Page 254 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 254

KARS BARO BAŞKANI AV. İBRAHİN BAŞTİMAR
             MARDİN BARO BAŞKANI AV. İSMAİL ELİK
             MERSİN BARO BAŞKANI AV. BİLGİN YEŞİLBOĞAZ
             MUŞ BARO BAŞKANI AV. FERİDUN TAŞ
             SİİRT BARO BAŞKANI AV. NİZAM DİLEK
             ŞANLIURFA BARO BAŞKANI AV. ABDULLAH ÖNCEL
             ŞIRNAK BARO BAŞKANI AV. NUŞERİVAN ELÇİ
             TUNCELİ BARO BAŞKANI AV. KENAN ÇETİN
             VAN BARO BAŞKANI ZÜLKÜF UÇAR
                                    ________o0o________
            • İnfaz Yasasında Yapılacak Düzenlemeye İlişkin Bölge Barolarından
               Açıklama


            BASINA ve KAMUOYUNA
            Türkiye cezaevlerinde yaklaşık 300.000’e yakın mahpusun bulunduğu, bu sayının tüm
            zamanların en yüksek oranı olduğu tüm kamuoyunun takdirindedir. Bu rakamın bu ka-
            dar yüksek olmasında siyasal, sosyal, ekonomik politikaların etkisi olmakla birlikte hiç
            kuşkusuz ana etkenin Türkiye’nin ceza adalet sistemindeki sorunlu yaklaşımdan kay-
            naklandığını düşünmekteyiz. Ceza adalet sisteminin ana amacı olan suç-ceza denklemi-
            nin dışına çıkan, toplumu değil devleti önceleyenbir yargı sistemi ile karşı karşıyayız.
            Bunun  yanı sıra tutuklama tedbirinin son yıllarda sıkça istismar edildiği ve istisna ola-
            rak düzenlenen tutuklu yargılamanın temel ilke haline geldiği, hukuk camiasının genel
            kabulü haline gelmiştir. Tüm bu çarpık yaklaşımlar ve kötü uygulamalar nedeniyle ha-
            pishaneler kapasitelerinin üzerinde mahpus barındırmakta, buna hapishanelerdeki tutul-
            ma koşulları da eklendiğinde, hukuki ve insani açıdan büyük trajedilere yol açmasından
            endişe etmekteyiz.
            Mahpus sayısındaki bu fahiş artışa karşı, hapishanelerin nüfusunu azaltmaya yönelik
            olarak infaz rejiminde düzenleme yapılmasını öngören yasa tasarısının TBMM’nin gün-
            demine eklendiği yönündeki bilgi kamuoyuna yansımıştır. Yine kamuoyuna yansıyan
            bilgilere göre infaz rejiminde öngörülen değişiklik, yukarıda bahsettiğimiz yargı krizi-
            nin yarattığı ağır sonuçları kısmen de olsa hafifletmek yerine daha da ağırlaştıracaktır.

            Ülkenin yaşadığı sosyal, siyasal ve ekonomik krizi aşmanın, toplumsal barışı inşa et-
            mek için yeni bir başlangıç yapmanın yolunun; özellikle devlete karşı işlenen suçlar ve
            düşünceleri nedeniyle cezaevlerinde bulunan mahpuslar için de infaz rejiminde düzen-
            leme yapılmasından geçtiğine inanmaktayız. Gerek Anayasanın 10. Maddesi ile düzen-
            lenen kanun önünde eşitlik ilkesi, gerek temel hak ve özgürlüklere ilişkin uluslararası
            sözleşme ve belgelerde yasa önünde eşitlik, ayrımcılık yasağını da içeren bir yaklaşımla
            evrensel bir ilke olarak ele alınmış ve kabul edilmiştir. Devletin yasa önünde eşitlik
            ilkesi karşısındaki konumu Anayasanın 10.Maddesinde düzenlenmiş, 11.Maddesi ile de
            anayasal bağlayıcılık pekiştirilmiştir. Bu ilkeyi uygulama,  uyma ve uyulmasını sağlama
            yükümlülüğü öncelikle devlete yüklenmiştir. İlkenin temel yükümlüsü olan devletin,
            her düzey ve nitelikteki tüm organ ve görevlileriyle yasa önünde eşitlik ilkesine uygun
                                                 253
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259