Page 13 - Diyarbakır Barosu Türkiye'de Kürtler Barış Süreci İçin Temel Gereksinimler
P. 13
Banı!ı çözüm, özgür tartlşmayl ve baskıslz diyaloğu g€İ€ktiİ;r, Bar|şçl çözüm tam da bu ne-
d€nlq, herkesin herhanqi biİ klsltIamaya marıJz kalmadan kendisini ifade edebilmesi ve örgüt-
l€yebilmesiyıe mümkİn olabilir. D€vletln, iste6e, Kürtlerin uluslaİara§l hüJkuktan kaynakla-
nan an temel ve insani haklarl için şiddet kullanlmlnl tercih etm€lerinin toplumsal ve hukuksal
meşfu iyetini oftadan kaldlİabileceğine inanlyorum.
Kısaca ifade ettiğim bu duİumdan anlaşllacağl üzere, inkara, yok saymaya ve hatta yok etme-
ye dayanan bir anlaylşla ban!çl çöİüm yollan açılamaz. Atllmasl geİeken somut adlmlardan
biri inkardan vazg€çmek olmalldlr. Kim kendisini nasıl ve hangi ulusal/etnik, dinsel, dilsel vb,
kimlikle adlandlrlyoİsa bunun serb€st b|rakllmasl ve bı] kimljğiyle toplum yaşamlnln siyasal
yaşam dahil olmak üıer€ tüm kademelerinde kendisini özgürce ifade edebilmesi ve öfgütl€ye-
bilmasinin yolu açllmalıdlr.
Bu ilJ( boyutun bir diğer yanı ise "diğer taraf"ln tutumudur, Yanj Kürtler barüşçl çözüm yolla-
rl konusunda nerede durmaktadlrlar? Özellıkl€ de Kürtler araslnda $lahll 9üç sahibi olan
pkk nerede durmaktadır?
Baı$l çözim konusunda lsrarlı olanlar dezavantajlanna İağ,nen bunun koşıJllaınl kendıleri
ha2lrlayabilirler. Dolaylsıyla, sadece "tarör" söylemine karşılık olarak "ateşkes," "banş," vb,
yolunu açmaya yardlmcü olmuyor. Kürt taraflnln yapmasl gereken,
kavramlar banşçl çözüm
kendi irad€si Ve karan ile siyasal amaçlanna ulaşmak için silahll şiddeti tüm biçimleri ile kul-
lanmaktan vazgeçmek, siyasetin banşçl yollarla ama me§akkatli ve ror bir süreçten geç€-
rek-başan kazanacağlnı qöİmek ve kendisjni buna göre düzenlemek olmalldlr, Bu m'mkün,
dür, qereklidir ve doğİu olandlr.
sorunun uluslararasl boyutuna ilişkin de yine iki klsa örnek ile qörüşlerimi somutla§!rmaya
çallşacağlm. Bu örneklerden ilki, malum cumhurbaşkanllğ! krizinin hem€n sonraslnda/ basln-
da hayli geniş yer alan "ABD İaynakll" raporlar Ve "PKK'ya ABD desteği" idi, seçimlerden
hem.n önce baslnda ve önemli devlet kademelerinde lsrarla sözü edilen bu raporun v, günde-
me qetirilmesin;n zamanlamaslnln ne anıaml olabjlir?
Bilindiğ] gibi bahse konu olan, ABD kaynaklarünln l99t ylllnda hazırladüğl ve 6nemli bölüm,
|eli l|e 0,5 sayfa hariç) 2000 yülünda gizljlik şerhini kaldırarak kamuya açmlş olduklan blr
"Küİt Raporg" dur. Ancak bu rapor ne ilktir ne de son olm!ştur, Eldeki bilgilere göre qizliliğj
kaldınlmlş her rapordan sonra yeni bir rapor daha hazldamlş!r, 1948, ı979, ı9aa ve 199ı
tarihli raporlar inErnet sit€lerinde m€vcuttur. En uzun ömürlü olanl ı948 y,lI raporudur, De-
mek ki ABD bugün değil 194a'de de rapoİ yazmlştr ve ı979 raporunda PKK'nln adl bile
geçmemektedir. Yani her dönem için geçelli yeni bir analiz, §entez ve hedef önerilmektedir,
Defrıek ki ABD, bu bölge ve bu sorln jle yeni yeni değil öteden b€ri ilgilenmektedir, 1948-
ı978 araslnda geçerli olan raponar ve hedefleri Türkiye'nin de t€mel hedefleİi ile çatlşmak_
tadlr. Hatta o çok sözü edilen l99ı yılı raporunda bile "bağümsüzlık tarahan bir Kart harcke,
linin odaya çüknasü clurumunda bile mevcut sünırlar içinde kendi çıkallarün]zü korunak için
hazütl]kl] olnatüyü1' diye bir sonu(tespıVöneri yer almaktadlrI Aynl dönemde, Arallk
l992'd€ Avrupa Parlamenlosv da '\ortadoğu'da mevcut sınürlar içjnde Kürtlere yönetim hakkü
}]