]r  olarat  belirtildiği  1990 tarihli  irüsani Boyut
               Konferansı  Kopenhag  Belgesi'ni  kabul  eden Devletierin üstlenmiş
               oldukları  yükümliil<leri  hahİlamak  önemlidiİ. Aynca,  AGiT  üyesi
               büttin  Devletler, azınlık  haklan  da dahil otmak üzere  Birleşmiş
               Milletleİ'in  ir§an haklanyla  itgili taahhüdelini  yerine  8etrİmek-

               le ve yine AGiT  üyesi Devletlein  büyük  bil  çoğuİıluğu  AvruPa
               Kon-§eyi  standartlarına  uymakla yükün  üdlirler.

                   Yaklaşık  5 yıllık yoğıın  bir faaliyet  surecinden  sonra, UAYK
               il8ilendiği  biİçok  Devlette  dikkatini   çeken  ve tekrarlanmakta  olan
               bazr sorunları  Ve konulan  tesPit etmiştir. lİusal  azınlıklann  dil
               hakları;  yani ulusa] azınlk]ara  merısup  kişilerin  kendi  dillerini
               özel  ve kamusal  alanda  kullanma  hakkl, burılardarr  soıurılartlan
               birisidiı.  Uluslaıaıası  insan hal,Jarı  belgeleri biıçok  fa]ki bağlam-
               da bu hakka  işaret eder. Di bir yandan, kirrılikle  yakından il8ili
               kişisel bir konudur.  Diğeı yandan,  birçok duıumda  kamu  çkan-
               na konu  olan toPlumsal  öIgiitlenmerun  önemli  bir aracıdır.  Doğal
               olarak, dilin kullanrmı  biıçok açrdan  Devletin  işlevselliği  ile doğ-
               rudan ilgilidiİ.  Dolayıslyla,  insan haklanna  uymayl  taah}ıüt eden
               demokıatik  bir Devlette,  mevcut  farlılıklar  arasünda uyum  sağla-
               ma,siyaset  ve hukukun  önenıli bir konusu  haline ge]rnektedir.  Bu
               farklıhk]ar  aİaslnda  doğru  bir denge  kurulamamasl  etnik gruPlar
               arası  gerilimiere kaynak  olabilmektedir.

                   UAYK bu düşijnceyle  1996 yazında, AGiT  üyesi  Devlet]eIde
               ulusal  azlnlıİlaıa  mensuP kişileIin  dil haklannn  uygun ve futaİ-
               h biİ  şekilde  uy8ulanması  konusunda  tavsiyelerini  almak üzerg
               Etnik  Gruplar  Arası ilişkilel Vak{ı'ndan,  uluslaIaIasl  düzeyde  ta-
               nlnmrş  biı grup uzmana  danşmasürır  taleP  etti, UAYK'nin  daha
               önceki benzer bir talebi  sonucırnda  Ulusal Azırılıklann  Eğitim
               Haklaİma  i]işkin  Lahey  Tavsiyeleri  Ve AçııJayıcı  Not1  oİtaya  ç*-
               mışt]r.  t ahey Tavsiyeleri'nde  ülusal  azırılık  dili veya dillerinin
               eğitim  alannda  küllanllmasl  kapsarrilı  olalak  ele almdığrndan  bu
               konunun  uzmarrlarrn  değerlendirmesi  dışünda  tufulmasırra  kaıar
               verildi.


                                              179
                                            6-e.lE,+--
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186