Page 254 - 2018-2021 Çalışma Raporu
P. 254
KARS BARO BAŞKANI AV. İBRAHİN BAŞTİMAR
MARDİN BARO BAŞKANI AV. İSMAİL ELİK
MERSİN BARO BAŞKANI AV. BİLGİN YEŞİLBOĞAZ
MUŞ BARO BAŞKANI AV. FERİDUN TAŞ
SİİRT BARO BAŞKANI AV. NİZAM DİLEK
ŞANLIURFA BARO BAŞKANI AV. ABDULLAH ÖNCEL
ŞIRNAK BARO BAŞKANI AV. NUŞERİVAN ELÇİ
TUNCELİ BARO BAŞKANI AV. KENAN ÇETİN
VAN BARO BAŞKANI ZÜLKÜF UÇAR
________o0o________
• İnfaz Yasasında Yapılacak Düzenlemeye İlişkin Bölge Barolarından
Açıklama
BASINA ve KAMUOYUNA
Türkiye cezaevlerinde yaklaşık 300.000’e yakın mahpusun bulunduğu, bu sayının tüm
zamanların en yüksek oranı olduğu tüm kamuoyunun takdirindedir. Bu rakamın bu ka-
dar yüksek olmasında siyasal, sosyal, ekonomik politikaların etkisi olmakla birlikte hiç
kuşkusuz ana etkenin Türkiye’nin ceza adalet sistemindeki sorunlu yaklaşımdan kay-
naklandığını düşünmekteyiz. Ceza adalet sisteminin ana amacı olan suç-ceza denklemi-
nin dışına çıkan, toplumu değil devleti önceleyenbir yargı sistemi ile karşı karşıyayız.
Bunun yanı sıra tutuklama tedbirinin son yıllarda sıkça istismar edildiği ve istisna ola-
rak düzenlenen tutuklu yargılamanın temel ilke haline geldiği, hukuk camiasının genel
kabulü haline gelmiştir. Tüm bu çarpık yaklaşımlar ve kötü uygulamalar nedeniyle ha-
pishaneler kapasitelerinin üzerinde mahpus barındırmakta, buna hapishanelerdeki tutul-
ma koşulları da eklendiğinde, hukuki ve insani açıdan büyük trajedilere yol açmasından
endişe etmekteyiz.
Mahpus sayısındaki bu fahiş artışa karşı, hapishanelerin nüfusunu azaltmaya yönelik
olarak infaz rejiminde düzenleme yapılmasını öngören yasa tasarısının TBMM’nin gün-
demine eklendiği yönündeki bilgi kamuoyuna yansımıştır. Yine kamuoyuna yansıyan
bilgilere göre infaz rejiminde öngörülen değişiklik, yukarıda bahsettiğimiz yargı krizi-
nin yarattığı ağır sonuçları kısmen de olsa hafifletmek yerine daha da ağırlaştıracaktır.
Ülkenin yaşadığı sosyal, siyasal ve ekonomik krizi aşmanın, toplumsal barışı inşa et-
mek için yeni bir başlangıç yapmanın yolunun; özellikle devlete karşı işlenen suçlar ve
düşünceleri nedeniyle cezaevlerinde bulunan mahpuslar için de infaz rejiminde düzen-
leme yapılmasından geçtiğine inanmaktayız. Gerek Anayasanın 10. Maddesi ile düzen-
lenen kanun önünde eşitlik ilkesi, gerek temel hak ve özgürlüklere ilişkin uluslararası
sözleşme ve belgelerde yasa önünde eşitlik, ayrımcılık yasağını da içeren bir yaklaşımla
evrensel bir ilke olarak ele alınmış ve kabul edilmiştir. Devletin yasa önünde eşitlik
ilkesi karşısındaki konumu Anayasanın 10.Maddesinde düzenlenmiş, 11.Maddesi ile de
anayasal bağlayıcılık pekiştirilmiştir. Bu ilkeyi uygulama, uyma ve uyulmasını sağlama
yükümlülüğü öncelikle devlete yüklenmiştir. İlkenin temel yükümlüsü olan devletin,
her düzey ve nitelikteki tüm organ ve görevlileriyle yasa önünde eşitlik ilkesine uygun
253

