Page 16 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 16

masl  için g.rekebilir;  onlar  için sava§,  toplumsal  güç  ve bu  gİcün  devaml  için bir önkoşul  hali_
          ne geliİ.   Çatlşmaların  ilk.'hedef''inden  uzaİlaşabilirleü",  fakat  çat,şmalann  durdıJrulmamasl
          için hep  aynl  ]deolojiyi  kullanlp  d€vam  etrnesini  sağlanaya
                                                          çalışlİıar-  Ayİıca,  silahll   çatlşma-
          lar sıraslnda'.normal''  olaİak  otoriter  biİ  zihniyet  gelişir-  Bunun  ned€nj  normaı  orduLrda  ol_
          duğu  gjbi  sllahll  örqİtlerde  de bir €m]rkomuta  zinciri  olmasldlr.  Örgütün  ljderler]  gittikçe
          önem  kazanlp  ''kutsal''  ha|e  ge|ebiliyorlar.  Hareketin  ilk hed€fi  doğru  olsa da gelişen  otori;r
          bünyeler  bir soİun olmaya  başlıyor.

          Dem€k  ki5jlahlann  sustuİulmasl  ön€mIi  olmak|a  birlikt€  demokİasiye  geçmeı  için  yeteİli  de_
          ğjldir  ve otoriter  zihnjyetten,   şiddet  kullanlmlndan  ve de emir_komtıta  :irrcirina.n  ,arg.ç.er
          gerekir.  Bu, toplumnl  bir katlllml  ve demokrasiyi  sağlayabilİİek  ıçin bir  önkoşuldur.
                                                                                Çünıü
          demokrasi,  otorıter  biryapl il€  bağdaşmaz.
          Her savaşta,  ama özellikle  ds etnik
                                       çatlşma  ve savaşlaİ  5lraslnda  cinsiyet   çok  önemli  b;r  bo
          yuttur,  Başka  bir  lrkln/  elnik  veya dinsel  bir  9rubun  ''zedelenmesi''  için  kız
                                                                      io.rh"r,""  r" k"-
          dlnlaİa  tecavüz  edjlmesi  yaygın  bir uygulamad]r.  8u sadece bil etnik;rıJbun  aşag,ı"n."r,  lii,
          değil,  aynl  zamanda  da bıJ €tnik  gnjbun  devam  €tmemesi  için uygulanlr.
          Biİ.yandan  da etnik
                          çatlşmalarda  diğer  etnik  gruptan  biİ  kişi ile biİ aşk ilişkisi  kurmak  da  ya,
         saklanabilir.  sad€ce  etnjk  grubun  içjnde  evlenme  İabü]l  edil€bjlir.  Aksirak;ird€,  t"a,"ı"r"
                                                                                  s",
         beliklerinin  sonlandııılması  için baskı  uygulanabiljr  veya etnik  qrubun  çoğaltıl;;';;;;
         lara  tecavİz  uygulanlr...
         o?ellitle  savaş  ve etlik
                             çat,lma  5,ra5lnda  /ld nlann  vücudu  ile §lyas€l  yaplldcağ,  içh tdd,..
         lara ka§l  çok çeşitli  şiddet   yöntemleri  Uygulanlr.  Kadlnlann  hürrivu,  s.roestıiil,  iatı".,  s,_
         nırlandınlır.  Em'r  zinciıjnin  sonunda  kadın  bulunuı;  itaat  etmel  zorunaadır.  K;d;";ı,  ;
         qüçlere  kabldlğlnda  da duİumun
                                   çok  fazla  değişmediğinivurgulamak  jstiyorum  ";;
         Aynca  ba.,5  süıeçlerinde  genellikle  kadına ya  hiç yer  veril.ne2  ya  da
                                                                çok  slnlrll bir rol  tanlnlr.
         Bu genelde  demokrasi  aç,s|ndan  biİeıs'l.Iiılir.  Ama  daha  da önemlisi..t.iı  m;ll,vet.,  -.-.
         dinseı  savaşıann  ,deoıojit  temeıin;n  bir pa(as,  ı"d,"ı".,"  ."ı, oı;;s;";;;;;;lr:;,';r.;
         lar,  bu  otoriter  düşüncenin  temel:nde  olan bir J.sUr  olmalarlna  .ağmen,  yine  de roiar*. u,
         ş.kjıde  demokratik  bjr  topıum  anıayışına  varmak  nası1  düşünüıebiıİr?  o;;rit€r;r;;;;;;;"
                                                                                 ";:
        sll vazgeçebil€ceğlni  zanneder  bu banşçll  9uçler?  Kadlnlar,  otorlıer  zihnlyetı".o"'"  ır.,ri"tıı
        mek için  yagnacak   ban§  suİe§leİinde  vazgeçilmeld;rle..

        G€Çen  ylllaİda  ulus'ararasI  siyasi  düşuncede.'laps:mlü
                                                       9üvenilt,,  kavramI  d.l;<ıiritmi(,l.
        ,,kapsamıı   güvenıik,,   kavrarrı,  sosyaı  v€  pıonomir  güvenı;ği  ,"r*;;;;j;;;;;;};.
        sadece  sjlahların  susmasl  değil, aynca  insanln  onurlu bir yaşam  sürdürmesini  d" *o'rr""
                                                                                 "l
                                  bu  bdlgen:n  yaşam  ıoşuııar  nın  buna ,nüsait  oı.";;,";;;,;.
        1:'T.1":'1:'"'',  ":Pimiz   vs. a(l,ndan  bu bölgenjn  yaşam  a*'r"","
                           jmıanlar
                         t
        ru2.  5a9ılk, eğitim,
        oıumsuz  olduğunu  biliyoruz.  Ama banyn  sürdurü|ebi|mesi  için  |Gpsa;ıı   -"  i.i*
        onun  koşullannln   9e,iştirilmesi  gerekir.   Bu bölgede  ulkenin  5o5yal  y€   '.   ;,;;;';;;.;.
                                                               eko.üomjk
        |ayabiımek  iç;n  qeret€n   adımıan  b€ıirıemet,  tiı*","  ,"*, ,i',ı,-ii";;;;##_  *i_
                                                                        '", ',-"]
        marnl  sağlamayı  gercktir€n   bil süreçtir.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21