Page 188 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 188

meıkezi  mi van  yoksa  Küat sorununu  esas alan  biı merkez  mi söz koausu?  Bu
             belirleme  şu  açıdan  çok  önemIj. Sivi] toplum  örgütIeri  bu beli.lemeyj
             yaPİktan  sonra ancak  dulacakları  yeri  veya konumı]  açıkça resmi  bir
             sütundan söz etmek gerekiyo.  Devlet  açlslndan  bil yandan  Türkiy€'de
             Avrupa  Birıiği sürecini sekteye  uğ.atmayacak  bir takım  değişiklikler  yaPmak,
             öte  yandan  Kürt  §o.ununun  da aslj  v€  gerçekçi  çözümünü   yaratmayan  çözüm
             6nerileıa ortaya  koymak  diye tanlmlayabilirjz.  Türkiye'de  kaçırülmak
             istenmeyen,  en azından  devlet  ta.aflndan  kaçü.llmak  istenmeyen  bir fılsat
             oıan  Avrupa  Bir]iği sür€ci  var.  Bu sürece  denk  düşecek demokratjk  açlhmlarl
             yapmak  var. Öte yandan  80 yllhk  bir inkara  dayaıü  Kürt  §o.ununu  görmerden
             gelme  kararlılığü  var. Siz Kürt sorununun  gerçekç'   çözümüne  kalşı
             çükmayacak   yasal  düzenlemeler  ve uygulamala.  ge.çekleştirilseniz  tabii  ki
             uygulamada  bu tü. sıkınhlar  yaşanacakt|r.  Çünkü  bu bilinçli  bir telcjhtir,
             Devteti  bu konudaki  iradesi  nettiı  Bir irade§izlik  söz konıüsu  değildiı  Politika
             nettir. Eğer Kürt soıununu  çözmeyi  hedeflemeyen  bir dil veya  televizyon
             yasasl   çükarırsanE,   bu ancak  yasal düzeyde  bu  şekjlde  ifade  edilebiliı
             0ygulamada  da ancak  bu  şekilde  gerçekleşebilir.  Asül  amaç  Avrupa Birliği'ne
             girme  hedefidir.  Demokraİkleşmede  AVruPa  Birliği  melkeze  oturtan  bir
             yaklaşımdır.  Sivil toplum ö.gütlelioIarak  peki  bjz neyi€§as  alacağız?  Biz de
             devlet  gib; nvrupa  Birliği merkezli  ve endeksli bir politikayla sivjl toPlum
             örgütü  siyaseti  mi  yürüteceğiz.  lnsan haklan  mücadelesi  buna mı endeksli
             ola'cat?  ioksa  ge.çekten 80 yllttk cumhuriyet  tarihi  boyunca  sü,dürü]en
             demokrasi  ve insan haklan mücadel€sini  esasalan,  6zgücümüze,  dinamikl€re
             dayanarak  bı] mücadeleyi  siıldürecek  miyiz?  Bu yaklaşlm  bence  sivil toPlum
             öı;ütle.inin  devlet  karşısündakitutumlannü  b€lİleyicibir  unsurdur,  Bu konuda

              şi;diden  bir karar  vermek  ve bu doğrultuda  hareket  etmek  gerekiyor,  Eğer
              ;iz AvruPa  Birliğini  st.atejik  bir hedef  oIalak algl]ar  ve tüm  çallşmalannızı,
              Politikan,zı  bun;  göre  6rgütlersenjz  korkum o dur  ki AvruPa  Birliği  süreci
              işlerse  Tıirkiye'de  Av.upa  Biriiğine  gir€rse  sivil toP]um  örgütIeri  Türkiye'de
              çoı<  uıyiiı<  ıtan tayueaecekleı  Çünkü  biz  çok  iyi biliyoruz  kiTülkiye'ye  on yll
                    nr,upu  Biriiği'ne  gir§e dahj  bu ülkede  anti-demokratjk  uygulamalar
              "onru
              olacak  ve insan haklalı  ihlalIerj  olacak,  Avrupa  Birljğine  girmek  bir Vanş
              noktası  degild;r  dıye arişünüyoruz,  En azından  lnsan  Haklan  Derneği oiarak
              gödşümüz-bu  yö;lüdüı tnsan Haklan  D€rneği'nin  insan haklan  mücadelesi
              Lrupa  Birliği süreciyle  başlamadı  onunla  da bitmez  diye  düşünüyorum,  Eğer
              bu noktada  sivil toplam  örgütleıi  birleşir  Ve genel siv'l toPlum  ö,gütü
              siyasetini  Tü.kiye'nin  asli so,ırnu  olan  demokratikleşmenin  m€ükezine
              oiu*abilirse  -"i"a**-   hem  sivil toPlum  örgütleri  a,aslnda  dayanışma
              İ"İ" J. gl'rl"""".l.,  hem de bu dayanışma  kamuoyunda  yaratacağı  güçlü
              .tı.iyı.  r:t,iiy.'nın  gerçekten de demokrasinin  i'nünü açacaktır  diye
              io.i.or-r-,  Bu sempozyumun  konu  baştlğı  Avlupa  Bjrliği  süüecinde


               182
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193