Page 170 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 170

D|YARBAKlR  BAROsu



                      Biİleşmiş  Milletlğ  Eğtimde  Aprncılığp  Kaİşl Uluslararası
                  sözleşme

                      14 Aral]t(  1%0
                      Paİis'te  toPlanan Birleşmiş  Milletler  Eğitim, Bilim ve Kültür
                  Örgütü  14 IGsım  -15  Aralık  tarihleri alasndaki  on biİinci  otu-
                  rumunda,

                      İnsan  Hakları  Evıensel  Bildiıgesi'nin  aynmc  rğü reddedip
                  helkesin  eğitim hakkrnı ilaı ettiğini  anmsayarak,  eğitimde
                  aynmcıliğın  bu Bild gede dile getirilen  hakların  çiğnenmesi
                  oldüğunu   8öz  önüne  a]arak,  Birleşmiş  Milletler  Eğitim,  Bilim
                  ve Kültür  Ör8ütiinün  Anayasasında  belirtildiği  gibi. insan
                  haklanna  evrensel  saygının daha  da geliştiriliP  eğitimde  fırsat
                  eşitliğinin  tanrnmasl  için uluslaI  arasında  işbirliğini  amaçladtğınt
                  göz önüne  alaİak,

                      sonuç olarak,  Birleşmiş Milletler Eğiİim,  Bilim  ve Ktıltiir  Ör-
                  gütünün,  ırlusal  eğitim  sistemlelinin  çeşitliliğine  saygı duymalla
                  birlikte,  ödevinin  salt eğitimde aynmcılrk  biçimlerinin  yasaklan-
                  riıasr olmaFP  aynr  zamanda  e$timde  herkes için fusat  ve dav-
                  Taruş  eşitliğini  8eliştirmek  olduğunu bilerek, bu ofurum  giinde-
                  minin  u.1.4  madde§ini  oluştuİan  eğitimde  ayrümcılığm  çeşitli
                  yönlerine  ilişkin  öneriteri  göz öniine  alarak, orıuncu  oturumunda,
                  bu sorunun  Üye Devletlere önerilerin  yanr  srıa üluslar  arasr biİ
                  sözleşme konusu  yap  ması geIektiğine  karar veıerek,1960  Aralı-

                  ğmın  on dördüncü  gijnü  bıı sajzleşmeyi  benimsemiştir:
                       Madde  1
                       1. Bu &izleşmenin  amacı  balrmından  aynİncıLk  terimı  ıİk,
                  renk, cinsiyet,  dil, diı siyasal ya da başka  bir göriiş,  ulusal ya da
                  toPlumsal  kökerr  ekonomik  güç  ya da doğuş temeli üzeİinde,  eği-
                  timde  davİanrş  eşitliğini  kaldırmak  ya da bozmak  arnacı ya da so-
                  nucuyla ve özellikle,

                  a.  Her hangi bt kişi ya da gnrbu heıhangi bir tiif ya da düzeyde
                       eİ|itim  8örmekten  yoksıın  bıraLmal;
                  b.  Heıhangi  bir kişi  ya da grubu,  düşül(  düzeyli  biİ eğitirnle  sı-
                       nırlamak;


                                               168
                                  -...................-........r,@-
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175