Page 188 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 188
meıkezi mi van yoksa Küat sorununu esas alan biı merkez mi söz koausu? Bu
belirleme şu açıdan çok önemIj. Sivi] toplum örgütIeri bu beli.lemeyj
yaPİktan sonra ancak dulacakları yeri veya konumı] açıkça resmi bir
sütundan söz etmek gerekiyo. Devlet açlslndan bil yandan Türkiy€'de
Avrupa Birıiği sürecini sekteye uğ.atmayacak bir takım değişiklikler yaPmak,
öte yandan Kürt §o.ununun da aslj v€ gerçekçi çözümünü yaratmayan çözüm
6nerileıa ortaya koymak diye tanlmlayabilirjz. Türkiye'de kaçırülmak
istenmeyen, en azından devlet ta.aflndan kaçü.llmak istenmeyen bir fılsat
oıan Avrupa Bir]iği sür€ci var. Bu sürece denk düşecek demokratjk açlhmlarl
yapmak var. Öte yandan 80 yllhk bir inkara dayaıü Kürt §o.ununu görmerden
gelme kararlılığü var. Siz Kürt sorununun gerçekç' çözümüne kalşı
çükmayacak yasal düzenlemeler ve uygulamala. ge.çekleştirilseniz tabii ki
uygulamada bu tü. sıkınhlar yaşanacakt|r. Çünkü bu bilinçli bir telcjhtir,
Devteti bu konudaki iradesi nettiı Bir irade§izlik söz konıüsu değildiı Politika
nettir. Eğer Kürt soıununu çözmeyi hedeflemeyen bir dil veya televizyon
yasasl çükarırsanE, bu ancak yasal düzeyde bu şekjlde ifade edilebiliı
0ygulamada da ancak bu şekilde gerçekleşebilir. Asül amaç Avrupa Birliği'ne
girme hedefidir. Demokraİkleşmede AVruPa Birliği melkeze oturtan bir
yaklaşımdır. Sivil toplum ö.gütlelioIarak peki bjz neyi€§as alacağız? Biz de
devlet gib; nvrupa Birliği merkezli ve endeksli bir politikayla sivjl toPlum
örgütü siyaseti mi yürüteceğiz. lnsan haklan mücadelesi buna mı endeksli
ola'cat? ioksa ge.çekten 80 yllttk cumhuriyet tarihi boyunca sü,dürü]en
demokrasi ve insan haklan mücadel€sini esasalan, 6zgücümüze, dinamikl€re
dayanarak bı] mücadeleyi siıldürecek miyiz? Bu yaklaşlm bence sivil toPlum
öı;ütle.inin devlet karşısündakitutumlannü b€lİleyicibir unsurdur, Bu konuda
şi;diden bir karar vermek ve bu doğrultuda hareket etmek gerekiyor, Eğer
;iz AvruPa Birliğini st.atejik bir hedef oIalak algl]ar ve tüm çallşmalannızı,
Politikan,zı bun; göre 6rgütlersenjz korkum o dur ki AvruPa Birliği süreci
işlerse Tıirkiye'de Av.upa Biriiğine gir€rse sivil toP]um örgütIeri Türkiye'de
çoı< uıyiiı< ıtan tayueaecekleı Çünkü biz çok iyi biliyoruz kiTülkiye'ye on yll
nr,upu Biriiği'ne gir§e dahj bu ülkede anti-demokratjk uygulamalar
"onru
olacak ve insan haklalı ihlalIerj olacak, Avrupa Birljğine girmek bir Vanş
noktası degild;r dıye arişünüyoruz, En azından lnsan Haklan Derneği oiarak
gödşümüz-bu yö;lüdüı tnsan Haklan D€rneği'nin insan haklan mücadelesi
Lrupa Birliği süreciyle başlamadı onunla da bitmez diye düşünüyorum, Eğer
bu noktada sivil toplam örgütleıi birleşir Ve genel siv'l toPlum ö,gütü
siyasetini Tü.kiye'nin asli so,ırnu olan demokratikleşmenin m€ükezine
oiu*abilirse -"i"a**- hem sivil toPlum örgütleri a,aslnda dayanışma
İ"İ" J. gl'rl"""".l., hem de bu dayanışma kamuoyunda yaratacağı güçlü
.tı.iyı. r:t,iiy.'nın gerçekten de demokrasinin i'nünü açacaktır diye
io.i.or-r-, Bu sempozyumun konu baştlğı Avlupa Bjrliği süüecinde
182

