Page 45 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 45
ER ÜLKELER
leleceye kadar, diğer birçok ülken]n de kendilerine öz9ü derin devleilel] valdtr. Hangi
t Veya hüküm€t hakklnda derinlemesine tarihi Ve sosyolojik araşt rma]ar yapllsa, ileri 9e-
iyasetçilerin Veya diğer nüfuz sahiplerinin 9örünürdeki resmi hükümeti perde arkas ndan
yijnlendirdikleri ve hatta hakimiyetleri altna aldlklarln gösteren kanltlar mutlaka bulu-
0rneğin, inqiltere'de belli oku||ardan lpublic schooh ve 0xford,cambridge ün]Versite e-
ün mezun kişilerin olırşturduğu seçkin camianün siyaset üzerinde tekel kurmuş old!ğu dü-
lür. Fransa'da en 2eki ve motivasyonu en yüksek gençler g/,ardes e.o/es (büyük okul) de-
oku]larda ülkenin narl yönetileceğini öğrenerek yetişir ve ardrndan kamuda veya özel
irde üst düzey yönetlci kadrolarlnı doldUrurLar. Gerçekten de bu büyük okullann en büyü-
an Fcole Nationale dlAdministratiol,/un \ENAJ enarch denilen mezunlan 8akanlal Kuru
la çoğunluktadlr. Eski sovyetler Birliği'nde kritik kadrolarl Ve bunlarl doldurabilecek ni_
teki kişileri gösteren nomenklatura adll gizli bir liste Vardl. Gerek Komüni5t Parti'nin, ge,
1 sovyet hükümetinin görünür yüzünün ardlndaki seçkin Sovyet camiasü bu ]istedeki kişi
|n oluşmakiaydl. Komünizm sonrasünln Rusya'slnda ise, istedik]erini kaba güç kullanarak
üran yerel düzenbazlardan, Rusya'dak] öze]leştilmeleİde (talan da denebilir) devlet kuru
nn yok pahaslna kapatan ol]garşjye kadar uzanan sö2de mafyan!n bazen resmi devletin
inı yönlendirdiği 9örülmektedir. Devletin üst makamlanndaki k]şierin çoğu da bu işlerin
le oldüklanndan, mafya mensuplannln pek azl yakalan r, iran'da da resmi devlet meka
laslna palaLel olarak, nihai yetkiyi elinde tutan velayet-i fakih, yani şeriat hülkukçusunı]n
tim]ndeki bir mekanizma bulunur.
on olarak Amerika 8irleşik DeVletlelii C. wright Mills "tüodern toplumun be li başlr hi-
r§ilerine Ve kuruluş]anna hükmeden," sosyoekonomik gücü el]nde bulundı]ran elit bir ke-
n varllğını qözlemişti. Bu elit kesim, "Büyük şirketler] idare ediyol, devlet mekanizmas nl
endiriyor ve önceliklerini beliİliyor ve silahll kuwetleri yönet]yor"du-'r Birkaç yll §onra,
(an Dwight D. Eisenhower rneşhur t]lusa Veda konuşma9nda askeri-slnai korİpleks olarak
nü ettiği şeyin tehlikeli etkilerjne karşl uyanda bulundu, Bundan kastl, askeri tüketim için
kli mal Ve hizmetleri sağlayan birçok büyük şirketin nüfuzl{r yönetim kadrolal na emekli
ıylan qetirmeleri Ve b6ylece siyaset ve ekonomi üzerinde hakslz biçimde etk] sah]bi olma-
kan woodrow wilson'un resıİi Dlşişl€l] Bakanl Robert Lansing'den ba§ka bir de gizli da,
lanlVardl: Albay Edward House. Başkan Frankljn D. Roosevelt'in Dlşi§leri Bakanl cordel]
'dan başka bir de Harry Hopkjns'i vald]. Başkan Richard ır1- Nixon'ln D şişler] Bakanl
liam Roqer§'dan başka bir de Henry Kissinger'| Vardl. simdiki A8D Başkanl George w,
h'un gizli işlerine i5e Karl Rove baklyor. Tarih boyunca bütün devletlerin liderlerinin ö,el
lşmanlan olmu§tur.
unun daha karanlık bi/ yanlnda ise, 19751e Amerika 8irleşik Dev]et]eri'nde A80 senato-
ıun seçme istihbalat Konritesi (Kilise Komitesi) başka de!letlerin Fidel castro (Küba),
c.w.iqhtM ls(ALan wo lf.'u n ,!ni son §62uy].), De PMr E/ii.. ( No Yo*: oılod U.ive6ily PEs,2000), Mi]s'n klasik
inc.l. es ilk k.i 1956'dayay,h anm§n