Page 173 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 173
Dit Haktanna itişkin
Ulusla.aE9 BeLgeL.r
Madde 5
1. Bu Sozleşmeye Taraf Devletler, aşağdaki konulalda anla§-
nltşbr:
Eğitim irısan kişitiğinin tam 8elişmesine ve irı§an haklan ve
temel özgüIlükleIe saygmm güç]enmesine yonelik olrnalı,
tiin uluslar, ırk ve din gruplarü aIasünda aİılayış, hoşgöü ve
dostluğu özendirmeli ve Birleşmiş Milletlerin banşın korun-
masi yoltmdali etkinliklerhi daha da ileri götiirmelidir.
b. Aıra babalannrn ve uygulandtğ yerleIde vasi]erin çocukları
için önce, yetkili makarnlaİca konan ya da onaylanaı en az
eğitim standartlarrna uymakla biİlikte kamu makam]arın_
ca yönetilen kurumlaİdan başka kurumlan seçme Ve ikinci
olarak, yasaların uygulanmasr uyannca bu Devlette izlenen
işlerrılerle bağdaşmak koşuluyla çocuklanıırn aıa baba ve va-
silerinin inançlanna göre din ve ahJak eğtimi alma|aı.ınl ve
hiçbir kişi ya da grubun kendi inancıyla bağdaşmayan dinsel
eğitim 8örmeye zorlanmamasmı sağlarna özgiirlüğüne saygı
8östermek temel illedir.
lİusal azınl* üye|eriniry okullanİun yönetimi dahil, kendi
eğitim etkinliklerini yerine 8etirme ve her Devletin eğitim
Politikasina göre kendi dillerini kullanma ya da öğIetme hat<-
lanru tanmak temel ilkedir. Bunulla birlikte, aşağdaki hü-
kümler saklıdır:
i. Bu hak, bu azml* üyelerini bil bütiin oIarak toPluluğun
külttir ve dilini arı]amaktan Ve topluluk etkinliklerine ka-
hlmaktan ahkoyacak ve ulusal egemenli$ zedeleyecek
biçimde kulIanılamaz.
ii. Eğitim diizef, yetkili makarnlaİca nPtanan ya da onay-
lanan genel dlizeyden düşük olamaz.
iii. Bu gibi okullaıa devam isteğe bağlrdf.
2. Bu Sözleşmeye Taraf Devletler, bu maddenin 1. fıkİasında
dile getirilen ilkelerin uy8danmasmr güvenceye tağlamak üzeIe
tüm gerekli örülenieri alıİ.
171

