Page 173 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 173

Dit Haktanna  itişkin
                                                               Ulusla.aE9  BeLgeL.r

                    Madde  5
                   1. Bu Sozleşmeye  Taraf  Devletler,  aşağdaki konulalda  anla§-
               nltşbr:

                   Eğitim irısan kişitiğinin  tam  8elişmesine   ve irı§an  haklan  ve
                   temel  özgüIlükleIe  saygmm  güç]enmesine  yonelik olrnalı,
                   tiin uluslar,  ırk ve din gruplarü  aIasünda  aİılayış,  hoşgöü  ve
                   dostluğu  özendirmeli  ve Birleşmiş  Milletlerin  banşın korun-
                   masi  yoltmdali  etkinliklerhi  daha  da ileri götiirmelidir.

               b.  Aıra  babalannrn  ve uygulandtğ  yerleIde  vasi]erin   çocukları

                   için önce,  yetkili makarnlaİca  konan ya da onaylanaı  en az
                   eğitim  standartlarrna  uymakla  biİlikte  kamu  makam]arın_
                   ca yönetilen  kurumlaİdan  başka kurumlan  seçme  Ve ikinci
                   olarak,  yasaların uygulanmasr  uyannca  bu Devlette  izlenen
                   işlerrılerle bağdaşmak  koşuluyla  çocuklanıırn  aıa baba ve va-
                   silerinin  inançlanna  göre  din ve ahJak  eğtimi  alma|aı.ınl  ve
                   hiçbir kişi  ya da grubun  kendi  inancıyla  bağdaşmayan  dinsel
                   eğitim   8örmeye   zorlanmamasmı  sağlarna  özgiirlüğüne  saygı
                   8östermek   temel illedir.

                   lİusal azınl*  üye|eriniry  okullanİun  yönetimi  dahil,  kendi
                   eğitim etkinliklerini  yerine  8etirme  ve her  Devletin  eğitim
                   Politikasina  göre kendi  dillerini kullanma ya da öğIetme  hat<-
                   lanru tanmak  temel ilkedir. Bunulla  birlikte,  aşağdaki  hü-
                   kümler  saklıdır:


                   i.  Bu hak, bu azml*  üyelerini bil bütiin oIarak  toPluluğun
                       külttir  ve dilini  arı]amaktan  Ve topluluk  etkinliklerine  ka-
                       hlmaktan  ahkoyacak  ve ulusal egemenli$  zedeleyecek
                       biçimde  kulIanılamaz.

                   ii.  Eğitim  diizef, yetkili  makarnlaİca  nPtanan  ya da onay-
                       lanan  genel  dlizeyden  düşük  olamaz.

                   iii. Bu gibi okullaıa  devam  isteğe bağlrdf.

                   2. Bu Sözleşmeye  Taraf  Devletler,  bu maddenin  1. fıkİasında
              dile getirilen  ilkelerin  uy8danmasmr  güvenceye  tağlamak  üzeIe
              tüm gerekli  örülenieri  alıİ.


                                              171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178