Page 170 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 170
D|YARBAKlR BAROsu
Biİleşmiş Milletlğ Eğtimde Aprncılığp Kaİşl Uluslararası
sözleşme
14 Aral]t( 1%0
Paİis'te toPlanan Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür
Örgütü 14 IGsım -15 Aralık tarihleri alasndaki on biİinci otu-
rumunda,
İnsan Hakları Evıensel Bildiıgesi'nin aynmc rğü reddedip
helkesin eğitim hakkrnı ilaı ettiğini anmsayarak, eğitimde
aynmcıliğın bu Bild gede dile getirilen hakların çiğnenmesi
oldüğunu 8öz önüne a]arak, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim
ve Kültür Ör8ütiinün Anayasasında belirtildiği gibi. insan
haklanna evrensel saygının daha da geliştiriliP eğitimde fırsat
eşitliğinin tanrnmasl için uluslaI arasında işbirliğini amaçladtğınt
göz önüne alaİak,
sonuç olarak, Birleşmiş Milletler Eğiİim, Bilim ve Ktıltiir Ör-
gütünün, ırlusal eğitim sistemlelinin çeşitliliğine saygı duymalla
birlikte, ödevinin salt eğitimde aynmcılrk biçimlerinin yasaklan-
riıasr olmaFP aynr zamanda e$timde herkes için fusat ve dav-
Taruş eşitliğini 8eliştirmek olduğunu bilerek, bu ofurum giinde-
minin u.1.4 madde§ini oluştuİan eğitimde ayrümcılığm çeşitli
yönlerine ilişkin öneriteri göz öniine alarak, orıuncu oturumunda,
bu sorunun Üye Devletlere önerilerin yanr srıa üluslar arasr biİ
sözleşme konusu yap ması geIektiğine karar veıerek,1960 Aralı-
ğmın on dördüncü gijnü bıı sajzleşmeyi benimsemiştir:
Madde 1
1. Bu &izleşmenin amacı balrmından aynİncıLk terimı ıİk,
renk, cinsiyet, dil, diı siyasal ya da başka bir göriiş, ulusal ya da
toPlumsal kökerr ekonomik güç ya da doğuş temeli üzeİinde, eği-
timde davİanrş eşitliğini kaldırmak ya da bozmak arnacı ya da so-
nucuyla ve özellikle,
a. Her hangi bt kişi ya da gnrbu heıhangi bir tiif ya da düzeyde
eİ|itim 8örmekten yoksıın bıraLmal;
b. Heıhangi bir kişi ya da grubu, düşül( düzeyli biİ eğitirnle sı-
nırlamak;
168
-...................-........r,@-

